Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Jak wypromować aplikację mobilną i utrzymać zaangażowanie jej użytkowników?



dlahandlu.pl - 15 maja 2019 10:15


Według analityków eMarketer, korzystając ze smartfonów ludzie spędzają nawet 90 procent czasu używając aplikacji mobilnych. Liczba ich pobrań w AppStore i Google Play stale rośnie i jak ustalili eksperci z firmy Statista do 2021 roku osiągnie poziom 258 miliardów. To przełoży się na znaczący wzrost przychodów firm, które tworzą aplikacje. Ten tort w 2020 roku ma być wart nawet 189 miliardów dolarów. Tyle właśnie mają wydać użytkownicy smartfonów na aplikacje oraz zakupy dokonywane w jej ramach.

O względy użytkowników smartfonów oraz ich portfele zabiega bardzo wielu deweloperów aplikacji. Kluczowa w osiągnięciu sukcesu jest kwestia wartości dodanej, którą wnosi nowe oprogramowanie trafiające na platformy Google i Apple.

- Nowa aplikacja musi być na tyle potrzebna i ciekawa, aby użytkownik smartfona chciał z niej korzystać. A konkurencja jest ogromna, bowiem jak pokazuje badanie przeprowadzone przez App Annie przeciętny użytkownik smartfona ma na swoim urządzeniu zainstalowanych ponad 80 aplikacji. Ale co ciekawe, zwykle w przeciągu miesiąca wykorzystuje tylko połowę z nich – podkreśla Kamila Górna, Business Development Manager w firmie Infobip. 

Decyzję o odinstalowaniu aplikacji podejmowane są najczęściej w trakcie pierwszych 30 dni od jej pobrania.

Przy wprowadzaniu aplikacji mobilnej na rynek kluczową miarą sukcesu jest liczba użytkowników, którzy aktywnie z niej korzystają. Najważniejsze jest jednak to, co z nimi robią ludzie. Skąd użytkownicy mają wiedzieć, jakie są możliwości danej aplikacji? Ich edukacja to zadanie dla twórcy rozwiązania. Przy czym należy pamiętać, aby przyjęta strategia komunikacji pomagała w jasnym zrozumieniu istoty działania aplikacji.

- Szczególnie dobrym przykładem jest tutaj aplikacja bankowa, nie wystarczy jedynie poinformować klientów, że bank oferuje taką formę dostępu do usług – zaznacza Kamila Górna. - Należy również pokazać, jak korzystanie z aplikacji realnie usprawni życie jej użytkowników. Czy będą mogli używać jej do płacenia w zastępstwie portfela? Czy znajdą w niej wszystkie usługi, które oferowane są w oddziałach bankowych? Od tego, w jaki sposób zaprezentujemy wartość aplikacji zależy to, jak aktywni będą jej użytkownicy – zauważa.

Aplikacje należą do świata Internetu, ale to nie znaczy, że deweloperzy i firmy, które zdecydowały się w nie zainwestować nie mogą skutecznie promować ich tradycyjnymi kanałami komunikacyjnymi. Szczególnie sprawdzają się tutaj działania prowadzone w oddziałach firm, zwłaszcza tych, które odwiedzają osoby, które mogą być potencjalnymi użytkownikami aplikacji. 

- Nie wolno zaniedbywać również własnych kanałów komunikacji online – strony internetowej oraz kont w serwisach społecznościowych. Można za ich pośrednictwem zaprezentować aplikację i jasno wytłumaczyć korzyści, jakie wynikają z jej wykorzystywania – mówi Kamila Górna.

W kanałach online szczególnie ważną rolę odgrywa wideo. Trudno o lepszy sposób prezentacji funkcjonalności aplikacji niż na filmie. Poza tym warto wykorzystać możliwości, jakie niesie ze sobą publikacja aplikacji w App Store i Google Play. To miejsce, w którym często użytkownik ostatecznie decyduje, czy zainstalować oprogramowanie.

Dobrym pomysłem jest również stworzenie dedykowanej strony tzw. landing page, do której odsyłać możemy odbiorców kampanii promującej aplikację. Może to być swoiste centrum wiedzy na jej temat ze wszystkimi materiałami zebranymi w jednym miejscu.

Samo pozyskanie użytkowników to dopiero pierwszy krok na drodze do sukcesu. W drugiej kolejności przychodzi czas na edukację i zachęcanie ich do wykorzystywania aplikacji najlepiej jak to tylko możliwe. Warto stworzyć plan komunikacji dla pierwszych 30 dni od zainstalowania aplikacji. Grupą docelową naszych działań powinni być oczywiście jej nowi użytkownicy.

Bezpośredni dostęp do nich zapewni nam sama aplikacja – można wykorzystać narzędzia komunikacji mobilnej takie jak SMS-y, powiadomienia PUSH oraz wbudowane wiadomości in-app. Komunikacja z użytkownikami może odbywać się np. poprzez wyskakujące okna z powiadomieniami lub w formie bannerów, które zwrócą uwagę na konkretne funkcjonalności aplikacji.