Adam Manikowski wziął udział w panelu Handel 4.0: nowe doświadczenia, digital, personalizacja, który odbył się drugiego dnia XI EEC w Katowicach.
Jak tłumaczył ekspert podczas dyskusji, Żabka buduje swój sklep przyszłości stopniowo. Wprowadza różne elementy, takie jak inteligentne półki i elektroniczne cenówki, które finalnie utworzą placówkę oparta na nowych technologiach.
- Według nas sklep przyszłości to placówka, która maksymalnie skróci czas zakupów. Nie jest to koncept sklepu zupełnie bezobsługowego, raczej sklepu, gdzie kasjer nie jest potrzebny – mówił. Wyjaśnił, że sklep taki będzie nadal opierał się o model franczyzy.
- Jesteśmy w fazie testowania różnych możliwości technologicznych. Są małe bariery wejścia. Wydaje mi się, że w drugiej połowie roku powinien nastąpić jakiś przełom, który będziemy mogli z sukcesem na rynku zakomunikować – powiedział Adam Manikowski.
Sieć Żabka od lat inwestuje w nowoczesne rozwiązania technologiczne i digitalowe. W obszarze infrastruktury IT była jednym z pierwszych użytkowników oprogramowania SAP w Polsce. Obecnie działa intensywnie w kierunku uruchomienia nowej aplikacji mobilnej dla klientów, która umożliwi personalizację oferty i komunikacji. W zeszłym roku pokazała wizję „sklepu jutra”, w którym znajdą się m.in. inteligentne półki i kasy rozpoznające produkty. Żabka jest w fazie transformacji cyfrowej, w ramach której współpracuje m.in. z Microsoft, polskimi startupami, a także z AiFi.
W tym roku sieć sklepów Żabka i technologiczny start-up AiFi ogłosiły na konferencji NRF w Nowym Jorku współpracę przy wprowadzeniu sklepów bez kas, wykorzystujących rozwiązania sztucznej inteligencji, donosi digitaljournal.com. Celem współpracy jest stworzenie sklepu spożywczego bez kas. W najbliższych miesiącach Żabka i AiFi mają opracować prototyp takiego sklepu, który będzie udostępniony klientom. Kolejnym etapem miałoby być zastosowanie go na szeroką skalę.