Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Gotówka nie jest passe



dlahandlu.pl - 30 maja 2019 09:44


Przyszłość handlu, to innowacyjne rozwiązania zastosowane w sklepach i powiązane ze światem cyfrowym, jednak to człowiek podejmuje decyzje zakupowe, a to oznacza, że gotówka nadal jest w cenie. Sieci handlowe i banki stoją dziś przed ważnym wyzwaniem: z jednej strony ciągłego rozwoju narzędzi wspierających e-handel oraz płatności bezgotówkowych, a z drugiej - zwiększenia efektywności kompleksowego zarządzania procesami gotówkowymi. Bo realny pieniądz też można cyfrowo usprawnić i znaleźć realne oszczędności.

Jak bardzo by futurolodzy nie starali się udowodnić, że gotówka jest passe i za chwilę zniknie, tak bardzo ona wciąż ma się dobrze. Tak, wachlarz metod płatności w ostatnich latach zdecydowanie się rozrósł, co otworzyło przed firmami oraz konsumentami nowe możliwości i zmieniło rynkowy krajobraz. Wg raportu NBP płatności bezgotówkowe w Polsce w 2017 r. przewyższyły wartościowo gotówkowe (60/40), ale wciąż częściej płaciliśmy materialnym pieniądzem, tylko niższe kwoty. Jak wynika z badania Santander Consumer Bank „Polaków portfel własny - kochamy okazje”, np. na stacjach benzynowych 45% klientów płaci kartami, co oznacza wciąż wysoki odsetek płatności gotówkowych. Jednocześnie od lat obserwujemy rosnącą wartość gotówki w obiegu - na koniec 2017 r. było jej więcej niż rok wcześniej o ponad 11 mld zł. 

- Ostatnie miesiące pokazały też, że nawet tacy giganci, jak Amazon, nie doceniają przywiązania konsumentów do tradycyjnych form płatności. W dziesięciu testowych sklepach Amazon Go, z założenia bezgotówkowych i bezobsługowych, w Stanach Zjednoczonych, koncern uległ rzeczywistości i wprowadził możliwość płacenia banknotami i bilonem. To zdarzenie jest wyraźnym sygnałem dla sieci handlowych, że klienci chcą korzystać z gotówki, a zatem sieci handlowe powinny rozważyć wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań optymalizujących zarządzanie jej przepływem ze sklepu do banku, z korzyścią dla płynności finansowej - mówi Michał Strzyczkowski, prezes Diebold Nixdorf.