Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Wiceprezes Żabki: Sieci handlowe jakie znaliśmy kilka lat temu to przeżytek



dlahandlu.pl - 4 czerwca 2019 15:40


Handel 4.0 to nie żaden slogan ani moda, to rzeczywistość. Kiedyś mówiliśmy o handlu 2.0, 3.0, teraz mamy handel 4.0. To tylko pokazuje, jak bardzo zmienia się świat wokół nas. W ciągu ostatnich 2 lat handel zmienił się bardziej niż w ciągu ostatnich 20 lat. Zmienił się nie tylko dlatego, ze pojawiły się nowe technologie, ale dlatego, że zmienia się klient, a nowe technologie tylko przyspieszają ten proces – ocenia Adam Manikowski, wiceprezes zarządu ds operacyjnych Żabka Polska.

Adam Manikowski był uczestnikiem debaty Handel 4.0: nowe doświadczenia, digital, personalizacja, która odbyła się drugiego dnia XI EEC.

Wiceprezes sieci Żabka stwierdził, że Handel 4.0 definiują: bliskość, wygoda, nowoczesność i kompleksowość zakupów, wsparte technologiami cyfrowymi, które pozwalają spersonalizować asortyment pod potrzeby określonej lokalizacji sklepów.

- Mówiąc o rewolucji 4.0 musimy mieć na uwadze, że nie może ona dotykać tylko jednego aspektu, ale powinna dotyczyć całej firmy, w tym np. także zarządzania talentami. W Żabce już jakiś czas temu stworzyliśmy cały dział zaawansowanej analityki, by przygotować firmę do wprowadzenia nowych technologii. Bez tego nie moglibyśmy korzystać z takich rozwiązań jak algorytmy czy sztuczna inteligencja – tłumaczył Adam Manikowski.

Adam Manikowski uważa, że Handel 4.0 pozwala pójść dalej niż tylko budowanie przewagi konkurencyjnej w postaci szerszego asortymentu. – Pojawiła się nowa waluta, która staje się bardzo ważna dla klienta. Jest to czas. Jeśli potraktujemy czas jako priorytet, to zmianie ulegną zasady na jakich działamy i budujemy przewagi konkurencyjne – mówił wiceprezes Żabki. - Dlaczego musimy wdrażać zaawansowana analitykę? By dany produkt, którego szuka klient był rzeczywiście na półce, w cenie, którą akceptuje i aby mógł zostać kupiony jak najszybciej. Stąd nasze wysiłki związane z budowaniem sklepu przyszłości, który tworzymy stopniowo, kolejno wdrażając takie elementy jak: inteligentne półki, elektroniczne cenówki, itp. – dodał.

Zdaniem Adama Manikowskiego, Big Data może przynieść wartość dla klienta jeśli zostanie właściwie wykorzystane, w celu spersonalizowania oferty. - Jeśli wejdę na stronę internetową Żabki, to zobaczę promocje, które dotyczą tylko mnie a nie milionów innych użytkowników, z których każdy ma inne zainteresowania. Jesteśmy w stanie to osiągnąć tylko dzięki współpracy z dostawcami i dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu danych dotyczących klienta. Finalnie musi to tworzyć wartość – podkreślił wiceprezes Żabki.

Jego zdaniem, technologie są szansą dla handlu, jednak pod pewnymi warunkami. Detaliści i dostawcy muszą współpracować, aby zbudować platformę multikanałowości.

- Jeśli jakakolwiek sieć handlowa będzie pracowała w izolacji to nie przetrwa. Chodzi o to, by stworzyć jak najlepszy ekosystem multikanałowości, ale także współpracy z dostawcami i wyspecjalizowanymi firmami, które pomagają wprowadzać rozwiązania cyfrowe. Takie sieci handlowe jakie znaliśmy kilka lat temu to przeżytek. Przyszłość sieci leży w umiejętności stworzenia takiego ekosystemu, który będzie generował wartość dla klienta – mówił Adam Manikowski. – Jeśli nie stworzymy bardzo mocnego ekosystemu z dostawcami i ze specjalistami z dziedziny digitalizacji, to będzie nam bardzo trudno konkurować z firmami, które już to robią - podsumował.