Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

UE: W 9 krajach kolejne skargi ws. praktyk prywatności Google'a



PAP - 4 czerwca 2019 17:39


Urzędy ochrony danych osobowych w dziewięciu krajach UE otrzymały we wtorek skargi dot. praktyk prywatności stosowanych przez Google'a - podała agencja Reutera. Chodzi o przetwarzanie danych internautów na potrzeby sprzedaży reklam.

Jak przypomina Reuters, internetowe powierzchnie reklamowe sprzedawane są w aukcjach przez wydawców z użyciem oprogramowania łączącego ich w czasie rzeczywistym z reklamodawcami (tzw. real-time bidding system). Skargi w kwestii stosowania tego systemu przez Google złożono w urzędach ochrony danych osobowych w dziewięciu krajach UE: we Francji, Włoszech, w Niemczech, Belgii, Bułgarii, Czechach, Estonii, Słowenii i na Węgrzech.

"Działający w czasie rzeczywistym system udostępnia dane użytkowników setkom, a nawet tysiącom firm. Ta metoda reklamowa w oczywisty sposób narusza unijne regulacje dotyczące ochrony danych" - powiedziała agencji Reutera Ewa Simon, ekspertka prawna koordynującego składanie skarg ugrupowania "Liberties".

Podobne zarzuty już wcześniej formułowali względem Google'a w Irlandii i Wielkiej Brytanii twórcy konkurencyjnej wobec Chrome'a przeglądarki internetowej Brave. Ich zdaniem kiedy internauci odwiedzają strony internetowe, gromadzone są bardzo szczegółowe dane na ich temat, a następnie bez ich wiedzy przekazywane firmom, by mogły zostać wykorzystane do aukcji reklamy ukierunkowanej w systemach real-time bidding. Pod koniec maja dochodzenie w tej sprawie wszczął komisarz ds. ochrony danych w Irlandii, pod którego jurysdykcję podlega w Europie koncern z Mountain View.

Irlandzki urząd ochrony danych chce wyjaśnić, czy przetwarzanie danych internautów przez Google'a na potrzeby transakcji reklamowych na każdym etapie spełnia reguły wdrożonego rok temu Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych (RODO - ang. General Data Protection Act, GDPR), które miało posłużyć zwiększeniu ochrony prywatności użytkowników usług cyfrowych. Sprawdzane mają być m.in. podstawy dla przetwarzania danych, przejrzystość wszystkich towarzyszących mu procesów, a także to, czy Google przestrzega zasady minimalizacji oraz prawidłowo przechowuje dane, np. nie wydłuża niepotrzebnie okresu ich retencji. Naruszenia postanowień RODO są zagrożone karami do 4 proc. całkowitych globalnych przychodów firmy.

Google jest liderem światowego rynku reklamy internetowej. Zgodnie z prognozą firmy eMarketer ogłoszoną 28 marca, tegoroczne przychody koncernu z Mountain View ze sprzedaży reklam w sieci mogą sięgnąć 103,73 mld dolarów (31,1 proc. globalnego rynku). Drugi w kolejności ma być Facebook z przychodami z reklam na poziomie 67,37 mld dol.

Google nie skomentowało doniesień Reutera. W odniesieniu do skargi twórców przeglądarki Brave koncern informował wcześniej, że wdrożył już wysokie standardy ochrony prywatności w konsultacji z europejskimi organami ochrony danych i deklarował gotowość do współpracy z irlandzkim komisarzem. Firma podkreślała też, iż wszystkie podmioty korzystające z jej systemów do nabywania powierzchni reklamowej zobowiązane są do przestrzegania standardów i ściśle zdefiniowanego regulaminu.