Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

IGD o sklepach Jack’s: Ciekawe uzupełnienie oferty Tesco



dlahandlu.pl, za IGD Retail Analysis - 17 czerwca 2019 16:05


W ciągu dziewięciu miesięcy od uruchomienia pierwszego sklepu pod szyldem Jack’s we wrześniu 2018 r., sieć Tesco otworzyła dziewięć takich marketów. Brytyjski detalista powoli zbliża się do realizacji swojego planu, który zakładał 10-15 sklepów w pierwszym testowym okresie – zauważa serwis IGD Retail Analysis.

W rozwijaniu konceptu sklepów ekonomicznych Jack’s Tesco podąża podobną drogą co Sainsbury's, który na krótko związał się z marką Netto, w podobnym projekcie. I tak, Tesco testuje format Jack’s w różnych lokalizacjach. Doprowadziło to do wysokiego zróżnicowania poszczególnych sklepów w ramach sieci. Na przykład ostatnie otwarcie, w Rawtenstall, to wyraźne odejście od formy pozostałych sklepów Jack’s, a sam market jest około trzy razy większy od pierwszej placówki, która ruszyła w Chatteris.

Kluczowym punktem odniesienia zakupów w Jack’s jest hasło „Kup więcej, oszczędzaj więcej”. Znajdziemy go zarówno na froncie sklepu, jak i na końcu każdej alejki. Dzięki temu, kupując hurtowo, konsument płaci mniej za sztukę, przy czym cena jednostkowa podana jest na czerwonych naklejkach. Ten mechanizm dotyczy zarówno szerokiej gamy marek własnych Jack’s, jak i innych marek, wiodących na rynku.

Oferta marki Jack’s jest jedną z cech, które Tesco uważało za „unikalną”, pomagającą wyróżnić się nowemu formatowi. Oferta „Fresh Five” i „Ostatnie sztuki towaru” (When Its Gone Its Gone - WIGIG), to kolejne wyróżniające się cechy formatu Jack’s. Z tych rodzajów promocji korzystają także konkurenci Tesco,  dyskonty, które obecnie w Wielkiej Brytanii rosną najszybciej (Aldi - Super Six i Specialbuys, Lidl - Pick of the Week).

Co ciekawe, oferta charakterystyczna dla Jack’s niedawno wkroczyła do Tesco. W maju niewielki wybór produktów Jack’s pojawił się w alejce z promocjami tej największej brytyjskiej sieci. Dla klientów wrażliwych cenowo, oferta ta może być bardzo atrakcyjna. Ponadto, takie posunięcie zapewnia zwiększenie wolumenu na liniach produktowych, które są obecnie sprzedawane tylko w dziewięciu sklepach, a także pomaga Tesco przetestować zapotrzebowanie na produkty Jack’s.

Mimo to, dodanie produktów Jack’s do oferty Tesco było posunięciem zaskakującym. Pojawia się wiele pytań: czy Jack’s może być czwartym poziomem marki własnej Tesco? Czy produkty Tesco kiedykolwiek trafią do Jack’s? A z perspektywy kupującego – czy nie rozmywa to różnic między Jack’s a Tesco (gdzie kupujący maja dostęp do większego asortymentu, punktów Clubcard i innych udogodnień)?

Dania gotowe (food-to-go) oraz półprodukty inspirujące do tworzenia posiłków urozmaicają model Jack’s skoncentrowany na wydajności, ale są też niezbędne, jeśli format ma konkurować z Aldi i Lidlem. Oba dyskonty opracowują swoje propozycje w tych obszarach. Na przykład dania gotowe Aldi są wysokiej jakości i były wielokrotnie nagradzane.

Całą analizę IGD Retail Analysis można przeczytać tutaj