Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

I półrocze 2019 nie było łatwe dla handlu. Co się wydarzyło?



dlahandlu.pl - 3 lipca 2019 14:07


Widmo podatku handlowego, podwyżki wynagrodzeń, możliwe ograniczenie sprzedaży marek własnych, roszady personalne a także debiut nowych sieci handlowych, zła passa w Tesco i przedłużająca się historia przejęcia Piotra i Pawła z konfliktem o znak SPAR w tle – tak można podsumować 6 miesięcy w polskim handlu.

Podatek handlowy

W maju Sąd Unii Europejskiej stwierdził nieważność decyzji Komisji dotyczących podatku od sprzedaży detalicznej w Polsce. Komisja popełniła błąd, uznając sporny środek za pomoc państwa. Sąd zauważył, że stawki opodatkowania nie mogą zostać wyłączone z treści systemu podatkowego, jak uczyniła to Komisja. Bez względu na to, czy opodatkowanie ma miejsce według stawki jednolitej lub progresywnej, wysokość obciążenia – tak jak podstawa, zdarzenie podatkowe i krąg podatników – należy do podstawowych cech charakterystycznych systemu prawnego obciążenia podatkowego. Z zaskarżonych decyzji wynika, że w opinii Komisji system ten powinien być systemem, w którym przychody sprzedawców detalicznych są opodatkowane jednolitą stawką od pierwszej złotówki (liniową). Należy jednak stwierdzić, że „normalny” system o jednolitej stawce, do którego odwołała się Komisja, jest systemem hipotetycznym, który nie mógł zostać uwzględniony. Wyrok nie jest prawomocny. Komisja Europejska zadeklarowała, że odwoła się od tej decyzji. Termin na zażalenie upływa 26 lipca. Jednak rząd już zapowiedział, że podatek od sprzedaży detalicznej obejmie przychody osiągnięte od dnia 1 września 2019 r. Zaznaczono jednak, że z uwagi na możliwość skorzystania przez KE z prawa do złożenia odwołania od wyroku SUE i przebieg postępowania w drugiej instancji, zasadne jest przedłużenie terminu wpłat podatku od sprzedaży detalicznej. "W projekcie przewiduje się zmianę art. 11a ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, na podstawie którego, w terminie do 31 grudnia 2019 r. stosowane jest zawieszenie pobierania tego podatku. W konsekwencji projektowana ustawa przywraca stosowanie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej do przychodów ze sprzedaży detalicznej osiągniętych od dnia 1 września 2019 r." - napisano.

Marki własne
Rząd zapowiedział tez możliwe regulacje dotyczących sprzedaży produktów marek własnych. Kij w mrowisko włożył premier Morawiecki, ale wygląda na to, że przed wyborami rząd nie podejmie żadnych działań w tym temacie. – Zdecydowanie chcemy doprowadzić do tego, żeby na półkach były towary z markami polskimi, a nie tylko (…) z markami sklepów wielkopowierzchniowych. Chcemy, aby w ten sposób rolnicy mogli budować siłę swojej marki – powiedział premier Mateusz Morawiecki.

I dodał, że przy powstawaniu ustawy, która promować będzie polskie marki, rząd będzie "korzystał z najlepszych wzorców w UE". - Bo inne kraje sprytnie bronią swoich własnych rynków, a my mamy za bardzo liberalne, po rządach Platformy, spojrzenie - zaznaczył.
Słowa wywołały burzę. Według firm handlowych i producentów wprowadzenie ograniczenia obecności marek własnych w sieciach handlowych spowoduje mniejszy wybór produktów w sklepach i wyższe ceny, pogorszenie sytuacji dostawców, w tym małych polskich firm, a nawet zwolnienia. UOKiK uspokajał: – W sprawie planów dotyczących ograniczenia obecności marek własnych w sieciach handlowych odbyło się niedawno spotkanie zespołu, w skład którego weszli przedstawiciele kilku ministerstw. Jednak do uchwalenia ustawy regulującej tę kwestię jest jeszcze bardzo daleko – wynika z wypowiedzi prezesa UOKiK Marka Niechciała.

Roszady personalne
W marcu dowiedzieliśmy się, że Alessandro Beda został dyrektorem handlowym sieci Biedronka. Wcześniej pracował m.in. w PSDB, PwC Polska i Vershold Group oraz Duda Polska, agencji reklamowej pracującej na wyłączne zlecenie Biedronki. Dyrektorem marketingu i członkiem zarządu została natomiast Beata Jankowiak.

Z kolei po 16 latach pracy w sieci Netto Sławomir Nitek dołączył do zespołu pracowników firmy Action. Sieć zadebiutowała w naszym kraju w październiku 2017 roku i prowadzi obecnie ponad 20 sklepów.
Bardzo szybko, bo po zaledwie dwóch miesiącach, z Żabką pożegnał się Filip Fiedorow, który miał pokierować działem marketingu sieci. Fiedorow wraca do sieci Ikea i zostanie dyrektorem sklepu w Poznaniu.

Polski oddział Carrefoura powołał nowych dyrektorów i wiceprezesów: handlowego i operacji. Dyrektorem handlowym został Marek Lipka. Wcześniej stanowisko to pełnił Thierry Etchemendigaray, który w maju 2018 roku zmarł. Dyrektorem operacji i wiceprezesem został zaś Tareck Ouaibi. Zastąpił na tym stanowisku Ronana Martina, który wrócił do Carrefoura we Francji. Z kolei Jadwiga Zientara, dyrektor finansowy Carrefour Polska, zastąpiła Roberta Nocenia na stanowisku wiceprezesa spółki. Będzie odpowiadać za obszar ekspansji, nieruchomości komercyjnych i finansów. Robert Noceń zrezygnował z pracy w sieci. Był związany z Carrefour Polska od ponad 21 lat. Rozpoczynał swoją karierę w tej firmie w 1998 r. jako senior marketing manager.

Radosław Liberski, dyrektor finansowy w Lidl Polska awansował w strukturach sieci. Liberski od stycznia zarządza finansami Lidla w Stanach Zjednoczonych. Oprócz dyrektora finansowego został również wiceprezesem (executive vice president/chief financial officer). Radosław Liberski w polskim oddziale sieci Lidl pracował ponad 16 lat.

Po ośmiu latach pracy w sieci Kaufland Krzysztof Szponder rozstał się z firmą. Przez ostatnich pięć lat Krzysztof Szponder pełnił w sieci funkcję członka zarządu, a od marca 2015 r. był także wiceprezesem. Z firmą był związany czerwca od 2011 r. Wcześniej pracował m.in. w sieci Real i Ahold. Obecnie Krzysztof Szponder stoi na czele sieci aptek Dr Max. Z kolei wiceprezesem tej sieci aptek został Wojciech Wieroński, przez lata dyrektor finansowy i członek zarządu Tesco Polska.

Justas Riauba zastąpił Daliusa Misiūnasa na stanowisku prezesa (CEO) Maxima Grupė. Będzie on również pełnił funkcję przewodniczącego rady dyrektorów spółki. Do zarządu Maxima Grupė dołączył także Mantas Kuncaitis, prezes Vilniaus Prekyba. - Decyzja o zmianie szefa Maxima Grupė została podjęta za obopólną zgodą w świetle rozbieżnych poglądów z Vilniaus Prekyba w sprawach dotyczących dalszego rozwoju działalności firmy. Uzgodniono, że w takich okolicznościach nowy menedżer powinien przejąć kontrolę nad Maxima Grupė – poinformowała Maxima Grupė. Dyrektorem generalnym została Jolanta Bivainytė. W I półroczu Grupa Maxima sfinalizowała połączenie Stokrotki i Sano pod marką Stokrotka. Zakończono też proces rebrandingu.

Wojciech Bystroń, dyrektor operacyjny Spar Polska, rozstał się z firmą. Bystroń był związany z firmą Bać-Pol (właścicielem Spar Polska) od 2008 roku.

Tesco
W styczniu Tesco zapowiedziało zamknięcie 32 nierentownych sklepów w formacie "kompakt hipermarket". W czerwcu dołączyły do tego 4 kolejne placówki i centrum logistyczne w Komornikach pod Poznaniem (1 z 3 obsługujących sieć w Polsce). Tesco ogłosiło też, że sprzeda 4,5 ha działkę na Kabatach, na której planowano rozbudowę centrum handlowego z hipermarketem Tesco. Nabywcą został brytyjski oddział firmy deweloperskiej Heriot Reit, która zarządza centrami handlowymi i buduje biura. Ponadto Tesco wypowiedziało Auto-Spa umowy najmu dla 21 lokalizacji. Jednocześnie umowy najmu podpisała Superpolisa Ubezpieczenia, która otworzy w super- i hipermarketach Tesco 32 placówki. 17 punktów sprzedaży ubezpieczeń uruchomi w pierwszej połowie przyszłego roku. Dzięki temu Superpolisa będzie działać w 300 placówkach Tesco.
24 czerwca w Tesco Polska rozpoczęły się zwolnienia grupowe, obejmą maksymalnie 1 480 osób. Ostatnie umowy o pracę zostaną rozwiązane 31 października. Zwalniani pracownicy dostaną odprawy uzależnione oraz stażu pracy (od 1 do 3 miesięcznego wynagrodzenia) oraz dodatkowo jedną pensję. Związkowcy poinformowali też, że firma chce ciąć zatrudnienie w sklepach, które nie zostały przeznaczone do zamknięcia.
Sieć będzie się też musiała zmierzyć z żądaniami związkowców, którzy domagają się podwyżek dla pracowników: 350 zł brutto dla pracowników podstawowych i 200 zł brutto dla kierowników i zastępców kierowników sklepów oraz kierowników zespołu. Pod koniec czerwca "Solidarność" działająca w Tesco weszła w spór zbiorowy z pracodawcą. Nieuwzględnienie do 1 lipca postulatów otworzyło związkowcom drogę do organizacji referendum strajkowego i ewentualnego ogłoszenia strajku we wszystkich sklepach Tesco.

Biedronka
Jeronimo Martins na 2019 rok przewidziało inwestycję na poziomie 700-750 mln euro m. in. w rozbudowę sieci Biedronka i Hebe. Grupa planuje powiększyć sieć Biedronki o 60 placówek netto. Baner Hebe ma się zwrócić w kierunku omnichannel (obecnie trwają testy e-sklepu), a Biedronka - w kierunku mniejszych formatów. Pierwsze „mniejsze” Biedronki mają ruszyć we wrześniu.
Przychody ze sprzedaży Jeronimo Martins w I kwartale br. wyniosły blisko 4,25 mld euro wobec 4,2 mld euro w analogicznym okresie ub.r. (wzrost o 1,1 proc.). Sprzedaż Biedronki w pierwszych trzech miesiącach wyniosła niecałe 2,89 mld euro wobec 2,92 mld euro w I kw. 2018 roku, co oznacza spadek o 0,8 proc. Sprzedaż LfL Biedronki była niższa o 1,1 proc. Biedronka otworzyła w I kwartale br. 8 nowych lokalizacji i zamknęła 6. Sieć oddała też do użytku dodatkowe 7,2 tys. mkw. powierzchni w rozbudowanym Centrum Dystrybucyjnym w Kostrzynie, w woj. wielkopolskim.
Biedronka wspólnie z DHL i Swipbox rozwija też sieć urządzeń do odbierania paczek w sklepach. Do końca roku ich liczba ma wzrosnąć z 200 do 1000. Automaty firmy pojawią się w sklepach Carrefour w całej Polsce.

Biedronka przygotowała się też na problemy kadrowe. Firma zainwestowała w całodobową infolinię rekrutacyjną w języku polskim i ukraińskim oraz dedykowaną stronę internetową w języku ukraińskim.
Od stycznia Biedronka zmieniła system premii uznaniowej dla sprzedawców-kasjerów. Uelastyczniono też zasady otrzymywania nagrody za brak nieplanowanych nieobecności. Ponadto, firma zdecydowała o wypłaceniu dodatkowej nagrody dla kierownictwa sklepów oraz regionów w zależności od wyników sklepów.
W czerwcu UOKiK skontrolował spółkę Jeronimo Martins Polska, sprawdzając, czy właściciel sklepów Biedronka nie wykorzystuje swojej pozycji na rynku wobec polskich dostawców, głównie owoców i warzyw. Urząd analizuje zgromadzony materiał.

Dino
Dino wzięło dwa kredyty inwestycyjne w banku PKO BP. Pierwszy z nich opiewa na kwotę 80 mln zł, a drugi 70 mln zł. Umowy zostały podpisane w celu finansowania dalszego rozwoju sieci sklepów prowadzonych przez spółkę pod marką Dino oraz zaplecza logistycznego. Dino podpisało już list intencyjny z burmistrzem Pakości w sprawie budowy centrum logistycznego w Giebni. W tej samej miejscowości swoją siedzibę oraz magazyn centralny ma firma Polomarket. Ponadto sieć awansowała do indeksu WIG20. Dino Polska szacuje wartość inwestycji w 2019 roku na ok. 850 mln zł. W I półroczu sieć uruchomiła 81 placówek wobec 74 w I półroczu 2018.

Lidl
1 kwietnia Lidl oficjalnie wystartował z mobilnym programem lojalnościowym Lidl Plus, a 5 kwietnia sieć ruszyła ze sprzedażą przez internet. Zakupy można zamówić z dostawą do domu. Lidl wierzy, że za rok będzie w pierwszej piątce firm, które sprzedają artykuły non-food przez internet. Na razie sieć będzie sprzedawać tylko artykuły przemysłowe, gdyż jak podkreślają przedstawiciele Lidla podkreślają, że na sprzedaży żywności przez internet bardzo trudno zarobić.
W ofercie pojawią się też towary niedostępne w stacjonarnych placówkach Lidl. Asortyment będzie liczył 650 artykułów. Sieć liczy na ogromne zainteresowanie ofertą z miejscowości, w których spółka nie posiada sklepów. Lidl zdecydował się na ten krok, aby skusić swoją ofertą choć część klientów, którzy korzystają ze stacjonarnych sklepów Biedronki, których jest w Polsce prawie cztery razy więcej niż sklepów sieci Lidl. Co poniedziałek, czwartek i sobotę do e-sklepu będą "wchodzić" nowe artykuły z gazetki m.in. tekstylia i artykuły AGD.
Od marca Lidl podniósł też pensje pracownikom - średnio o ok. 9,2 proc. Podwyżka ma pomóc obsadzić ponad 700 miejsc pracy w sklepach i magazynach. Z początkiem marca pracownicy sklepów będą zarabiać od 3 100 zł brutto do 3 850 zł brutto na początku zatrudnienia.
Lidl otworzył też w Kałuszynie największe w Polsce, a także najbardziej nowatorskie w Europie centrum logistyczne. Znajdzie się w nim magazyn dla sklepów zlokalizowanych w województwie mazowieckim, podlaskim i lubelskim. Sieć zainwestuje też w budowę 11. centrum dystrybucyjnego. Obiekt zlokalizowany w Stargardzie ma kosztować 200 mln zł. W magazynach pracę znajdzie ponad 200 osób. Otwarcie zaplanowano na IV kwartał 2019 roku, pierwsze sklepy centrum zaopatrzy na przełomie roku 2019/2020. Od 1 marca Lidl gwarantuje wszystkim pracownikom magazynów, biur sprzedaży oraz biur ekspansji Lidl Polska dostęp do specjalistów fizjoterapii.

Nowy dyskont
Jak ustaliła nasza redakcja, dyskonty Mere jednak będą rozwijały sieć w Polsce. Pierwsza placówka zostanie otwarta już w lipcu w Częstochowie przy ul. 1 Maja. To format tzw. „twardego dyskontu”, który sprzedaje prosto z palet. Firma w kwietniu poszukiwała kierowników do pracy w 1. sklepie w Polsce. Sieć oferuje umowę o pracę oraz możliwość awansu wraz z rozwojem sieci sklepów.
W lutym br. firma na pracuj.pl publikowała ogłoszenie o zatrudnieniu specjalisty ds. zakupów do centrali firmy w Krakowie. W ogłoszeniu znalazło się stwierdzenie "obecnie rozpoczynamy działalność operacyjną w Polsce pod szyldem MERE".

Take&GO
Surge Cloud rusza z zupełnie nowym konceptem sklepu spożywczego. Firma chce podbić serca i kieszenie użytkowników aplikacji mobilnych otwierając całkowicie bezobsługowe i bezkasowe placówki handlowe. Pierwszy sklep pod logo Take&GO ruszy pod koniec czerwca w Poznaniu przy ulicy Półwiejskiej 13. Zanim powstaną kolejne, firma chce dobrze przetestować debiutancką placówkę. W rok od otwarcia pierwszego sklepu ma powstać ok. 20 kolejnych

Kaufland
W premie dla pracowników od marca zainwestował też Kaufland. Sieć wprowadza nowy dodatek motywacyjny. Za dyspozycyjność i wzorową frekwencję, pracownicy sklepów oraz centrów dystrybucyjnych mogą liczyć na 400 zł dodatku do wynagrodzenia. Ponadto sieć rozpoczęła nowy rok inwestycją w cztery nowe sklepy zlokalizowane we Wrocławiu, w Lublinie, Nowym Sączu i Gliwicach. Tymczasem związki zawodowe wystąpiły do zarządu spółki z żądaniami m.in.: wzrostu wynagrodzeń o 1000 zł dla każdego pracownika zatrudnionego w Kaufland Polska Markety na podstawie umowy o pracę; zwiększenia zatrudnienia w marketach sieci o 10 proc.

Carrefour
Sprzedaż Carrefour Polska wyniosła w I kw. 494 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 3 proc. Sieć w Polsce ma 842 placówki (w trzy miesiące ubyło jej 8 sklepów convenience). W Polsce firma ma 89 hipermarketów, 152 supermarkety, 601 sklepów convenience. Firma wystartowała też z budową swojego największego centrum logistycznego. Będzie to obiekt o charakterze BTS i powierzchni ponad 63 600. mkw. Inwestycja powstaje w Polsce Centralnej, w Rawie Mazowieckiej. Zakończenie prac budowlanych zaplanowane jest na koniec 2019 r. Będzie to 3. centrum sieci w Polsce.

Żabka
Żabka rozpoczęła 2019 r. współpracą z firmą technologiczną AiFi. Firmy ogłosiły, że wspólnie wdrożą technologię sztucznej inteligencji oraz sensor fusion, łączący informacje z sensorów rejestrujących różne typy danych jak waga czy obraz. Celem współpracy jest stworzenie konceptu sklepu convenience umożliwiającego zakupy z pominięciem kas. W najbliższych miesiącach firmy wspólnie stworzą prototyp sklepu, który będzie dostępny dla klientów. Zdobyta wiedza i doświadczenie mają na celu wdrożenie tej technologii na szerszą skalę. Ponadto Żabka planuje rozwój formatu sklepów kontenerowych, które do tej pory lokalizowała m.in. sezonowo w nadmorskich kurortach. Nad morzem sieć uruchomiła 12 sklepów sezonowych, m.in. w Dziwnowie, Łazach, Łebie, Międzywodziu i Władysławowie. Będą czynne do połowy września.

Auchan
W Auchan związkowcy domagają się m.in.: realnego wzrostu płac dla wszystkich pracowników, wzrostu zatrudnienia ze względu na bardzo duże przeciążenie pracą - pełnego odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych. W ocenie związkowców w Auchan od wielu miesięcy łamane są podstawowe zasady dialogu społecznego.
Auchan Retail Polska chce oprzeć swój rozwój na modelu franczyzowym, w którym działają następujące koncepty handlowe: sklepy osiedlowe Moje Auchan, supermarkety pod szyldem Auchan Supermarkety i hipermarkety Auchan.
- To nowa karta w naszej strategii rozwoju w Polsce. Chcemy pokazać siłę marki Auchan oferując naszym partnerom szkolenia i towarzyszenie w rozwoju - powiedział Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska. 7 czerwca br. Auchan otworzył swój pierwszy sklep osiedlowy w ramach franczyzy. Placówka ruszyła w Wilanowie (Aleja Wilanowska 89). Wcześniej w tej lokalizacji działał Piotr i Paweł.

Eurocash
PKN Orlen we wrześniu zakończy współpracę z Eurocashem. Koncern planuje utworzyć własną placówkę logistyczną, która będzie zaopatrywać w produkty sklepy przystacyjne. Redakcja dlahandlu.pl potwierdziła te informacje w PKN Orlen. PKN Orlen jest dla Eurocashu największym klientem.
- W związku ze wzrostem zainteresowania ofertą pozapaliwową na stacjach na przestrzeni ostatnich lat, jeszcze w 2017 r. podjęto prace projektowe zmierzające do zbadania możliwości i potencjału samodzielnego zarządzania dystrybucją towarów. Takie rozwiązanie mogłoby przynieść korzyści wynikające z bezpośredniej, bardziej elastyczniej współpracy z producentami. Jest to zgodne ze strategicznymi założeniami koncernu dotyczącymi rozwoju sprzedaży detalicznej w oparciu o relacje z lokalnymi, często rodzinnymi przedsiębiorstwami – podał koncern w oświadczeniu.
Jednocześnie Eurocash rozpoczął rebranding przejętej sieci Mila na Delikatesy Centrum.

Jeszcze Piotr i Paweł czy już SPAR?

Po wielu zwrotach akcji 30 maja podpisano umowę kupna-sprzedaży udziałów w sieci Piotr i Paweł. Spółka zależna Spar Group z RPA, Wasz Sklep Spar (jej szefem został Tomasz Syller), ma przejąć większościowe udziały w Piotrze i Pawle od funduszy zarządzanych przez TFI Capital Partners. W międzyczasie Grupa Piotr i Paweł przejęła udziały w 20 podmiotach, które prowadzą pojedyncze sklepy pod tym szyldem. W czerwcu firma Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja - zarządca Piotra i Pawła złożyła do akt postępowania spis wierzytelności sieci. Z kolei 11 czerwca do UOKiK wpłynął drugi wniosek z nazwą Passington Investments jako podmiotem, który stara się przejąć kontrolę nad Grupą Piotr i Paweł. Po zmianach zarejestrowanych w KRS 10 czerwca spółka nazywa się New Polish Investments. 80 udziałów ma w niej The Spar Group Limited a 20 udziałów należy do Morndale Investments, spółki zależnej Vistra Shelf Companies. Kapitał spółki to 5 tys. zł. Ze stanowiska prezesa zarządu został wykreślony Christian Guy Gaunt. Jako członkowie zarządu zostali wpisani Tomasz Syller, Marek Stelmaszak i Jakub Karbowiak. Czyli te same osoby, które znalazły się w zarządzie spółki Wasz Sklep SPAR.
Jednocześnie między SPAR International a SPAR Polska toczy się szereg postepowań sądowych, w tym o prawo do używania znaku SPAR na terenie Polski oraz czyny nieuczciwej konkurencji. Po czterech wyrokach sądów (w Rzeszowie, Kielcach i Katowicach oraz Amsterdamie) w postępowaniach zabezpieczających, mamy remis 2:2. Obie strony przerzucają się stanowiskami prawników. Jednocześnie Bać-Pol, który jest właścicielem spółki SPAR Polska od stycznia jest w postępowaniu sanacyjnym i ma wyznaczonego zarządcę w osobie spółki Restrukturyzacja i Upadłość Szarek Wydro w Mielcu. Od lutego w restrukturyzacji jest też spółka z grupy Bać-Pol – Marspol.