Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Raport: Boom w e-commerce trwa. Polacy czekają na Biedronkę w sieci



dlahandlu.pl - 9 lipca 2019 13:23


Dokonywanie zakupów z wykorzystaniem Internetu deklaruje 57 proc. badanych. W porównaniu do poprzedniej edycji badania (rok temu) jest to wzrost o +5p.p. 77 proc. internautów deklaruje, że ważne jest dla nich, aby marka była dostępna zakupowo w wielu kanałach, a 64 proc. proc. internautów, którzy pamiętają swój ostatni zakup, dokonało go w którymś kanale wirtualnym, tj. online, mobilnie lub w social mediach – to niektóre z wyników badania przeprowadzonego przez Mobile Institute.

Według badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019”, ponad połowa ankietowanych oceniła, że odczuwa brak w sieci przynajmniej jednej z zaproponowanych w badaniu marek. W szczególności są to Biedronka, PEPCO i Żabka oraz Polo Market. 

63% internautów pamiętających ostatni zakup, deklaruje, że wartość ich e-koszyka zakupowego jest w porównaniu do stacjonarnego taka sama lub większa.

Podobnie jak rok temu, w ciągu ostatnich 6 miesięcy zakupu przynajmniej raz dokonało 35% internautów (vs 34% w 2018). Częściej realizację e-zakupów deklarują tak jak rok temu - kobiety (+8p.p). Pod względem wieku są to zaś osoby z grupy 25-34 lata. Tak samo było w 2018 roku.

Częstość dokonywania zakupów w sieci jest także bardzo podobna jak rok temu. Więcej niż 5 razy w miesiącu kupuje około 1/4 e-klientów, a 2-5 razy 39%. Kobiety kupują nieco częściej, ale ich przewaga nie jest tak widoczna jak rok temu. Pod względem wieku zdecydowanie najczęściej e-kupują osoby w wieku 19-24 lata. Wśród nich 5 i więcej razy w miesiącu zakupy w sieci robi ponad 50%. Pod kątem wielkości miejsca zamieszkania bardzo wyraźna jest wciąż widoczna przewaga mieszkańców miast największych. W miastach powyżej 500 tys. mieszkańców 5 i więcej razy w miesiącu kupuje 48%.

Polscy konsumenci wybierają nowoczesne metody płatności i dostawy, eksploatując takie rozwiązania jak szybkie przelewy, karty zapamiętane w sklepie, BLIK, czy płatności z odroczonym terminem. Podczas zakupów w sklepie stacjonarnym gotówką płaci 47% internautów.

- Wyniki badania pokazują, że Polacy coraz szybciej przekonują się do zakupów online. Myślę, że ten trend będzie się nasilał w najbliższych latach. To, co szczególnie interesujące, to silny spadek pozycji sklepów stacjonarnych jako ulubionego miejsca zakupów. Jedynie 22% badanych wskazuje sklepy stacjonarne jako swoje ulubione miejsce zakupowe i ten wskaźnik spadł aż o 10 p.p. w stosunku do ubiegłego roku. To bardzo wyraźny sygnał, że mimo iż wciąż lubimy „chodzić” na zakupy, to ten sentyment szybko paruje z naszych serc. Powody, dla których Polacy coraz częściej przechodzą z zakupów offline do online, są w branży bardzo dobrze znane. Są to przede wszystkim: najlepsze ceny, bardzo duży wybór i wygoda. Do tego dochodzą czynniki takie jak duże poczucie bezpieczeństwa oraz darmowe dostawy – mówi Damian Zapłata Chief Commercial Officer Allegro.

- Zauważamy, że wśród polskich internautów powstała duża grupa klientów, którzy w pełni przekonali się do zakupów internetowych i robią je bardzo często. Wyniki badania to potwierdzają - grupa osób kupujących online więcej niż 5 razy w miesiącu stanowi już 25% internautów w Polsce. Uważam, że polski e-commerce obecnie wychodzi z wczesnej fazy rozwoju i w najbliższych latach stanie się dla wielu klientów podstawowym sposobem dokonywania zakupów. Dziś około 9 na 100 zakupów jest realizowanych w sieci. W perspektywie 5-10 lat ten wskaźnik wielokrotnie wzrośnie, a e-commerce w wieku kategoriach produktów będzie największym kanałem dotarcia do klientów – dodaje.

E-klienci, podobnie jak rok temu, najczęściej kupują w sieci produkty z kategorii moda i elektronika. Nieco mniej wskazań padło na kategorię dom i ogród (31%, -4p.p.) i produkty farmaceutyczne (30%, -2p.p.) a zyskał sport (27%, +3p.p.). Można jednak powiedzieć, że generalnie liderzy e-commerce pozostają w zasadzie tacy sami jak w 2018 roku.

Średnia wartość koszyka zakupowego jest w kategorii elektronika podobna jak rok temu. Ciekawa zmiana nastąpiła w obszarze zakupów modowych. Mamy tu znaczny wzrost koszyków powyżej 1000 zł (8%, +6p.p.). Być może jest to kwestia zwiększenia udziału zakupów planowanych w tej kategorii, a być może zakupów sezonowych, gdzie często polscy konsumenci kupują 5-10 produktów. Z podobnym zjawiskiem, aczkolwiek na znacznie mniejszą skalę, mamy do czynienia w kategorii uroda i żywność.

24% internautów do wyboru konkretnego miejsca zakupu skłania niska cena. Jedynie dla 22%  internautów sklep stacjonarny to ulubione miejsce zakupowe. 40% badanych nie wskazało żadnego miejsca, a pozostali różne miejsca wirtualne.

Konsumenci spytani o to, jakie marki najczęściej kupują wielokanałowo, wymieniają średnio 2, a więc więcej niż 2 lata temu. Najpopularniejsze wskazania padają na znane marki modowe, sportowe i kosmetyczne, a także z kategorii elektronika. W stosunku do 2018. roku zdecydowanie więcej wskazań padło na Samsung i Adidas. Pojawiły się też deklaracje zakupu konkretnych produktów spożywczych.

- Internet jest bardzo efektywnym i zaufanym medium informacyjnym, jeśli chodzi o zakupy, jednakże od 2016 roku sukcesywnie spada liczba osób, które wskazują, że informacje znalezione w sieci zachęcają ich do odwiedzin w sklepie stacjonarnym. W 2015 roku odsetek osób deklarujących odwiedziny w sklepie offline w oparciu o zachętę online’ową wynosił 77%, a w 2019 - osiągnął poziom jedynie 45%. Wygląda na to, że konsumenci nawet, jeśli znajdą w sieci informacje o produktach, których zakup rozważają, niekoniecznie udają się do sklepu stacjonarnego, a raczej coraz częściej kupują je w sieci. Można stwierdzić w tym kontekście, że zjawisko ROPO, czyli bezpośredni związek „znajduję w sieci produkty, ale i kupuję je offline”, słabnie – czytamy w raporcie MI.

Internauci coraz częściej kupują te same produkty i marki w więcej niż jednym kanale zakupowym, tj. raz korzystając z laptopa albo urządzenia mobilnego, bądź w realnym sklepie. W 2018 roku takie zachowanie deklarowało 43% internautów, w tym jest to już 54%.

Ponad połowa badanych odczuwa brak w sieci przynajmniej jednej z zaproponowanych w badaniu marek. W szczególności są to Biedronka, PEPCO i Żabka oraz Polo Market. Przypuszczalnie, gdyby zapytać o to klientów danej marki, wskazania byłyby jeszcze wyższe. Dodatkowo, aż 20% konsumentów w momencie badania, wiedziało już, że Lidl uruchomił sklep online, a stało się to zaledwie 3 tygodnie przed realizacją badania.

Raport „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019” powstał na podstawie badania rynkowego zrealizowanego przez Mobile Institute na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, VISA i Przelewy24.pl. W ramach projektu zebrano opinie 1933 internautów, wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane na stronach www oraz w wysyłce mailowej. Dane zbierane były w dniach 17 - 24 maja 2019.