Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Przed Biedronką pracowite półrocze. Jeśli chce zrealizować plany, musi przyspieszyć z otwarciami



dlahandlu.pl - 10 lipca 2019 10:07


Referendum strajkowe, flagowy sklep w Warszawie, zmiany na stanowiskach menedżerskich – podsumowujemy sześć miesięcy br. w Biedronce.

Jeronimo Martins na ten rok przewidziało inwestycję na poziomie 700-750 mln euro m. in. w rozbudowę sieci Biedronka i Hebe. Plany Grupy zakładają powiększenie sieci Biedronka o około 100 sklepów (w 2018 roku otworzono 122 placówki). Baner Hebe wkrótce wystartuje ze sprzedażą online (trwają zaawansowane testy e-sklepu), a Biedronka zwróci się w kierunku mniejszych formatów. Pierwsze „mniejsze” Biedronki mają ruszyć we wrześniu. Ma ich być w sumie około 50. Pod koniec br. w Polsce ma być 3000 Biedronek. Czy sieć wypełni założenia? Na razie tempo otwierania nowych sklepów nie wydaje się być szczególnie imponujące. Sieć otworzyła nie więcej niż 10 nowych placówek. Dyskonter może jednak znacznie przyspieszyć w drugim półroczu, które zdaniem analityków będzie korzystniejsze dla sieci. 

Sprzedaż i inwestycje
Czekając na wyniki za I półrocze br., które Jeronimo Martins opublikuje 25 lipca, przypominamy, że przychody ze sprzedaży w I kwartale br. wyniosły blisko 4,25 mld euro wobec 4,2 mld euro w analogicznym okresie ub.r. (wzrost o 1,1 proc.). Sprzedaż Biedronki w pierwszych trzech miesiącach wyniosła niecałe 2,89 mld euro wobec 2,92 mld euro w I kw. 2018 roku, co oznacza spadek o 0,8 proc. Sprzedaż LfL Biedronki była niższa o 1,1 proc. Biedronka otworzyła w I kwartale br. 8 nowych lokalizacji i zamknęła 6.

Sieć oddała też do użytku dodatkowe 7,2 tys. mkw. powierzchni w rozbudowanym Centrum Dystrybucyjnym w Kostrzynie, w woj. wielkopolskim.

Spółka poinformowała także o rozbudowie centrum dystrybucyjnego w Wojniczu. Firma otrzymała już decyzję środowiskową w tej sprawie. Prace budowlane obejmą halę magazynową, część biurowo-socjalną i pomieszczenia techniczne wraz z instalacjami wewnętrznymi. Dobiega końca rozbudowa centrum w Modlnicy.

Referendum strajkowe
Od stycznia Biedronka zmieniła system premii uznaniowej dla sprzedawców-kasjerów. Uelastyczniono też zasady otrzymywania nagrody za brak nieplanowanych nieobecności. Ponadto, firma zdecydowała o wypłaceniu dodatkowej nagrody dla kierownictwa sklepów oraz regionów w zależności od wyników sklepów.

Mimo to związki zawodowe działające w Jeronimo Martins Polska porozumiały się w kwestii organizacji referendum strajkowego. Rozpoczęło się ono 15 stycznia i potrwa do 30 września. O tym, czy ostatecznie dojdzie do strajku zdecyduje ponad 65 tys. pracowników blisko 3000 sklepów sieci.
By legalnie zorganizować strajk, w referendum musi wziąć udział co najmniej 50 proc. uprawnionych. Związki zawodowe (NSZZ "Solidarność", Solidarność ’80 oraz Sierpień ’80) przedstawiły siedem postulatów (m.in. poprawę warunków pracy, transparentność wynagradzania czy ograniczenie godzin otwarcia sklepów) i liczą na ich poparcie. Zdaniem związkowców JMP utrudnia przeprowadzenie referendum (m.in. utrudniając pozyskanie danych pracowników), w prokuraturze we Wrześni toczy się postępowanie w tej sprawie.

Ukraińcy i studenci
Sytuacja na rynku pracy wciąż jest trudna. Biedronka przygotowała się na potencjalne problemy kadrowe. Firma zainwestowała w całodobową infolinię rekrutacyjną w języku polskim i ukraińskim oraz dedykowaną stronę internetową w języku ukraińskim.

Jeronimo Martins Polska stawia też na studentów. Firma uzyskała wysokie piąte miejsce w rankingu Pracodawca Roku międzynarodowej organizacji studenckiej AIESEC. Biedronka konsekwentnie otwiera się na młodych ludzi – szuka ambasadorów wśród studentów, organizuje także 3-miesięczne płatne praktyki w JMP.

Alessandro Beda dyrektorem handlowym
W marcu dowiedzieliśmy się, że Alessandro Beda został dyrektorem handlowym sieci Biedronka. Wcześniej pracował m.in. w PSDB, PwC Polska i Vershold Group oraz Duda Polska, agencji reklamowej pracującej na wyłączne zlecenie Biedronki. Dyrektorem marketingu i członkiem zarządu została natomiast Beata Jankowiak.

Modelowy sklep w Galerii Młociny
W tym roku Biedronka otworzyła nowe sklepy m. in. w Zieleńcu, Tarnowie Opolskim, Makowie Mazowieckim, Warszawie, Mysłowicach i Wrocławiu. Systematycznie modernizuje również starsze sklepy, dostosowując je do konceptu 2.0.

Na szczególną uwagę zasługuje otwarty 23 maja w Galerii Młociny najnowocześniejszy w stolicy sklep Biedronka. Jego sala sprzedaży liczy 850 mkw., a załoga to ok. 40 osób. Jest to również pierwszy sklep w którym sieć zainwestowała w bezprzewodowy system komunikacji pracowników.

Sieć otworzyła również trzy outlety – w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu, a w ramach letniej sezonowej wyprzedaży stawia 100 namiotów wyprzedażowych tygodniowo.

Pod lupą…
8 kwietnia ruszyło szkolenie Biedronki dla konsumentów w ramach polubownego rozwiązywania sporów. Te działania to efekt decyzji UOKiK w związku z niewłaściwymi procedurami przyjmowania i rozpatrywania reklamacji przez JMP.

W czerwcu UOKiK skontrolował spółkę Jeronimo Martins Polska, sprawdzając, czy nie wykorzystuje swojej pozycji na rynku wobec polskich dostawców, głównie owoców i warzyw. Urząd obecnie analizuje zgromadzony materiał.

Z kolei portugalska prokuratura postawiła w czerwcu 10 osobom zarzuty korupcyjne. 5 osób pracowało dla Jeronimo Martins, jest wśród nich wysoki rangą pracownik firmy z jej polskiego oddziału. 5 kolejnych osób to pracownicy dostawców sieci. Sieć Biedronka odcina się od doniesień z Portugalii. - Sprawa dotyczy postępowania prowadzonego w Portugalii przez tamtejszą policję w związku z zawiadomieniem złożonym przez sieć Pingo Doce i w żaden sposób nie dotyczy działań naszej sieci – poinformowało Jeronimo Martins Polska.

Wakacje z Biedronką
Portugalska firma po raz kolejny przygotowała się do wakacji. Sklepy Biedronka można znaleźć w ponad 1100 miejscowościach w całym kraju, także w kurortach wypoczynkowych nad Bałtykiem. Takie placówki cieszą się dużą popularnością, a w sezonie odnotowywany jest w nich znaczący wzrost ruchu. W związku z tym sieć wprowadziła rozwiązania, które mają na celu zwiększyć komfort zakupów klientów. Są to m.in. wydłużone godziny pracy, stoiska z owocami przy sklepach, a nawet Biedronkobus, który będzie kursował w Łebie.

Wakacyjną ofertę sieć ma także dla pracowników. W tym roku z pracy w nadbałtyckich miejscowościach skorzysta ok. 240 ochotników, którzy na co dzień są zatrudnieni w Biedronkach położonych z dala od morza. Pracownicy ponad 100 sklepów w miejscowościach turystycznych będą otrzymywać też specjalną nagrodę letnią. Biedronka do pracy na wakacje zaprasza także dorosłe dzieci pracowników.

Kooperacje
Biedronka wspólnie z DHL i Swipbox rozwija sieć urządzeń do odbierania paczek w sklepach. Do końca roku ich liczba ma wzrosnąć z 200 do 1000.

W tym roku sieć nawiązała też współpracę z takimi markami, jak Femi Stories, Loft37, Puccini, Asia Style (dostawca dań gotowych do sklepów w Warszawie i Gdańsku), Ewą Zakrzewską (kolekcja plus size dla marki Tom&Rose) oraz Robertem Makłowiczem (kolekcja win Makłowicz Poleca w ponad 300 sklepach).

Sukcesy akcji promocyjnych
Karta lojalnościowa sieci Biedronka ma już 7 milionów użytkowników. Najwięcej w Polsce użytkowników karty jest w sklepie przy ul. Sienkiewicza w Łukowie. Natomiast najczęściej Moja Biedronka towarzyszy klientom podczas zakupów w sklepach sieci w Łodzi.

Sieć podziękowała również swoim klientom za udział w akcji Gang Słodziaków. Firma podała, że do tej pory wydano ponad 7 mln maskotek.