Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Niespełna 700 sklepów uczyniło Lidla trzecim detalistą w Polsce



dlahandlu.pl - 12 lipca 2019 09:36


Sieć Lidl uruchomiła od początku roku 18 placówek i szybko zbliża się do sklepu numer 700. Przypomnijmy, że sklep numer 600 został otarty w październiku 2016 r., co oznacza, że średnie tempo rozwoju sieci w Polsce to 50 sklepów rocznie. Lidl generuje w naszym kraju przychody na poziomie 18,3 mld zł, co czyni go trzecim detalistą w naszym kraju (pierwszym jest właściciel Biedronki, drugim Eurocash). Wydaje się zatem, że taka zbilansowana strategia rozwoju przynosi skutki.

W roku finansowym 2018 Lidl osiągnął przychody w wysokości 81,2 mld euro, z czego 22,7 mld euro wygenerował oddział niemiecki. Bazując na danych z Listy 500 Rzeczpospolitej można wyliczyć, że polski oddział Lidla odpowiada za 5,27 proc. obrotów całej sieci, a niemiecki 27,9 proc.

Pierwsze półrocze 2019 r. było dość pracowitym okresem dla Lidla. Sieć postawiła w tym czasie na nowy kanał sprzedaży, program lojalnościowy, rozwój sieci dystrybucji i podwyżki dla pracowników.

2 mln fanów

Niedawno Lidl pochwalił się, że aplikacja lojalnościowa Lidl Plus ma już ponad 2 mln zarejestrowanych użytkowników. To imponująca liczba – sieć wystartowała z projektem w kwietniu br. Aplikacja oferuje promocje i rabaty, dostęp do gazetek produktowych oraz wydłużoną możliwość zwrotów przy zakupie artykułów przemysłowych. Za sprawą e-paragonów klienci mogą również kontrolować swoje wydatki. Media donoszą, że niektórzy użytkownicy aplikacji Lidl Plus już teraz widzą możliwość dodania karty płatniczej do swojego konta. Oznaczałoby to, że Lidl pracuje nad wprowadzeniem w Polsce swojej aplikacji płatniczej Lidl Pay, która funkcjonuje już w Hiszpanii.

Lidl zaangażowany...

Sieć silnie komunikuje swoje zobowiązania ekologiczne. Jedną z ciekawszych inicjatyw dyskontera jest akcja wpisująca się w nurt zero waste. Na początku roku w sklepach sieci ruszyły testy półek z przecenioną żywnością opatrzone hasłem "Kupuję, nie marnuję". Celem akcji było niemarnowanie żywności. Początkowo program był prowadzony w 150 placówkach. Obecnie testy odbywają się już w ponad 200 sklepach.

Wyczekiwany e-sklep

Jedną z ważniejszych dat w kalendarium rozwoju Lidla w Polsce jest 5 kwietnia. Tego dnia oficjalnie wystartował sklep internetowy sieci. Oferta produktowa zmienia się aż trzy razy w tygodniu. Na razie sprzedawany jest tylko asortyment non-food. Na początku w sklepie znalazło się ponad 650 artykułów. Następnie liczba dostępnych produktów będzie systematycznie wzrastać. W sklepie kupimy zarówno produkty marek własnych – m.in. narzędzia Parkside, tekstylia damskie Esmara, odzież sportową Crivit czy sprzęt AGD Silvercrest – jak i marki producentów.

Nowoczesne magazyny i kasy samoobsługowe

Wraz z rozwojem kanału sprzedaży sieć rozwija zaplecze magazynowe. W Stargardzie powstaje właśnie 11. centrum dystrybucyjne sieci. Otwarcie zaplanowano na IV kwartał, pierwsze sklepy centrum zaopatrzy na przełomie roku 2019/2020. Nowe centrum będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w portfolio sieci w Europie. To częściowo dwukondygnacyjny magazyn modularny, na który składa się parter o powierzchni 44 tys. mkw. oraz piętro o powierzchni 14 tys. mkw. To druga tego rodzaju inwestycja w Polsce – pierwszy obiekt został otwarty na początku 2019 roku w Kałuszynie, w województwie mazowieckim. Docelowo obiekt będzie zaopatrywał ok. 100 sklepów sieci położonych w województwie zachodniopomorskim oraz północnej części województwa lubuskiego.
E-sklep zaopatruje natomiast nowy obiekt w Błoniu pod Warszawą, o powierzchni ponad 40 000 mkw. Zlecenia ze sklepu online są obsługiwane z magazynu Rhenus Logistics.
Sieć inwestuje również w rozwiązania technologiczne. W tym roku Lidl wyposaży kilkadziesiąt sklepów w kasy samoobsługowe. Na razie trwają testy takich rozwiązań. Firma nie zdradza szczegółów tej inwestycji.

Polski dyrektor w USA

Jeśli chodzi o zmiany kadrowe największym wydarzeniem był awans Radosława Liberskiego, dyrektora finansowego Lidl Polska na szefa finansów sieci w Stanach Zjednoczonych. Oprócz dyrektora finansowego został również wiceprezesem (executive vice president/chief financial officer). Liberskiego w polskich strukturach zastąpił Michał Nowaczyk, który wszedł do zarządu spółek Lidl, Lidl Polska i Lidl Online International Logistics. Michał Nowaczyk pracuje w sieci Lidl od ponad 7 lat. Zaczynał jako kierownik ds. finansów. Wcześniej pracował m.in. w Exide Technologies/Centra oraz PwC.

Bój o kadry

Plany rozwoju zmuszają sieć do systematycznego podnoszenia wynagrodzenia swoim pracownikom. Od marca detalista podniósł pensje średnio o ok. 9,2 proc. Firma chciała w ten sposób obsadzić ponad 700 miejsc pracy w sklepach i magazynach. Z początkiem drugiego kwartału pracownicy sklepów zarabiają od 3 100 zł brutto do 3 850 zł brutto na początku zatrudnienia. Po roku pracy pracodawca gwarantuje wzrost płacy do poziomu – 3 250 zł brutto do 4 050 zł brutto, a po dwóch latach stażu pracy od 3 450 zł brutto do 4 350 zł brutto. Poziom wynagrodzenia różni się w zależności od lokalizacji sklepu oraz związanych z nią kosztów życia.
Niedawno sieć przygotowała specjalne oferty pracy w miejscowościach turystycznych. Potencjalni pracownicy sezonowi mogą zatrudnić się na 20, 30 lub 40 proc. etatu, lub w pełnym wymiarze godzin. Niemiecka sieć handlowa oferuje wynagrodzenie 3,1 tys. zł brutto plus dodatkową premię letnią w wysokości 600 zł. Lidl zapewnia również zakwaterowanie i zwrot kosztów podróży do miejsca pracy. Zatrudnić się można m.in. w Międzyzdrojach i Świnoujściu, a także Kamieniu Pomorskim.