Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

W czerwcu średnia wartość zakupów w sklepach małoformatowych to 14,69 zł



dlahandlu.pl - 22 lipca 2019 17:08


W czerwcu 2019 r. średnia wartość zakupów w sklepach małoformatowych wyniosła 14,69 zł i była o 1 proc. niższa niż w maju br. i o 7,1 proc. wyższa niż rok wcześniej - wynika z danych Centrum Monitorowania Rynku i Polskiej Izby Handlu.

Jak wynika z danych CMR i PIH, w czerwcu 2019 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych do 300 mkw. była o 7,5 proc. wyższa niż w maju 2019 r., natomiast liczba transakcji wzrosła w tym czasie o około 9 proc.. W porównaniu z czerwcem 2018 r. odnotowano wzrost obrotów w tym formacie placówek o 9,4 proc., choć liczba transakcji zwiększyła się w tym czasie tylko o 2 proc.

W takim samym okresie roku poprzedniego dynamika sprzedaży w sklepach małoformatowych rdr wyniosła 6,9 proc.

Hitem czerwcowych paragonów w sklepach małoformatowych (małe sklepy spożywcze do 40 mkw., średnie sklepy o powierzchni 41-100 mkw. i sklepy duże od 101 do 300 mkw.) były lody. Ich sprzedaż zarówno w ujęciu wartościowym, jak i w liczbie transakcji była ponad dwa razy wyższa niż w maju.

CEM i PIH wskazały, że w czerwcu 2019 r. lody pojawiały się na 9 proc. wszystkich paragonów w sklepach małoformatowych, natomiast napoje występowały aż na 30 proc. paragonów.

W omawianym okresie liczba paragonów, na których pojawiły się napoje bezalkoholowe, wzrosła w porównaniu z chłodnym majem o 30 proc., przy czym w przypadku wody butelkowanej wzrost wyniósł ponad 60 proc.

Według CMR i PIH, wraz ze wzrostem temperatur zwiększył się też popyt na piwo. W czerwcu wydatki na tę kategorię były o 28 proc. wyższe niż w maju, przy czym największe wzrosty odnotowało piwo bezalkoholowe (wartość jego sprzedaży była ponad dwa razy wyższa niż w maju) - podano. W czerwcu warianty bez procentów odpowiadały już za ponad 5 proc. wartości sprzedaży piwa.

Jak wskazano w badaniu, czerwcowe upały nie sprzyjały natomiast sprzedaży m.in. wódek. Liczba paragonów z tą kategorią była o ponad 10 proc. niższa niż w maju) i słodyczy czekoladowych.

Według CMR i PIH, wyższe obroty sklepów w porównaniu z majem to zasługa rekordowo wysokich jak na czerwiec temperatur, które przełożyły się na większy popyt na lody, napoje czy piwo. Do wysokiego wzrostu obrotów sklepów małoformatowych w ujęciu rok do roku przyczyniły się również rosnące ceny żywności.