Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Eurocash: Presja płacowa to wyższe ceny, a od imigracji nie ma ucieczki



dlahandlu.pl - 23 lipca 2019 09:56


O roli Akademii Umiejętności w budowaniu pozycji niezależnego handlu w Polsce oraz sytuacji na rynku pracy i presji płacowej oraz otwarciu się na imigrantów rozmawiamy z Katarzyną Kopaczewską, członkiem zarządu Grupy Eurocash.

AUE współpracuje z SGH. Czy osoby korzystające z oferty AUE na SGH widzą swoją przyszłość w zarządzaniu przedsiębiorstwem handlowym?

Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash: Na studia podyplomowe organizowane przez Akademię Umiejętności Eurocash oraz Szkołę Główną Handlową trafiają głównie słuchacze, którzy świadomie związali swoją karierę zawodową z handlem i chcą pogłębiać wiedzę oraz poszerzać kompetencje. Wierzą, że niezależny handel, osadzony w lokalnej społeczności i odpowiadający na potrzeby konsumentów ma szansę na dalszy rozwój.
Studia podyplomowe „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” na SGH, których trzecia edycja rozpoczyna się jesienią, dają uczestnikom unikatową szansę na weryfikację biznesplanów i wizji rozwoju ich przedsiębiorstw. Do usprawniania zarządzania swoim przedsiębiorstwem inspiruje ich kadra studiów – eksperci uniwersyteccy oraz rynkowi praktycy. Dzięki Akademii Umiejętności zaopatrujemy niezależnych przedsiębiorców, ich sukcesorów, menedżerów i pracowników w wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia przynoszącego zyski przedsiębiorstwa.

W jaki sposób Akademia Umiejętności Eurocash wspiera przedsiębiorców? Co już udało się zrealizować w ramach AUE, a jakie działania czekają na swoją kolej?

Zacznę od tego, że celem wszystkich aktywności Akademii Umiejętności jest wzmocnienie konkurencyjności niezależnego handlu poprzez zapewnianie mu merytorycznego zaplecza. Dzięki różnorodnej i kompleksowej ofercie edukacyjnej umożliwiamy podnoszenie kwalifikacji zarówno właścicielom sklepów, jak i ich pracownikom.

Włączamy do naszej oferty nowoczesne technologie. Przedsiębiorcy mają dostęp do ponad 70 kursów e-learningowych, z których można korzystać w dowolnym miejscu o każdej porze. W tym roku uruchomiliśmy także telewizję internetową AUE-TV z krótkimi e-szkoleniami w formie wideo.
W całej Polsce prowadzimy stacjonarne warsztaty, które obejmują bardzo szerokie spektrum zagadnień i tematów, dotyczących wszystkich stanowisk pracy w sklepie i obszarów jego funkcjonowania. W tym roku, w odpowiedzi na potrzeby naszych klientów, wprowadziliśmy do oferty warsztat z trenerem w sklepie, który prowadzimy w wybranych przez przedsiębiorcę lokalizacji i terminie. Szkolenie odbywa się w komfortowych dla pracownika warunkach, bezpośrednio na stanowisku pracy. Ta forma szkoleń cieszy się ogromną popularnością i stanowi niemal 30% wszystkich przeprowadzanych w tym roku warsztatów.

Akademia dostarcza właścicielom sklepów narzędzia pomocne w budowaniu ich pozycji na lokalnym rynku pracy. Dzięki Akademii przedsiębiorcy mogą wyróżnić swoje ogłoszenia o pracę dodatkowymi benefitami pozapłacowymi dla ich potencjalnych pracowników w postaci szkoleń czy możliwości udziału w corocznym Kongresie.
A odpowiadając na pytanie co dalej to zapewniam, że zachęcając do rozwoju, sami też nieustannie się rozwijamy. Zespół Akademii pomyślnie przeszedł w czerwcu kolejną weryfikację standardów ISO, a wkrótce przejdziemy profesjonalny kurs z zakresu coachingu.

Czy widać wymierne efekty tych działań?

Najbardziej wymiernym efektem naszych działań jest zadowolenie naszych klientów. Cieszymy się, że wracają do nas z informacją zwrotną, że po szkoleniach zwiększyła się sprzedaż w sklepie dzięki lepszej ekspozycji na półkach czy atrakcyjnemu stoisku owoce-warzywa, a dzięki lepszej obsłudze notują wzrost liczby klientów. Akademia ma już 9 lat i w tym czasie w naszych warsztatach wzięło udział prawie 35 tys. uczestników. Na platformie edukacyjnej zarejestrowanych jest prawie 14 tys. aktywnych użytkowników. Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu cieszy się niesłabnącą popularnością i każdego roku bierze w nim udział ok. 4,5 tys. osób. 

Jako członek zarządu odpowiada Pani nie tylko za projekt Akademii, ale szerzej - za cały obszar HR w Grupie Eurocash. Jak ocenia Pani aktualną sytuację na rynku pracy?

Z punktu widzenia pracownika aktualny rynek pracy ma się bardzo dobrze. Zgodnie z danymi GUS, stopa bezrobocia w czerwcu wyniosła 5,3 proc. Eksperci informowali wówczas, że na przestrzeni ostatnich 28 lat wskaźnik ten nigdy nie osiągnął tak niskiego poziomu.
Od dwóch lat mówimy w Polsce o tzw. rynku pracownika. Pracodawcy, a wśród nich także Grupa Eurocash oraz nasi klienci, muszą znaleźć sposób na skuteczne pozyskiwanie nowych pracowników, dbając oczywiście jednocześnie o tych, którzy już są zatrudnieni. Poprzeczka ta jest stale podnoszona, co przekłada się na presję płacową, która będzie się utrzymywać. W dłuższym okresie sytuacja na rynku pracy wymusi na pracodawcach dalszą poprawę efektywności oraz przyspieszy automatyzację procesów biznesowych. Z drugiej strony można się spodziewać podnoszenia cen – dotyczy to oczywiście wszystkich uczestników rynku.

Czy w najbliższej przyszłości wciąż będzie brakować pracowników?

Już tak jest i biorąc pod uwagę prognozy dotyczące rozwoju polskiej gospodarki i rosnące potrzeby biznesu, nadal tak będzie. Dlatego też dzisiaj mówimy o konieczności wprowadzenia zmian w prawie, które ułatwią zatrudnianie cudzoziemców. Nasz problem braku „rąk do pracy” dotyczy dwóch poziomów. Z jednej strony mierzymy się z nim jako pracodawca, z drugiej zagadnienie to dotyczy naszych klientów - właścicieli sklepów.

Jak motywować i zachęcić ludzi do związania się z tą branżą?

Jednym z kluczowych obszarów jest edukacja. Warto pokazywać jak najwcześniej potencjalnym kandydatom, że praca w handlu daje szerokie perspektywy rozwoju i wysoki poziom satysfakcji. Akademia Umiejętności Eurocash współpracuje ze szkołami branżowymi i zawodowymi, które kształcą uczniów na kierunkach sprzedawca oraz technik handlowiec. Od 2018 r. organizujemy warsztaty i spotkania, podczas których pokazujemy uczniom, na czym polega praca w tym zawodzie.

Z drugiej strony wiemy, że wielu przedsiębiorców planuje wkrótce przejść na emeryturę, a swój biznes sprzedać albo przekazać następcom. Od dwóch lat realizujemy w Akademii program sukcesji, w ramach którego przekazujemy wiedzę o najważniejszych aspektach prawnych, finansowych i praktycznych tego procesu. Podpowiadamy przedsiębiorcom, jak zachęcać potencjalnych sukcesorów do związania się z handlem. Są to zazwyczaj młode osoby, biegle posługujące się nowymi technologiami. Dlatego rozwijamy innowacyjne modele biznesowe (Duży Ben, Kontigo, abc na kołach) oraz efektywne narzędzia wspierające prowadzenie firmy (eurocash.pl).

Czy Eurocash zatrudnia imigrantów? Z jakich krajów? Jaki procent pracowników stanowią?

Oczywiście, że zatrudniamy – podobnie jak nasi klienci. Są to głównie obywatele Ukrainy, którzy np. w naszych centrach logistycznych stanowią nawet 40% pracowników. Jesteśmy otwarci na pracowników każdej narodowości, jeśli tylko posiadają predyspozycje i umiejętności niezbędne do pracy na danym stanowisku.

Czy Polska powinna bardziej otworzyć się na pracowników z zagranicy?

Nie ma innego wyjścia. Pracodawcy muszą skutecznie radzić sobie z brakiem „rąk” do pracy. Zarówno my, jak i nasi klienci liczymy na rozwiązania, które ułatwią dostępność pracowników na krajowym rynku. Bardzo pożądane przez pracodawców są prostsze procedury imigracyjne, jak również możliwość pracy bezterminowej, bez konieczności wracania do rodzinnych stron po kilku miesiącach tylko po to, aby wyrobić dokumenty i wrócić po kilku miesiącach do pracy. Tylko wtedy imigranci będą mogli sprowadzić do Polski swoje rodziny i związać się z pracodawcą na dłużej.