Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Za sukcesem McDonald's stoi cyfryzacja procesu kupowania



dlahandlu.pl - 29 lipca 2019 09:33


McDonald’s okazał się najcenniejszą marką w kategorii fast foodów w tegorocznym rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ – swój sukces zawdzięcza cyfryzacji procesu kupowania.

Globalna sieć McDonald’s to najbardziej wartościowa marka fast food na świecie według rankingu najcenniejszych marek świata BrandZTM Top 100 za rok 2019, ogłoszonego przez WPP i Kantar na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.

Dzięki swojej zdolności do wykorzystywania takich trendów, jak rosnący popyt na zdrowszą żywność i opakowania przyjaźniejsze dla planety marka McDonald’s osiągnęła wzrost o +18%, awansując na miejsce nr 1 w rankingu, z wartością marki na poziomie 130,4 mld USD. Wiele restauracji McDonald’s obecnie oferuje klientom możliwość zamawiania przy ladzie, w kiosku lub za pośrednictwem aplikacji oraz wybór między odbiorem zamówienia przy okienku lub dostarczeniem go do stolika. Nieustanne koncentrowanie się na doskonaleniu obsługi klienta sprawiło, że McDonald’s nabył również start up z branży sztucznej inteligencji (AI).

Domino’s Pizza (marka fast food nr 5, wyceniona na 9,6 mld USD) i Chipotle (nr 9, wyceniona na 6,2 mld USD) również ucyfrowiły doświadczenia swoich klientów dzięki sztucznej inteligencji. Domino’s Pizza nagradza punktami lojalnościowymi tych klientów, którzy przesyłają zdjęcia ze smartfona, rozpoznawane przez aplikację jako zdjęcia pizzy. Planuje też umożliwić klientom zamawianie pizzy wprost z samochodów mających połączenie z Internetem. Chipotle umożliwia klientom zamawianie z wyprzedzeniem (online lub przez telefon komórkowy), a zamówione dania czekają na nich w ustalonym punkcie typu drive-thru („Chipolane”). Marka Chipotle próbowała również odzyskać wiarygodność na wymiarach świeżości i zdrowia w kampanii pt. „For Real”, w której podkreślano świeżość składników. Badania w ramach rankingu BrandZ pokazują, że zmiany te pomogły sieci meksykańskich dań z grilla kształtować wśród konsumentów wizerunek marki pożądanej, odważnej, buntowniczej, a tym samym odmiennej od konkurencji.

BrandZ Top 10 – Najcenniejsze marki fast foodów w 2019 r.

Pozycja w 2019 r. Marka Wartość marki w 2019 r. (mln USD) Zmiana miejsca w rankingu Zmiana wartości marki
1 McDonald’s 130 368 0 3%
2 Starbucks 45 884 0 3%
3 KFC 17 205 1 14%
4 Subway 17 124 -1 -9%
5 Domino’s Pizza 9 570 0 29%
6 Pizza Hut 7 580 0 3%
7 Burger King 7 063 1 8%
8 Tim Hortons 6 680 -1 -3%
9 Chipotle 6 201 1 40%
10 Taco Bell 6 182 -1 19%

Wiele marek w rankingu skorzystało na wzroście rynku chińskiego. Przykładowo Starbucks (marka nr 2 w segmencie fast foodów, wyceniona na 45,9 mld USD), KFC (nr 3, wycena: 17,2 mld USD), Pizza Hut (nr 6, wycena: 7,6 mld USD) i Taco Bell (nr 10, wycena: 6,2 mld USD) rozwijają swoje placówki i podnoszą przychody na rynku chińskim. Wzrostowi sprzyja personalizacja menu, łączenie produktów zachodnich i chińskich oraz rozszerzenie opcji dostawy (np. współpraca partnerska sieci Starbucks z firmą Alibaba).

Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZTM obejmuje Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy, oraz Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru). W 2019 r. do rankingu dołączą Kanada i Japonia.

BrandZ to jedyny ranking marek, w którym wycena bazuje na połączeniu analizy wyników finansowych przedsiębiorstw z opiniami milionów konsumentów badanych na ponad 50 rynkach całego świata.