Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Nike najcenniejszą odzieżową marką



dlahandlu.pl - 1 sierpnia 2019 12:34


Nike zachowuje status najcenniejszej odzieżowej marki świata w rankingu BrandZ, dzięki modzie na noszenie ubrań sportowych na co dzień, która zwiększa wartość marek w tej kategorii.

Innowacyjne, nowe tkaniny i wzory w ubraniach pełniących podwójną rolę – sportową i rekreacyjną, przyczyniły się do zwiększenia wartości marek odzieżowych w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 10 za rok 2019, ogłoszonym przez WPP i Kantar.

Nike, marka dla sportowców i modowych trendsetterów, już drugi rok z rzędu została najcenniejszą marką odzieżową, a jej wartość osiągnęła 47,4 mld USD. Dzięki konsekwentnej komunikacji i opowiadaniu historii w różnych kanałach przekazu – w tym kampanii reklamowej z udziałem zawodnika futbolu amerykańskiego Colina Kaepernicka, która wywołała narodową debatę społeczną – Nike wzmocniła swoją wiodącą pozycję pomimo początkowych negatywnych reakcji wśród niektórych konsumentów. W ciągu ostatnich sześciu lat stale rosną wyniki Nike w pomiarach rankingu BrandZ na wymiarach takich jak zaufanie, opowiadanie się za wartościami, uczciwość i odpowiedzialność.

BrandZ Top 10
BrandZ Top 10

Adidas, marka odzieżowa nr 3, odnotowała wzrost o 13% do 13,4 mld USD. Zarówno Adidas, jak i Nike wprowadziły drogie, limitowane kolekcje we współpracy z luksusowymi markami odzieżowymi. Adidas stworzył kolekcje z Alexandrem Wangiem, a marka Nike współpracowała m.in. z Ronnie Fiegiem – projektantem z Nowego Jorku, specjalizującym się w obuwiu sportowym i odzieży typu streetwear. Dzięki tym działaniom obie marki wygenerowały dodatkowe przychody, ale również stworzyły „efekt halo”, który dobrze wpłynął na tę część oferty produktowej, która sprzedawana jest po standardowych cenach.

Przy wzroście swojej wartości do poziomu 6,9 mld USD marka Lululemon (nr 5 w rankingu Top 10) odnotowała jeden z największych wzrostów wśród wszystkich marek detalicznych w tym roku. Lululemon, specjalizujący się w ubraniach do jogi sprzedawanych w cenach premium, osiąga wysokie wyniki, ponieważ jest postrzegany jako odmienny od konkurencji, a ponadto stworzył społeczność wokół marki, uwzględniając pomysły klientów w procesie rozwoju produktu oraz wykorzystując fizyczne lokalizacje do sprzedaży odzieży w połączeniu z zajęciami z jogi oraz innymi wydarzeniami ze sfery z fitnessu.

Na funkcjonowanie marek detalicznych w branży modowej coraz większy wpływ zaczyna wywierać rosnąca świadomość konsumentów na temat kosztów „szybkiej mody” (fast fashion) dla środowiska naturalnego. Zara (-10%, spadek do poziomu 22,6 mld USD) oraz H&M (-39%, spadek do 6,4 mld USD) odczuły rosnące zaniepokojenie konsumentów kosztami produkcji, transportu i sprzedaży produktów jednorazowego użytku.

Levi’s, legendarna marka dżinsów, weszła do rankingu marek odzieżowych na miejsce nr 9, osiągając wartość 2,4 mld USD przed swoim tegorocznym debiutem giełdowym. Ponieważ od wielu lat kobiety wybierają spodnie do jogi zamiast jeansów, w ciągu ostatnich kilku lat Levi’s odnowił swoje pozycjonowanie wśród klienteli kobiecej, co przyniosło tej marce znaczny wzrost na nowych rynkach, w tym we Włoszech i w Chinach.

Zestaw rankingów i raportów z wyceny marek pod szyldem BrandZTM obejmuje Australię, Chiny, Francję, Hiszpanię, Holandię, Indie, Indonezję, Niemcy, Republikę Południowej Afryki, USA, Wielką Brytanię, Włochy, oraz Amerykę Łacińską (Argentynę, Brazylię, Chile, Kolumbię, Meksyk i Peru). W 2019 r. do rankingu dołączą Kanada i Japonia.