Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Deloitte: Blogi i media społecznościowe mają wpływ na zakupy spożywcze kobiet



dlahandlu.pl - 8 sierpnia 2019 12:23


W ramach badania ,,Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2019”, przeprowadzonego na początku br., firma Deloitte sprawdziła, co wyróżnia kobiety korzystające z urządzeń elektronicznych w procesie zakupowym. W zdecydowanej większości (63 proc. badanych kobiet w porównaniu do 54 proc. badanych mężczyzn) dokonują one przemyślanych zakupów z kategorii żywność i napoje. Doskonale wiedzą jakich produktów poszukują oraz gdzie mogą je kupić.

Kobiety planują budżet, który chcą przeznaczyć na zakupy produktów z tej kategorii i starają się wydać dokładnie tyle, ile zaplanowały (57 proc. badanych kobiet vs. 50 proc. badanych mężczyzn). Zwiększone wydatki wynikają na ogół z zakupu dodatkowych produktów lub droższego wariantu. Urządzenia elektroniczne w przypadku zakupów z kategorii żywność i napoje są przez kobiety wykorzystywane najczęściej przed zakupami, na etapie poszukiwania informacji i inspiracji oraz do porównywania cen (2/3 badanych). Przy dokonywaniu wyboru 1 na 4 kobiety kieruje się opiniami i ocenami innych użytkowników zamieszczanymi na stronach detalistów.

Badanie Deloitte pokazało, że częstotliwość wizyt w sklepach, oferujących produkty z kategorii FMCG, jest bardzo zbliżona w przypadku kobiet i mężczyzn. Blisko 60 proc. kobiet w ciągu ostatnich 3 miesięcy odwiedziło te sklepy dziesięć lub więcej razy. Patrząc natomiast na przekrój wiekowy, w ciągu ostatnich 3 miesięcy najczęściej sklepy spożywcze odwiedziły kobiety w wieku 18-20 lat oraz 35-64 lata (blisko 2/3 badanych odwiedziło sklepy 10 lub więcej razy).

- Analizując wykorzystanie urządzeń elektronicznych przed, w trakcie i po zakupach spojrzeliśmy szczegółowo na poszczególne podkategorie zaliczane do kategorii żywność i napoje, tj. artykuły spożywcze, posiłki (na wynos lub dostarczane do domu) i alkohol. W przypadku artykułów spożywczych ok. 40 proc. badanych (zbliżone wyniki dla kobiet i mężczyzn) korzystało z urządzeń elektronicznych w trakcie procesu zakupowego, w przypadku posiłków był to już co czwarty badany (także bardzo zbliżone wyniki dla kobiet i mężczyzn). Największe różnice zaobserwowano w przypadku alkoholu, gdzie jedynie 1 na 5 kobiet wykorzystywała urządzenia elektroniczne w trakcie procesu zakupowego vs. co trzeci mężczyzna – mówi Anna Bystrek, Menedżer w Dziale Konsultingu Deloitte.

Informacje na temat produktów z kategorii żywność i napoje kobiety preferują otrzymywać za pośrednictwem wiadomości stworzonych w oparciu o ich indywidualne preferencje (20 proc.) bądź wyszukać samodzielnie za pomocą wyszukiwarki (20 proc.). Trzecim preferowanym kanałem są wpisy na blogach czy media społecznościowe (16 proc.). Dokonując wyboru konkretnego produktu panie najczęściej (1 na 4 z badanych kobiet) kierują się opiniami i ocenami innych użytkowników zamieszczonymi na stronie detalisty.