Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Dyrektor Żabki: Chcemy stworzyć nowy wymiar zakupów na polskim rynku



dlahandlu.pl - 14 sierpnia 2019 10:32


„Sklep jutra” jest połączeniem innowacyjnych rozwiązań, które mają tworzyć nowoczesną placówkę handlową, dotąd nieistniejącą na polskim rynku. Naszym założeniem jest, aby rozwiązania te stanowiły nieodłączną część wszystkich placówek sieci Żabki, tych już istniejących oraz nowo otwieranych, prowadzonych przez naszych franczyzobiorców – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Mirosław Krzanik, Dyrektor ds. Inteligentnych Rozwiązań Sklepowych w Żabka Polska.

Na jakim etapie są przygotowania do otwarcia „sklepu jutra” Żabki?

Pracujemy aktywnie nad rozwojem, zaprezentowanej w 2018 roku, koncepcji „sklepu jutra”, którą postrzegamy jako ekosystem wielu technologicznych rozwiązań, ułatwiających klientom codzienne zakupy, a franczyzobiorcom zarządzanie sklepami. Niektóre z tych technologii można już spotkać w naszych placówkach jak np.  systemy digital signage tj. ekrany wyświetlające treści dostosowane do potrzeb klientów, uwzględniające w komunikacji czynniki takie jak pogoda czy lokalizacja placówki. Jesteśmy również w fazie testów elektronicznych cenówek, których zadaniem jest ograniczenie czasu poświęcanego do tej pory przez franczyzobiorców na wymianę etykietek cenowych oraz które pozwalają systemowo zarządzać ceną.

Kiedy może ruszyć pierwsza, testowa placówka?

Kolejne technologie w ciągu najbliższych miesięcy pojawią się w sklepach Żabka, jednak jako firma widzimy większą wartość w testowaniu różnych rozwiązań w normalnie funkcjonujących placówkach, niż agregowanie ich w pojedynczym sklepie, gdzie wpływ każdego z zastosowanych rozwiązań byłoby trudno ocenić. Warto również pamiętać, że w tym roku uruchomiliśmy dwie aplikacje mobilne. Żappka – dla klientów ma już ponad 1,5 mln użytkowników, dając im każdego dnia liczne korzyści zakupowe, i praktycznie nieustannie od momentu jej szerszego udostępnienia znajduje się w TOP 3 najczęściej pobieranych aplikacji w Polsce. Z kolei Frappka, aplikacja dla naszych franczyzobiorców, która ułatwia im codzienne prowadzenie firmy, m.in. poprzez możliwość zdalnego zarządzania sklepem, została pozytywnie oceniona przez ponad 90 proc. użytkowników.

Co oznaczać będzie „sklep jutra”? Czy będzie to sklep bez obsługi, czy raczej wykorzystujący nowe technologie?

„Sklep jutra” to nasza wizja dalszego rozwoju i kontynuacji transformacji firmy w kierunku cyfryzacji i digitalizacji, za pośrednictwem uwzględnionych w projekcie nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jest to nasza odpowiedź na analizę i obserwację światowych trendów, wzrost znaczenia innowacji w codziennym życiu, a także zmieniające się oczekiwania i preferencje konsumentów.

„Sklep jutra” jest połączeniem innowacyjnych rozwiązań, które mają tworzyć nowoczesną placówkę handlową, dotąd nieistniejącą na polskim rynku. Dzięki temu polepszeniu ulegnie doświadczenie zakupowe naszych klientów, zakupy staną się jeszcze bardziej komfortowe i szybsze. Ponadto w perspektywie czasu znacznie usprawnimy zarządzanie sklepami przez naszych franczyzobiorców. Obecnie testujemy wiele rozwiązań, o każdym wdrożeniu będziemy informować na bieżąco.

Z jakimi firmami pracuje Żabka Polska przy tym projekcie?

W ostatnich miesiącach udało nam się stworzyć wokół Żabki ekosystem partnerów technologicznych. Są to dojrzałe firmy z obszaru rozwiązań cyfrowych, ale także start-upy, których dedykowane branży handlowej rozwiązania stanowią podstawę projektu cyfrowej transformacji.

Współpracujemy m.in. z Microsoftem, w którym Żabka dostrzegła potencjał wynikający z licznych partnerów tej firmy zarówno w Polsce, jak i na świecie. Do naszych rozwiązań dobraliśmy sprawdzonych partnerów o dużym doświadczeniu i innowacyjności m.in. współpracują z nami firma Nanovo, jeden z wiodących firm z obszaru nowoczesnych rozwiązań multimedialnych technologii cyfrowych, czy Synerise oferująca kompleksową platformę omnichannel i narzędzie marketingowe, które łączy w sobie dane online i offline, aby wspomagać zespoły sprzedażowe i marketingowe w optymalizacji i automatyzacji marketingu.

Jaki jest cel uruchomienia takiego sklepu? Czy spółka chce w ten sposób zwiększyć sprzedaż, czy stać się bardziej rozpoznawalnym brandem?

Żabka jako marka jest rozpoznawalna wśród Polaków. Każdego dnia nasze sklepy odwiedza przeszło 2 mln klientów, a aż 12 milionów konsumentów mieszka nie dalej niż 300 m od najbliższej Żabki. Naszą główną motywacją jest wyjście naprzeciw oczekiwaniom współczesnego klienta oraz podążanie za światowymi trendami. Istotne jest dla nas dalsze skrócenie czasu obsługi, jeszcze lepsze dopasowanie asortymentu do potrzeb konsumentów oraz wygodniejsza i bardziej przyjazna komunikacja. Zakupy mają zatem stać się u nas jeszcze wygodniejsze i przyjemniejsze. Pragniemy także usprawnić funkcjonowanie sklepów z punktu widzenia franczyzobiorców pod kątem ułatwienia im prowadzenia biznesu.

Jako firmie innowacyjnej, dla której nowe technologie stanowią jeden z filarów strategii rozwoju, chcemy stworzyć nowy wymiar zakupów na polskim rynku. Obserwując światowe rynki jak i polskie realia, a także zmieniającego się na przestrzeni lat klienta, mamy również świadomość, że technologia może zapewnić nam lepszą konkurencyjność.

Jakiego rzędu inwestycje są potrzebne do uruchomienia placówki typu „sklep jutra”? Kiedy inwestycja mogłaby się zwrócić?

Nie zdradzamy szczegółów na temat naszych inwestycji, możemy zapewnić że wszystkie rozwiązania wprowadzane do sieci są finansowane przez spółkę Żabka Polska i nasi franczyzobiorcy korzystają z nich w ramach umowy współpracy. To element budowania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Czy Żabka będzie rozwijać „sklepy jutra” we franczyzie? Czy, ze względu na zaawansowane technologie, koszt wejścia dla franczyzobiorców nie byłby zbyt wysoki?

Naszym założeniem jest, aby rozwiązania „sklepu jutra” stanowiły nieodłączną część wszystkich placówek sieci Żabki, tych już istniejących oraz nowo otwieranych, prowadzonych przez naszych franczyzobiorców, dla których będzie stanowić to wartość dodaną. Będziemy inwestować we wprowadzanie poszczególnych narzędzi, tak aby docelowo ujednolicić wszystkie sklepy, analogicznie do remodelingu naszych placówek, poprzez który postawiliśmy m.in. na nowoczesną i jednorodną aranżację oraz wyposażenie sklepów naszej sieci, a także odmienione logo.

Żabka to nowoczesna sieć franczyzowa, która zapewnia w ramach umowy o współpracy nie tylko zachowanie standardu i wyniki sprzedaży, ale również perspektywę rozwoju technologicznego, adekwatnego do zmieniających się trendów konsumenckich. Dla potencjalnych przyszłych franczyzobiorców to z pewnością sygnał, że warto otworzyć swój biznes właśnie z nami.