Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Colliers International: Sklepy bezobsługowe antidotum na problemy z pozyskaniem pracowników



dlahandlu.pl - 22 sierpnia 2019 14:10


W Polsce pojawiają się już pierwsze sklepy bezobsługowe, bez kasjerów. W naszym kraju stanowią one nowość, jednak na wybranych rynkach zagranicznych funkcjonują już od jakiegoś czasu. Polacy żyją coraz szybciej i chcą mieć możliwość wygodnego robienia zakupów, w każdym miejscu i o każdej porze. - Sklepy przyszłości mają duży potencjał, ponieważ ich pojawienie się jest wynikiem przemian społecznych i ekonomicznych. Takie innowacyjne placówki są dobrą odpowiedzią na wprowadzony zakaz handlu w niedzielę, ponieważ mogą być otwarte 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Ponadto stanową antidotum na obecne problemy z pozyskaniem pracowników - mówi Agnieszka Winkler, Associate Director, Retail Advisory Services, Colliers International.


Zdaniem Agnieszki Winkler, częstą wadą innowacyjnych projektów jest jednak konieczność zastosowania kosztownych technologii, które mają pomóc sprostać licznym wyzwaniom stojącym przed sklepami samoobsługowymi.
- Mowa o rozwiązaniach umożliwiających zapobieganie próbom kradzieży, kontrolę sprzedaży alkoholu, nadzorowanie dostaw asortymentu czy zwroty towarów. Istotną oszczędnością jest natomiast redukcja zapotrzebowania na siłę roboczą, szczególnie w czasie rosnących kosztów pracy. Na rentowność sklepów wpływa też dostosowanie ich lokalizacji do zwyczajów konsumentów. Bezobsługowe lokale sprawdzą się idealnie w przypadku codziennych, powtarzalnych zakupów, podczas których konsument nie potrzebuje doradztwa sprzedawcy - wyjaśnia.