Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Pięć lat po akwizycji Reala. Z czym obecnie zmaga się Auchan?



dlahandlu.pl, PB - 28 sierpnia 2019 22:43


Mija właśnie pięć i pół roku od sfinalizowania transakcji przejęcia przez sieć Auchan 49 sklepów Real od Metro Group. Transakcja pozwoliła Auchan umocnić się na polskim rynku, ale z drugiej strony spółka notuje straty, co może budzić wątpliwości co do zasadności tej akwizycji. Zdaniem ekspertów, sytuacja hipermarketowego giganta jest stabilna, choć czeka go szereg wyzwań. Wszystko wskazuje na to, że francuski detalista dostrzega je i próbuje stawić im czoła.

Z kilku sieci hipermarketowych działających do tej pory w Polsce obecnie pozostało pięć: Auchan, Carrefour, Tesco, E.Leclerc i i Kaufland. Z rynku zniknęły: Real, Geant, Hit i Hypernova. Wśród tych, które wciąż walczą o polskiego konsumenta Auchan był jednym z pierwszych w Polsce – sklep numer jeden pod tym szyldem ruszył w 1996 roku.

Trochę historii

W lutym 2014 roku została podpisana umowa między Grupą Auchan a Grupą Metro AG finalizująca integrację sklepów Real. Wcześniej, 21 stycznia, UOKiK wydał warunkową zgodę na akwizycję. Sieć Auchan została zobowiązana do wyzbycia się praw do 8 hipermarketów Real w Polsce. Hipermarkety te działają obecnie pod szyldem Bi1.

Proces integracji Auchan ze sklepami Real trwał około dwóch lat. Zdaniem ekspertów, transakcja wyszła sieci Auchan na dobre.

- Przejęcie sieci Real z pewnością umocniło pozycję Auchan w tamtym czasie i zapewniło sieci rangę  ogólnopolską. Jednocześnie transakcja ta była z jednym z sygnałów nadchodzącej  konsolidacji w polskim handlu – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

- Niestety rok 2018 zakończył się dla sieci stratą, w skali globalnej sięgającą blisko miliarda euro, czyli ok. 2% przychodu. W handlu, gdzie mamy do czynienia z niewielkimi marżami, to bardzo dużo. Dlatego w ostatnim sprawozdaniu finansowym sieć podkreśla, że priorytetem jest odzyskanie rentowności i wyeliminowanie źródeł strat. W każdej firmie oznacza to w praktyce zatrzymanie kosztownych operacji i cięcie kosztów, takie plany ogłosił też Auchan Holding. Na polskim rynku, gdzie mamy do czynienia z silną presją na płace i rosnące ceny żywności, sytuacja jest szczególnie trudna, niemniej biorąc od uwagę mocną pozycję sieci, jesteśmy przekonani, że Auchan zrealizuje zapowiadany plan - dodaje.

Wojciech Chromik, manager Grand Thornton zauważa, że przejęcie sklepów i galerii od grupy Metro dotyczyło oprócz Polski także Rumunii, Ukrainy i Rosji. Była to więc transakcja pakietowa. - Na pewno Grupa Auchan powiększyła swoje aktywa i rozszerzyła obszar działania, a z drugiej strony - jak pokazują np. dane podatkowe grupa osiąga straty. Wdrażane są plany restrukturyzacyjne na poziomie centrali firmy – mówi ekspert.

Jest więc szansa, że sieć upora się z brakiem rentowności. - Grupa Auchan wraz z francuską Grupą Casino oraz z niemiecką grupą Metro AG (od niej przejęła markety Real) utworzyły sojusz zakupowy. Jego celem jest obniżenie kosztów i rozwój produktów marek własnych uczestników. Tak duża grupa może z pewnością poprawić znacząco swoją siłę negocjacyjną z producentami i dostawcami. Na poziomie centrali wdrażany jest też nowa strategia obejmująca okres do 2025 roku. Ma skupić się na obniżeniu kosztów, zwiększeniu atrakcyjności i rentowności, co wiąże się z ograniczeniem aktywności lub nawet z wycofaniem grupy z niektórych rynków (Wietnam) – mówi Wojciech Chromik.

Jego zdaniem, straty jakie wykazuje Auchan w Polsce mogą także świadczyć o tzw. optymalizacji podatkowej. - Jest prawdą, że do tej pory duże sieci były podejrzewane o agresywną optymalizację podatkową. Opublikowane przez Ministerstwo Finansów dane potwierdzają straty Auchan. Dla porównania – jego konkurent Tesco odnotował straty znacznie większe, bo 445,4 mln zł przy podobnych jak Auchan obrotach (11,7 mld zł). Na optymalizację wskazuje trop, że sieci te wykazywały regularnie straty w mln zł także w poprzednich latach – mówi manager Grand Thornton.

Przypomnijmy, Ministerstwo Finansów opublikowało listę największych płatników CIT w Polsce, z którego wynika, że w 2018 roku Auchan osiągnęło w naszym kraju ponad 12 mld zł przychodów ze sprzedaży oraz stratę w wysokości 24,8 mln zł.

Nowy format, nowe wyzwania

Obecnie Auchan w Polsce zarządza 76 hipermarketami (w tym 2 we franczyzie z Grupą Schiever), 28 supermarketami Auchan supermarket oraz 5 sklepami osiedlowymi pod szyldem Moje Auchan. Firma prowadzi również działalność handlową w internecie pod szyldem Auchan Direct – serwis działa na terenie Warszawy i okolic.

Segment hipermarketowy, który jest core biznesem Auchan, obecnie jest w odwrocie. Sieci operujące w tym formacie starają się znaleźć dla siebie alternatywę. Śladem konkurentów, takich jak Carrefour, także Auchan zdecydowało się wejść we franczyzę. Pierwszy sklep osiedlowy w ramach franczyzy pod szyldem Auchan ruszył w czerwcu tego roku w Wilanowie.

- Sklepy osiedlowe to niewątpliwie ciekawy i rozwojowy format. Liderem w Polsce pozostaje Eurocash. W placówki osiedlowe inwestuje także Carrefour (ma już ponad 100 placówek). Kluczową kwestią jest oferta dla franczyzobiorców i zarządzanie nią. Auchan nie posiada w Polsce tego typu doświadczeń, co nie oznacza że nie ma ich wcale. Z powodzeniem radzi sobie z franczyzą na innych rynkach – ocenia Wojciech Chromik.

Uciekające hipermarkety

Jednak, zdaniem ekspertów, format hipermarketowy nie jest jeszcze całkiem stracony. Przykład Auchan pokazuje, że można w nim radzić sobie całkiem dobrze.

- Trzeba podkreślić, że pomimo generalnego trendu wśród konsumentów – odwrotu od hipermarketów, brand Auchan cieszy się stosunkowo dobrą opinią osiągając bardzo dobry wskaźnik poleceń konsumenckich NPS (Net Promoter Score) w cyklicznych badaniach Mobile Institute (miejsce na podium zaraz po Kauflandzie) – zauważa Wojciech Chromik.

Agnieszka Górnicka powołuje się na badania Inquiry i YouGov BrandIndex z sierpnia 2019 roku. Pokazuja one, że hipermarkety nadal są ważnym kanałem sprzedaży - w skali miesiąca w każdej z ważniejszych sieci hipermarketów robi zakupy 20-30% Polaków.

- To wcale nie jest mało! Ponadto Auchan jest postrzegany przez klientów jako sieć oferująca dobre ceny – rzecz nie bez znaczenia – zaś klienci Auchan są wyjątkowo lojalni (wskaźnik lojalności sięga blisko 80%). Auchan cieszy się też dobrą ogólną opinią o marce. Ogólnie rzecz biorąc, pozycja marki Auchan w Polsce jest stabilna – ocenia prezes Inquiry.

- Jest jednak oczywiste, że w dzisiejszych czasach hipermarkety muszą opracować nową strategię handlową, obejmującą zarówno sprzedaż online, jak i modyfikację formatu sklepów stacjonarnych. Auchan dostrzega to wyzwanie, a odpowiedzią była nowa strategia Vision 2025, obejmująca transformację cyfrową i wzmocnienie pozycji na rynkach międzynarodowych, ogłoszona w 2018 r. – dodaje.

Wydaje się, że Auchan próbuje stawić czoła wyzwaniom. Spółka zapowiedziała niedawno, że będzie udostępniać powierzchnie w swoich sklepach markom produktów nieżywnościowych. Na początek będą to marki z grupy Association Familiale Mulliez, która jest także właścicielem Auchan. Od października hipermarket Beauvais (Oise) wprowadzi kącik Boulanger, natomiast hipermarket Bagnolet (Seine Saint Denis) będzie gospodarzem dla marki Electro Dépôt.

To z pewnością ciekawa propozycja, ale nie wystarczy, by „uratować” format hipermarketowy. Jak ocenia Wojciech Chromik, przed operatorami hipermarketów na pewno stoi największe wyzwanie. - Rynek na tyle się zmienił, że obecnie coraz trudniej jest przyciągnąć klienta do wielkopowierzchniowego sklepu. Kluczem jest zapewnienie atrakcyjnej oferty zarówno cenowej, jak i promocyjnej. Nie mniej istotne stają się też otoczenie (inne sklepy w galerii), łatwość dojazdu i parkowanie. Samodzielna galeria zbudowana wyłącznie pod hipermarket, poza centrum miasta jak to miało miejsce jeszcze 10 lat temu może łatwo stracić moc przyciągania klientów – mówi manager Grand Thornton.

- Z pewnością obiecujące jest także połącznie segmentu online z offline. Auchan z powodzeniem rozwija dostawy direct. W takim przypadku hipermarket może świetnie się sprawdzić jako zaplecze logistyczne dla takich dostaw. Nie bez przyczyny również Auchan Polska rozwija współpracę z InPost. W celu stworzenia nowych powodów, dla których kupujący mogą odwiedzać swoje sklepy do końca tego roku paczkomaty InPost będą dostępne w 20 centrach handlowych należących do Ceetrus (spółka Auchan zawiadująca centrami handlowymi) – wymienia także ekspert.

Cyfrowa rewolucja

Kolejnym wyzwaniem, które stoi przed siecią Auchan jest rewolucja cyfrowa, która ma coraz większy wpływ na funkcjonowanie sieci handlowych, nie tylko w naszym kraju.

- Digitalizacja jest wyzwaniem dla wszystkich tradycyjnych sieci handlowych. Auchan posiada w Polsce sklep online, ale jego  udział w rynku jest niewielki. Dobrym posunięciem jest rozwiązanie zastosowane w sklepach Moje Auchan, które oferują możliwość odbioru zakupów zrealizowanych w internecie. Sieć oferuje klientom także aplikację mobilną., to wszystko jednak nie wystarczy, by w przyszłości wygrać walkę o cyfrowego konsumenta – zwraca uwagę Agnieszka Górnicka. - Warto zauważyć tutaj, że sieć Auchan jest obecna również w Chinach, gdzie obecnie powstają najbardziej zaawansowane cyfrowe ekosystemy handlowe. Auchan nawiązał m. in, współpracę z koncernem Alibaba, rozwija sklepy bezobsługowe Bingo Box itp. Doświadczenia z zaawansowanego rynku dają możliwość szybkiego rozwoju usług cyfrowych w Europie - dodaje.

Przypomnijmy, spółka Auchan ogłosiła, że testuje nowy koncept sklepu bez personelu pod szyldem Auchan Minute. Sklep jest zlokalizowany w siedzibie głównej firmy w Villeneuve d'Ascq we Francji i jest przeznaczony wyłącznie dla pracowników sieci. Placówka działa na zasadzie maszyny vendingowej, która została zainstalowana w kontenerze o powierzchni 18 mkw. Asortyment obejmuje szeroką gamę przekąsek ekologicznych z etykietą Nutri-Score.

Na razie koncept nie zostaje wprowadzony do innych lokalizacji typu przestrzenie publiczne. Ideą eksperymentu jest po prostu zidentyfikowanie nowych możliwości prezentacji produktów. Czy koncept zostanie zaprezentowany wszystkim konsumentom oraz, czy trafi do Polski, na razie nie wiadomo.

Polski rynek handlu jest trudny: odwrót konsumentów od hipermarketów, ekspansja dyskontów i sklepów convenience, braki kadrowe i presja płacowa czy wciąż zmieniające się przepisy na największe z wyzwań, z którymi mierzą się detaliści. Jaką pozycję na tym rynku zajmie Auchan? Z cała pewnością ma dobre i stabilne podstawy do tego, by pozostać jednym z najsilniejszych.

- W Polsce trwa obecnie prawdziwa „bitwa o handel”, a w najbliższych latach rozstrzygnie się, które sieci zostaną przejęte przez silniejszych graczy, a które zupełnie wyeliminowane. W opinii ekspertów Inquiry istnieją wszelkie przesłanki, by firma Auchan stała się znowu stroną rozdającą karty – podsumowuje Agnieszka Górnicka.