Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

EPP umacnia pozycję na rynku nieruchomości handlowych



dlahandlu.pl - 6 września 2019 10:42


EPP, największy właściciel centrów handlowych w Polsce, ogłosił zgodne z oczekiwaniami analityków wyniki finansowe za I półrocze br. – zysk do podziału wzrósł o 9 proc., a dywidenda na akcję wyniosła 5,8 eurocentów.

Przychód operacyjny netto za I półrocze 2019 r. wzrósł o 8,5% do poziomu 72 mln euro, a zysk do podziału wyniósł 52,7 mln euro. Do portfolio EPP dołączyło pięć nowych obiektów handlowych, dzięki czemu średnia powierzchnia najmu brutto przypadająca na każdy z obiektów spółki wynosi obecnie blisko 40 000 mkw., co świadczy o rozmiarach i dominującej pozycji rynkowej jej aktywów.

Zdaniem Hadley’a Deana, prezesa EPP, imponujące wyniki spółki są przede wszystkim rezultatem zwiększenia stanu posiadania i atrakcyjności portfolio nieruchomości komercyjnych, sprzedaży aktywów biurowych oraz wykorzystania kapitału ze zbycia nieruchomości do finansowania nowych inwestycji i wzmocnienia pozycji bilansowej.

Spółka zamknęła transakcję nabycia drugiej transzy nieruchomości portfolio M1 za kwotę 224 mln euro i zwiększyła powierzchnię najmu o kolejne 141 000 mkw. na lokalnych rynkach w Radomiu, Bytomiu, Częstochowie i Poznaniu. Wszystkie cztery duże nieruchomości handlowe charakteryzują się dominującą pozycją w swoich miastach, osiągają korzystne wyniki finansowe i wyróżnia je potencjał do dalszego rozwoju. Część środków na sfinansowanie transakcji pozyskano z zakończonego nadsubskrypcją podwyższenia kapitału w wysokości 1,45 mld randów w kwietniu br.

W maju 2019 r. otwarto flagową inwestycję EPP, Galerię Młociny, w której spółka ma 70% udziałów. Centrum handlowe o powierzchni 85 000 mkw. znajduje się w pobliżu węzła komunikacyjnego, z którego corocznie korzysta 24 miliony osób, i jest debiutem EPP na atrakcyjnym stołecznym rynku. Nowoczesna lokalizacja handlowa oferuje klientom wiele nowych i ekscytujących marek handlowych i gastronomicznych, w tym pierwszy w Polsce sklep Primark.

W czerwcu 2019 r. EPP zawiązał joint venture z Henderson Park, europejską platformą nieruchomości private equity, która przejęła od spółki 70% udziałów w trzech projektach biurowych w Poznaniu, Łodzi i Krakowie. EPP zachował 30% udziałów w aktywach i odpowiada za zarządzanie i asset management. Transakcja umożliwiła EPP dalsze zmniejszenie zaangażowania kapitałowego na rynku nieruchomości biurowych i koncentrację na nieruchomościach komercyjnych, a część przychodów ze sprzedaży wykorzystano do redukcji zadłużenia spółki.

Pozyskanie w omawianym okresie pięciu nowych lokalizacji o powierzchni 220 000 mkw. oznacza, że EPP posiada obecnie portfel 24 centrów handlowych o łącznej powierzchni 900 000 mkw., uzupełniony sześcioma wysokiej klasy lokalizacjami biurowymi o łącznej powierzchni 147 000 mkw. i będącym na etapie realizacji wielofunkcyjnym projektem Towarowa 22 w Warszawie. Udział powierzchni niewynajętej w portfelu nieruchomości handlowych EPP pozostaje na bardzo niskim poziomie poniżej 1%.

Dobre wyniki portfela dominujących w swoich lokalizacjach centrów handlowych, położonych w zasięgu łatwego dojazdu wspiera wzrost wskaźników gospodarczych, a na wydatki konsumpcyjne dodatkowy wpływ mają też niskie bezrobocie i wysoki poziom dochodów rozporządzalnych.

– Pomimo zakazu handlu w niedzielę, zgodnie z oczekiwaniami, polscy konsumenci dostosowali się do tej zmiany, a odwiedzalność centrów handlowych EPP wzrosła o 2%. Co ważniejsze, sprzedaż w obiektach EPP zwiększyła się o 6% – dodał Hadley Dean.

EPP jest największym w Polsce właścicielem centrów handlowych pod względem wielkości posiadanej powierzchni najmu brutto (GLA) z nieruchomościami o wartości 2,6 mld euro.