Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Grupa Eurocash rezygnuje z przejęć, skupi się na transformacji cyfrowej



dlahandlu.pl - 23 września 2019 11:58


Jak zapowiedział Luis Amaral prezes Grupy Eurocash firma zamierza przejść transformację cyfrową, by podobnie jak detaliści, którzy dysponują danymi o zachowaniach klientów, móc kształtować swoją ofertę dla sklepów, zgodnie z preferencjami ich klientów. Dlatego rok temu firma uruchomiła eurocash.pl, teraz rusza z platformą eurocash.p market. W planach jest aplikacja mobilna, a w kolejnym kroku także karta lojalnościowa dla odbiorców końcowych - klientów sklepów korzystających z usług Grupy Eurocash. Na inwestycje w technologie firma zamierza przeznaczać 20-30 mln zł rocznie przez najbliższe 2-3 lata.

Udział sklepów małoformatowych w całym rynku FMCG w Polsce wynosi wartościowo 44% . Jego wartość wynosi aktualnie ok. 128 mld zł brutto. Sklepy małoformatowe w ciągu ostatnich trzech lat rosną w tempie 5,0-6,0% rocznie, szybciej rozwijają się tylko dyskonty. Do tego dochód rozporządzalny rośnie i klienci są gotowi zapłacić więcej za produkty premium, a społeczeństwo się starzeje, co sprzyja mniejszym zakupom w pobliskich sklepach. 

Od września 2019 roku właściciele sklepów małoformatowych w całej Polsce mają dostęp do platformy marketplace - eurocash.pl Market, która pozwoli im uzyskać dostęp do dziesiątek tysięcy nowych produktów, których nie mieli dotąd w swojej ofercie. - Do tej pory przedsiębiorca mógł zamówić do swojego sklepu ok. 11 tys. produktów. Teraz, dzięki eurocash.pl Market, ich liczba docelowo wzrośnie nawet do pół miliona. Poza tą znaczącą zmianą w zakresie oferty, jest jeszcze inna, która pozwoli detalistom stworzyć własną strategię w pełni dopasowaną do konsumentów z ich lokalnego otoczenia. Będziemy mieć zatem setki, tysiące takich ofert produktowych „szytych na miarę” – powiedział Luis Amaral, prezes Eurocash Group. Według prezesa Amarala masowa produkcja za niską cenę wyszła z mody. Przyszedł czas na spersonifikowaną ofertę, która zawsze była przewagą małego handlu, bo właściciel sklepu znał swoich klientów po imieniu i ich preferencje zakupowe. Teraz rolę właściciela placówki przejmie sztuczna inteligencja, która będzie szybciej i lepiej gromadzić dane zakupowe, a nie deklaracje zakupowe. Finalnie Eurocash zyska dostęp do milionów danych sprzedażowych z 80 tys. sklepów w Polsce, których klienci za kilka lat będą posiadali karty lojalnościowe. 

Jednocześnie Eurocash wpuszczając na platformę marketplace producentów artykułów lokalnych, regionalnych, specjalistycznych daje im szansę na testowanie swoich nowości, badanie kierunków zmian, które powinni wdrażać, aby odpowiadać na ciągle ewoluujące potrzeby klientów. Dla Eurocash jest to dodatkowa możliwość monetyzowania świadczonych usług. - Dotychczas rozwijaliśmy się organicznie i przejmując kolejne podmioty. Akwizycje mogą się zdarzyć, ale nie skupiamy się teraz na tym. Teraz przyszedł czas na inwestycje w technologie - zadeklarował prezes Grupy Eurocash.

eurocash.pl Market to platforma typu marketplace, która połączy bezpośrednio producentów towartów i produktów z ok. 10 tys. klientów Grupy Eurocash (docelowo 80 tys.), działających w ramach sieci takich jak Lewiatan, abc, Gama, Euro Sklep, Duży Ben czy Groszek. Z platformy będą mogli korzystać również klienci niezrzeszeni, którzy kupują towar w hurtowniach Grupy. Użytkownicy eurocash.pl Market będą mogli zamawiać teraz produkty spoza bieżącej oferty hurtowej. Będą to lokalne, niszowe, limitowane, ekologiczne i importowane produkty spożywcze, ale także produkty przemysłowe takie jak zabawki, elementy wyposażenia domu czy AGD.
Właściciel sklepu, składając zamówienie poprzez eurocash.pl Market, będzie mógł je otrzymać w formie bezpośredniej dostawy od producenta lub razem z zamówieniem, które otrzyma z hurtowni Grupy Eurocash. Dostępne sposoby dostawy określać będzie z góry dany producent.

Rok temu przedsiębiorcy prowadzący niezależne sklepy otrzymali dostęp do eurocash.pl, czyli platformy e-commerce B2B. To rozwiązanie, które poza możliwością zamawiania towarów, zapewniło detalistom dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych, rankingów najlepiej sprzedających się produktów, podglądu gazetek konkurencji czy informacji o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG. - Aktualnie z z eurocash.pl korzysta około 10 tys. przedsiębiorców w Polsce. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania, wartość sprzedaży w kanałach elektronicznych w Grupie Eurocash wzrośnie do końca 2019 roku o ok. pół miliarda złotych, czyli do 3,5 mld zł versus 3 mld w 2018 roku – mówi Tomasz Polański, dyrektor generalny Eurocash Dystrybucja.

W zeszłym roku właściciele sklepu kupili towar o wartości 350 mln zł przy użyciu smartfona. Do końca 2019 roku ten wynik się podwoi i wartość sprzedaży sięgnie ok. 700 mln zł. Prognozujemy, że do 2022 roku z naszej platformy eurocash.pl będzie korzystać już ¼ całego rynku małoformatowego w Polsce. Wówczas wartość sprzedaży kanałami elektronicznymi powinna wynieść ok. 6,5 mld złotych – wyjaśnia Polański. Prognozujemy, że do 2022 roku z naszej platformy eurocash.pl - w samym tylko Eurocash Dystrybucja - będzie korzystać już ¼ całego rynku małoformatowego w Polsce. Wówczas wartość sprzedaży kanałami elektronicznymi powinna wynieść ok. 6,5 mld złotych, platforma będzie aktywnie promowana i wykorzystywana również w pozostałych jednostkach hurtowych Grupy Eurocash – wyjaśnia Polański

Sieci franczyzowe i partnerskie Eurocash zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber.