Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

GfK: Co drugi klient wybiera laptopy ultra cienkie



dlahandlu.pl - 4 października 2019 13:12


Rynek IT w Polsce w pierwszej połowie 2019 roku wyraźnie wchodził w fazę stabilizacji. Wartościowo rynek skurczył się zaledwie o 0,5 proc. Dla porównania cały rok 2018 zakończył się 5-proc. spadkiem. Duży wpływ na tę sytuację miały trzy najważniejsze kategorie: komputery przenośne, monitory oraz urządzania magazynujące (dyski zew./wew., macierze, dyski sieciowe)  - wynika z analizy GfK.

W dalszym ciągu najważniejszy segment na polskim rynku PC stanowią komputery przenośne (około 90 proc. rynku). W pierwszej połowie roku 2019 sprzedano blisko 10 proc. mniej urządzeń niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wartościowo rynek skurczył się o około 5 proc. Pomimo utrzymującego się trendu spadkowego w grupie komputerów przenośnych, obserwowane są dwa istotne segmenty, które mogą w przyszłości odwrócić sytuacje na rynku. Pierwszy z nich to laptopy ultra cienkie, tzw. ultrathin (komputery o grubości poniżej 21mm). Ten segment urósł ilościowo i wartościowo o ponad 20 proc., co w rezultacie spowodowało, że obecnie prawie co drugi klient sięga po tego rodzaju urządzenie. W tym segmencie dużo większym zainteresowaniem cieszą się laptopy o przekątnych 15”, z kolei sprzedaż mniejszych uległa silnemu wyhamowaniu i szacuje się, że w kolejnych okresach trend będzie nadal spadkowy. Drugim istotnym i rosnącym segmentem są komputery gamingowe. Dynamika ich rynku w dalszym ciągu utrzymuje się w trendzie rosnącym (około 10 proc. ilościowo i 15 proc. wartościowo). W grupie laptopów gamingowych bardzo dobre wyniki osiągnęły komputery 17” (blisko 50 proc. wzrost zarówno ilościowo i wartościowo). Niestety w przypadku komputerów 15” dynamika jest na dużo niższym poziomie (około +5 proc.), podczas gdy jeszcze w 2018 wzrosty były rzędu 30 proc.

Drugą istotną grupą na rynku polskim są monitory komputerowe. Ilościowo i wartościowo w pierwszej połowie 2019 roku popyt urósł o niemal 30 proc. Podobnie jak w laptopach trend rosnący obserwowany jest w przypadku większych przekątnych, natomiast małe, poniżej 24”, tracą rok do roku. Pierwsza połowa roku wskazuje na wyraźny wzrostowy trend, jeśli chodzi o kategorię monitorów o wysokiej rozdzielczości – sprzedano ich o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Na tle całej Europy Polska może się również pochwalić bardzo dobrymi wynikami sprzedaży monitorów gamingowych. Rynek po pierwszej połowie 2019 roku urósł około 70 proc. w ujęciu wartościowym. Z kolei monitory zakrzywione w dalszym ciągu w Polsce mają mały udział w całości sprzedaży (10 proc.).

Trzecią ważną z punktu widzenia popytu grupą produktową są wszelkiego rodzaju urządzania magazynujące. Od stycznia do czerwca bieżącego roku rynek urósł o ponad 6 proc. wartościowo i 20 proc. ilościowo. Sukces ten to głównie zasługa pamięci SSD. W pierwszej połowie 2019 roku odpowiadały one za ponad 50 proc. obrotu. Znaczny spadek cen dysków SSD (o około 30 proc.) i wciąż rosnący popyt zaowocowały blisko 70-proc. wzrostem sprzedaży.