Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Trendy rynkowe: Szybkie przekąski, produkty dla najmłodszych i najstarszych oraz alternatywy mięsa



dlahandlu.pl - 7 października 2019 12:18


Segmentacja konsumentów, "uważna" konsumpcja i boom na produkty roślinne kształtują obecnie branżę spożywczą - wynika z raportu Euromonitor International, opisującego najnowsze trendy w zakresie żywienia.

Szybko, łatwo i estetycznie

Segmentacja konsumentów i nowe okazje żywieniowe zapewniają firmom możliwości rozwoju. Nowe produkty, które pozwalają konsumentom na przekąskę w dowolnym miejscu, w dowolnym czasie są odpowiedzią na intensywny tryb życia i potrzeby dzisiejszych konsumentów. Ludzie nie chcą po prostu spożywać produktów - wrażenia sensoryczne odgrywają dla nich kluczową rolę w wyborze żywności. Jak opisuje Euromonitor International, dzisiejsi konsumenci szukają produktów spożywczych, pasujących do ich intensywnego trybu życia i zapewniających wrażenia zmysłowe. Producenci paczkowanej żywności próbują dostosować się do nowych nawyków żywieniowych. 

Dwa etapy życia

Najstarsi i najmłodsi konsumenci to dwie grupy, które stały się centralnym punktem w dążeniu do "bardziej segmentowanych" portfeli produktów. Producenci żywności wprowadzają innowacje, które mają w nowy sposób zaspokajać unikalne potrzeby żywieniowe starszych ludzi. Jednocześnie preparaty specyficzne dla dzieci, poza mlekiem modyfikowanym dla niemowląt, pozostają słabo rozwinięte i stały się centralnym punktem zwiększania ich wartości.
991 mln ludzi będzie miało powyżej 65 lat do 2030 roku. Oznacza to wzrost o 47% od 2018 r. Żaden kraj nie musiał dostosować się do starzejącej się populacji szybciej niż Japonia. Przykładem produktu wprowadzonego specjalnie dla tej grupy jest Saeed Cacao 73 autorstwa Meito, który ma 160 mg ekstraktów z liści miłorzębu japońskiego w celu utrzymania zdrowia pamięci.
Z drugiej strony 1,72 miliarda ludzi na całym świecie będzie w wieku 0-12 lat do 2030 roku. Problemem tej grupy było np. niedożywienie dzieci w Indiach. Wprowadzony na rynek w 2016 roku Timios firmy FirmRoots Pvt oferuje przekąski dla dzieci, produkty pełnoziarniste, naturalne owoce i orzechy.
Są to przykłady reakcji producentów na różne trendy demograficzne i potrzeby żywieniowe na poszczególnych rynkach.

Nowe przekonania dotyczące jedzenia

Konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na produkty, które jedzą. Trend zmierza w kierunku bardziej naturalnej i mniej przetworzonej żywności, czystych etykiet i produktów „wolnych od”. Zbilansowane diety konkurują obecnie ze specjalnymi dietami i nowymi składnikami, od starożytnych ziaren po superfoody.

Jedzenie na bazie roślin i alternatywne źródła białka

Globalne spożycie mięsa wciąż rośnie, pomimo rosnącego trendu jedzenia roślin, który coraz bardziej zyskuje na popularności w krajach rozwiniętych. Trend spowodowany problemami środowiskowymi i zdrowotnymi staje się coraz bardziej „elastyczny”. Zamienniki mięsne znalazły się w czołówce alternatywnych białek, podczas gdy perspektywa wprowadzania na rynek mięsa z hodowli napotyka znaczące przeszkody do pokonania jak np. wysoki koszt produkcji czy brak akceptacji konsumentów.

W tej chwili panuje duży szum wokół produktów roślinnych i alternatywnych białek. Alternatywy mięsne wywołały wiele emocji; powstała nowa generacja produktów, mających na celu odtworzenie dokładnego smaku i tekstury mięsa. Kolejnym trendem, który wciąż nabiera tempa, są alternatywne produkty mleczne. Mamy coraz więcej alternatyw dla nabiału, wykorzystujących głównie soję, migdały i kokos.
Mięso hodowane w laboratorium stanowi dodatek do tej dyskusji. Nauka stwarza już możliwości replikacji mięsa z tkanek komórkowych, wzbudzając przy tym nowe obawy etyczne. Jadalne owady można uznać za "nowinkę" w tym temacie. Uważane za tradycyjną przekąskę w niektórych częściach świata, obecnie są pozycjonowane jako zrównoważone źródło białka na Zachodzie.

Euromonitor wskazuje jednak, że konsumpcja na poziomie globalnym wyraźnie pokazuje, że zarówno świeże, jak i przetworzone mięso (a także produkty mleczne) są nadal spożywane w coraz szybszym tempie. Pomimo ciągłych wiadomości o „zrównoważonych alternatywach” i wzroście zainteresowania kuchnią wegańską, niewiele jest dowodów na to, że ilość spożywanego mięsa i produktów zwierzęcych spada. Wśród mieszkańców Europy i Ameryki Północnej konsumpcja mięsa i produktów zwierzęcych zwalnia. Obecne i przyszłe zapotrzebowanie na mięso i produkty zwierzęce jest dość zróżnicowane, powstają dwie różne narracje. W krajach, w których poziomy konsumpcji są nadal wysokie, popyt na mięso i produkty zwierzęce spowolnił częściowo z powodu nasycenia, ale także częściowo z powodu rosnącej świadomości zdrowotnej i ekologicznej. Jednak w krajach wschodzących i rozwijających się mięso i produkty zwierzęce coraz częściej zastępują inne produkty spożywcze.