Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

E&Y: Nowe pokolenia konsumentów, digitalizacja i konsolidacja najmocniej zmieniają sektor handlu



dlahandlu.pl - 9 października 2019 15:39


- Sektor handlu jest jednym z najdynamiczniej zmieniających się sektorów polskiej gospodarki. Na zmiany wpływają trendy konsolidacyjne, digitalizacja i automatyzacja procesów zakupowych. Na to nakłada się wchodzenie na rynek nowych pokoleń konsumentów, które mają inne preferencje zakupowe i inaczej wyszukują informacje o produktach - mówi Łukasz Wojciechowski, partner E&Y, lider zespołu ds. sektora handlu i produktów konsumpcyjnych. Właśnie tym zmianom został poświęcony raport firmy E&Y "Zachowania zakupowe Polaków w erze wielokanałowości".

- Skoncentrowaliśmy się na rynku polskim. Zadaliśmy naszym respondentom szereg pytań, dotyczących m.in. etapu życia na którym się znajdują, miejsca zamieszkania i okazało się, że osoby zamieszkujące w gminach wiejskich, wbrew stereotypom, znacznie częściej korzystają z kanałów omnikanałowych niż mieszkańcy dużych miast. Jako jeden z powodów, który prowadzi do takich zachowań można wymienić logistykę, związaną z dotarciem do odległej galerii handlowej.

Z kolei młodzi single, czyli osoby do 30 roku życia, wybierają zakupy stacjonarne częściej niż rodziny z dziećmi, które z braku czasu, chwalą sobie możliwość skorzystania z kanału online.

- W podziale na kategorie produktowe jedynie ok. 10 proc. respondentów wskazuje, że robi online zakupy spożywcze, dla elektroniki ten wskaźnik to 78 proc. Z kolei wielu konsumentów wyszukuje produkty i informacje o nich online, ale finalnie zakupów dokonuje w kanale tradycyjnym - dodaje ekspert.

Z badania wynika, że 57 proc. respondentów robi zakupy online, ale 43% konsumentów nie korzysta z zakupów w internecie. Największą przeszkodą dla zakupów online była chęć osobistego obejrzenia i ocenienia produktu. Wskazywało na nią 68% badanych. Istotna okazała się też potrzeba natychmiastowego zabrania towaru - 57% wskazań, natomiast 43% respondentów jako barierę dla handlu w sieci wskazało przyjemność czerpaną z chodzenia na zakupy. Przy czym blisko 18% Polaków nie kupuje w sieci ponieważ nie ufa internetowi, a 19% preferuje celebrowanie zakupów z bliskimi. Co istotne, konsumenci nie wskazywali często na kwestię wysokich kosztów wysyłki (10%) lub czasu dostawy (7%).

Respondenci badania EY deklarowali, że niezależnie od wykorzystywanego kanału sprzedaży, podejmując decyzję zakupową zwracają uwagę na te same cztery kluczowe czynniki..Największe znaczenie ma dobry stosunek ceny do jakości oraz wysoka jakość produktu (4,4 pkt). Atrakcyjna cena oceniona została przez konsumentów omni-channel na średnio 4,3 pkt, a w przypadku klientów offline na 4,4 pkt. Szeroki wybór uzyskał w obu grupach średnio 4,3 pkt.

55% ankietowanych zamawia towar online, ale odbiera go osobiście w stacjonarnym sklepie, z opcji dostawy do domu korzysta 46% badanych, 40% oddaje zakupiony towar online w sklepie stacjonarnym, a 36% respondentów rezerwuje towar w sklepie internetowym, a zakupu dokonuje dopiero po jego sprawdzeniu w sklepie tradycyjnym.

- Handel wielokanałowy oznacza dla klienta głównie wygodę i łatwiejszy dostęp do szerszej gamy produktów. Tym samym dla przedsiębiorców kluczowym staje się odpowiednie zarządzanie łańcuchem dostaw, żeby zapewnić odbiorcom wymaganą jakość usług - powiedział Adam Malarski, starszy menedżer EY w zespole ds. sektora handlu i produktów konsumpcyjnych

Większość Polaków kupujących artykuły spożywcze, jako źródło posiadanej wiedzy o produktach i cenach wskazuje gazetki reklamowe sklepów stacjonarnych. Osoby te często dowiadują się o nich również z reklam telewizyjnych. Na trzecim miejscu są sklepy stacjonarne, gdzie klienci podczas zakupów bezpośrednio uzyskują wiedzę o produktach.

Kupujący odzież i obuwie najczęściej wskazywali sklepy stacjonarne, w których dokonywali zakupów. W pierwszej trójce znalazły się również gazetki reklamowe tych sklepów oraz informacje od przyjaciół oraz znajomych. Najczęstszym wskazaniem wśród kupujących artykuły „zrób to sam” były gazetki reklamowe sklepów stacjonarnych, sklepy internetowe oraz platformy porównywania cen. W przypadku elektroniki na pierwszym miejscu znalazły się platformy porównujące ceny, na drugim gazetki reklamowe sklepów stacjonarnych, natomiast na trzecim same sklepy internetowe.

Z komunikacji online (wyszukiwania informacji o produktach i cenach) korzysta 66 proc. kupujących. Rośnie znaczenie mediów społecznościowych jako źródła informacji o produktach. O ile w przypadku żywności tylko 9% respondentów wskazywało na ten kanał komunikacji, to jeżeli chodzi o elektronikę, aż 27% ankietowanych szukało wiedzy o produkcie w social mediach.

Pełne wyniki raportu tutaj.