Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Badanie: Świadomość ekologiczna Polaków pozostawia wiele do życzenia



dlahandlu.pl - 10 października 2019 10:31


Edukacja ekologiczna w Polsce wymaga kolejnych inicjatyw i akcji uświadamiających. Do wyzwań w tym zakresie należy kwestia selekcji odpadów. Tylko 66 proc. Polaków deklaruje ich segregację. Sens w tym działaniu widzi zaledwie 58 proc. respondentów - wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Jedynie 15% badanych odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci (do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku i tłusty papierek po maśle). Inną, poruszaną kwestią była konieczność mycia opakowań metali i tworzyw sztucznych przed wyrzuceniem. Łącznie aż 75% osób nie wiedziało, że nie należy płukać tego typu odpadów.

Zwiększanie świadomości ekologicznej oznacza między innymi ukazywanie tego, w jakim zakresie człowiek oddziałuje na otoczenie. Jego wskaźnikiem jest na przykład ślad węglowy, oznaczający sumę gazów cieplarnianych związanych z m.in. cyklem życia produktu (od powstania po utylizację). Niestety aż 76% Polaków nigdy nie słyszało o śladzie węglowym jakiegokolwiek produktu.

Celem badania była charakterystyka stosunku i postaw Polaków do rozwiązań konsumenckich wspierających ochronę środowiska i gospodarkę obiegu zamkniętego. Badanie miało również na celu sprawdzenie poziomu wiedzy o postawach proekologicznych, jej wpływu na podejmowane decyzje oraz pozyskanie informacji na temat postrzegania społecznej odpowiedzialności korporacji.

Badanie zostało zrealizowane metodą CAWI (ankiety online na ePanel.pl), na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, wykształcenia, wielkości miejsca zamieszkania oraz regionu grupie Polaków w wieku od 18-65, N=1001. Termin realizacji: 7.08.2019-18.08.2019r.