Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Pod koniec października rozpoczyna się sezon świąteczny. Jak zwiększyć sprzedaż?



dlahandlu.pl - 21 października 2019 10:51


Sezon świąteczny rozpoczyna się już w październiku: liczba wyszukiwań w wyszukiwarce Google takich fraz jak „prezenty dla” i „prezenty od” zaczyna wzrastać już od ostatniego tygodnia października. 67 proc. zakupów świątecznych zostało zaplanowanych jeszcze wcześniej - wynika z danych Google.

W 2018 roku branża handlu detalicznego zanotowała najlepszy sezon świąteczny w historii handlu w USA, generując zysk w wysokości 853 mld USD. Po raz pierwszy ponad połowa czasu spędzonego na zakupach i ponad połowa samych zakupów miała miejsce online, zaś e-sprzedaż osiągnęła największy od ponad dekady wzrost ‒ o 18,4% rok do roku. W Polsce w 2018 roku liczba zapytań do wyszukiwarki Google z poziomu telefonu przekroczyła tę z poziomu desktopu. Jak pokazują dane , 2/3 Polaków najpierw wyszukuje w Google produktu, który zamierza nabyć, niezależnie od tego czy później dokonają zakupu online czy w sklepie stacjonarnym. Jak sprostać oczekiwaniom klientów? 

1. Plan działania na okres świąteczny

Podczas tworzenia harmonogramu należy pamiętać, że czas kampanii reklamowej jest kluczowy. Dni o największej liczbie zakupów są rozproszone po całym okresie świątecznym, a nie skupione wokół kilku konkretnych dat przed samymi świętami. Dlatego zadbaj o swoją obecność online przed szczytem świątecznego ruchu, aby zdobyć klientów kupujących z wyprzedzeniem, tzw. early birds shoppers - radzi Google.

2. Sprawny sklep internetowy

81% kupujących w okresie świąt, którzy korzystali z wyszukiwarki Google, szukało informacji o marce i produktach. Jednak sama obecność w internecie nie wystarczy. Dla klienta ważne jest, aby na stronie sklepu mógł intuicyjnie znaleźć poszukiwane produkty, a także informacje o ich dostępności. 

Strona lub sklep powinny być dostępne również w wersji na urządzenia mobilne, z których zdecydowanie coraz częściej korzystają kupujący w sieci. W marcu 2018 stała się w Polsce rzecz rewolucyjna: liczba zapytań do Google ze smartfonów po raz pierwszy przekroczyła zapytania dokonywane z komputerów. Aż o 180% wzrosła w ostatnim czasie liczba wyszukiwań frazy „kup online” na urządzeniach mobilnych. Równie ważne, co sama mobilna strona, jest szybkość jej ładowania. Większość użytkowników twierdzi, że wolno ładujące się strony powodują u nich uczucie frustracji . Aż 53% zrezygnuje z wizyty na stronie, jeżeli będzie się ona ładować ponad 3 sekundy .

3. Zwiększyć widoczność i dotrzeć do nowych klientów

W okresie świątecznym klienci są szczególnie otwarci na zakupy u nowych sprzedawców: w 2018 roku było to 30% kupujących. Google doradza, by zadbać o obecność marki w wynikach bardziej ogólnych wyszukiwań, dzięki czemu już na początkowym etapie poszukiwań, konsument będzie mógł zauważyć konkretny produkt. Warto przeanalizować słowa kluczowe. Nieraz warto poszerzyć ich zakres, np. jednym z głównych wyszukiwań w 2018 roku było hasło „prezent dla mamy pod choinkę”.

Systematycznie wzrasta popularność wideo. Użytkownicy bardzo często decydują, co kupić, dzięki YouTube - podpowiada Google.

4. Dodatkowe informacje dla klientów w czasie świąt

Liczba wyszukiwań dotyczących „godzin otwarcia sklepu” jest największa w Wigilię – dzień o największym ruchu w sklepach w roku , ale klienci w Polsce szukają takich informacji już od 9 grudnia (a wyszukiwania systematycznie rosną do Wigilii). Trzeba pamiętać, aby zaktualizować godziny otwarcia sklepu.