Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Auchan o planach rozwoju franczyzy: Liczymy na 300 sklepów w pięć lat



dlahandlu.pl, PB - 30 października 2019 17:46


Auchan Retail Polska nie wyklucza otwierania sklepów franczyzowych w mniejszych miejscowościach, podobnie jak robi to Biedronka. - Szacujemy, że w ciągu kolejnych 5 lat ruszy 300 sklepów franczyzowych – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Stéphane Delaunay, dyrektor ds. franczyzy w Auchan Retail Polska.

W czerwcu tego roku ruszył pierwszy osiedlowy sklep pod marką Moje Auchan, we franczyzie. Jakie plany ma spółka w kwestii dalszego rozwoju konceptu franczyzowego?

Przypomnę, że mamy dwa koncepty sklepów poza hipermarketami, są to: Moje Auchan, placówki o powierzchni 200-500 mkw. i Auchan Supermarket, o powierzchni 500-2500 mkw. Oba chcemy rozwijać we franczyzie.

Szacujemy, że w ciągu kolejnych 5 lat ruszy 300 sklepów franczyzowych. Być może nie jest to dużo, ale też nie jest mało. Patrzymy realistycznie na nasze możliwości. Można powiedzieć, że planujemy spokojny, systematyczny rozwój. Dla nas najważniejsze jest, by z tej współpracy były zadowolone obie strony – i franczyzobiorcy, i my jako franczyzodawca.

Jakie jest zainteresowanie ofertą Auchan ze strony potencjalnych franczyzobiorców?

Do tej pory większe zainteresowanie było konceptem Auchan Supermarket, prawdopodobnie dlatego, że nie było wyraźnych informacji o tym, że mamy także mniejszy format, Moje Auchan, i że można zaczynać współpracę z nami od sklepu 200-metrowego. Niedawno braliśmy udział w Targach Franczyzy w Warszawie i tam zainteresowanie naszą ofertą franczyzową było bardzo duże.

We franczyzie bardziej koncentrujemy się na koncepcie Moje Auchan, czyli na mniejszych sklepach. Zakładamy, że połowa z tych 300 sklepów, które chcielibyśmy otworzyć w pięć lat to będą sklepy Moje Auchan.

W jakich miejscowościach chcą Państwo otwierać sklepy franczyzowe?

To zależy. Każdą lokalizację będziemy analizować indywidualnie, z franczyzobiorcą.

Niedawno Biedronka ogłosiła duży projekt rozwoju sklepów franczyzowych, w miejscowościach 3-5 tys. mieszkańców. Czy Państwo nie wykluczacie także takich miejscowości?

Nie wykluczamy. Co więcej, mamy już kontakty z potencjalnymi franczyzobiorcami w takich lokalizacjach.

Jakie to będą lokalizacje? Osiedla, stacje paliw, dworce kolejowe?

Przyszłość pokaże. Jesteśmy otwarci na różne lokalizacje i wszystko zależy od franczyzobiorcy. Najważniejsze dla nas jest to, by franczyzobiorca miał spójną wizję z nami.

Kiedy mogłyby ruszyć kolejne sklepy pod szyldem Moje Auchan?

Nie chcielibyśmy składać wiążących deklaracji, ale mamy nadzieję, że jeszcze w tym roku.

Ile sklepów franczyzowych już funkcjonuje pod szyldem Auchan? I czy planujecie Państwo otwierać małe sklepy własne czy tylko we franczyzie?

Na razie mamy 1 sklep Moje Auchan oraz 2 hipermarkety franczyzowe w Polsce. Są one zlokalizowane w Warszawie - przy alei Wilanowskiej oraz w Raciborzu i Zielonej Górze. Natomiast w segmencie supermarketów jeszcze nie mamy placówek franczyzowych.

To dopiero początek naszego otwarcia na franczyzę w Polsce, natomiast we wszystkich krajach mamy już sklepy franczyzowe. Dlatego mamy już doświadczenie we franczyzie.

Czym powinien dysponować franczyzobiorca dla Mojego Auchan? Jaka kwota jest potrzebna na początek, by wejść do sieci?

Jeśli współpracujemy z osobami, które już mają sklepy, to z naszej strony zapewniamy pomoc ekspertów w zmianie brandu według naszych standardów. Nie określamy kwoty potrzebnej na początek, bo bardziej patrzymy na to, jakie gwarancje finansowe są potrzebne by móc współpracować z Auchan.

Zamierzamy też pomagać przy znalezieniu lokalu, np. w wynajmie. Od potencjalnego franczyzobiorcy oczekujemy, że będzie znał rynek, że dostosuje się do naszej polityki handlowej i cenowej, polityki zatrudnienia, że postawi na doskonałość i zaufanie oraz, że będzie miał taką samą wizję jak my. Oczywiście pomagamy też poprzez szkolenia.

Jak powinno wyglądać Moje Auchan i Auchan Supermarket? Czy będą w nich lady tradycyjne, czy np. kąciki kawowe? Jaki asortyment ma się w nich znaleźć?

Wystrój i wyposażenie sklepu dostosowujemy indywidualnie do każdej lokalizacji. Nasze supermarkety mają i ladę tradycyjną i kącik kawowy, a także np. cukiernię. To nie jest jednak sztywne założenie. Staramy się adaptować, jesteśmy otwarci na potrzeby lokalnego rynku. Każdy sklep będzie się dostosowywał do klientów.

Jeśli chodzi o asortyment, to Auchan Retail ma cały katalog produktów dostępnych dla naszych franczyzobiorców. Posiadamy marki własne, ale w wielu sklepach sprzedajemy też produkty lokalne, dostosowane do potrzeb klientów. Naszą ofertę można nazwać raczej miękką franczyzą, gdzie franczyzobiorca ma więcej możliwości, także w kształtowaniu asortymentu.

Na rynku franczyzowym działa już kilku silnych graczy, między innymi Carrefour, Żabka, Eurocash. Jak Auchan zamierza konkurować na tym rynku?

Zamierzamy konkurować naszymi silnymi stronami, czyli znaną marką Auchan, dobrym wizerunkiem cenowym, dobrą logistyką. Chcemy postawić też na świeżość produktów oraz na bogaty asortyment.

Mamy konkurencję nie tylko w segmencie franczyzy, ale we wszystkich segmentach rynku, w których działamy.