Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

Październik w handlu: Konkurenci przejmują sklepy Tesco, kłopoty Biedronki, walka na franczyzę



dlahandlu.pl - 31 października 2019 14:20


W minionym miesiącu poznaliśmy kwartalne wyniki finansowe kliku sieci. Rynek elektryzują też informacje, kto zajmie lokalizacje po Tesco oraz Piotrze i Pawle, który nadal się kurczy. Tymczasem Lidl otworzył już w naszym kraju 700. sklep.

Sanacja umorzona 

16 października Sąd Okręgowy w Poznaniu zmienił postanowienie o umorzeniu postępowania sanacyjnego spółki Grupa Piotr i Paweł i oddalił wnioski o umorzenie. Tym samym restrukturyzacja będzie kontynuowana zgodnie z harmonogramem.
Spółki wdrożyły większość zaplanowanych działań sanacyjnych przewidzianych w złożonych w grudniu 2018 r. planach restrukturyzacyjnych. - Prowadzimy intensywne rozmowy z partnerami detalicznymi, a dzięki inwestorowi regulujemy bieżące zobowiązania i oferujemy sklepom poprawiający się poziom zatowarowania. Jestem przekonany, że restrukturyzacja Grupy Piotr i Paweł (obejdzie się - red.) bez konieczności likwidacji sieci i z utrzymaniem handlu w placówkach – podkreślił Patryk Filipiak, prezes Zimmerman Filipiak Restrukturyzacja S.A., zarządca sanacyjny w Grupie Piotr i Paweł. Spółki czekają na zatwierdzenie złożonych spisów wierzytelności, co umożliwi złożenie propozycji układowych. 

Tymczasem Piotr i Paweł zamyka kolejne sklepy i ma ich w tej chwili 66. Ostatnio dowiedzieliśmy się, że sieć utraciła prawo do dwóch lokali w centrach handlowych, w których działały placówki franczyzowe: w Galerii Brwinów oraz w centrum handlowym w Józefosławiu (MMG Centers). Wkrótce w tych obiektach zostaną otwarte sklepy sieci Auchan.
Pod szyldem Piotr u Paweł działa obecnie 66 placówek. Jeszcze rok temu było ich 141, a w momencie złożenia przez SPAR Group wniosku do UOKiKu - 70.

Leroy Merlin kupuje sklepy Tesco

Tort z napisem „Tesco” zaczęto kroić na kawałki. We wrześniu spółka Kaufland Polska Markety zgłosiła do UOKiK wniosek o przejęcie pięciu lokalizacji (Gdańsk ul. Cienista, Warszawa ul. Stalowa, Kraków ul. Wielicka, Wrocław ul. Długa oraz Lublin ul. Orkana). Niedawno poinformowała, że chce przejąć kolejny, na warszawskim Gocławiu. UOKiK skierował do II fazy postępowania sprawę przejęcia lokalizacji w Warszawie, Lublinie i Wrocławiu.

Ale nie tylko gracze FMCG są zainteresowani lokalizacjami po brytyjskiej sieci. Leroy Merlin Polska planuje nabyć trzy obiekty: w Gorzowie Wielkopolskim, Gdyni i Bydgoszczy. Transakcja podlega zatwierdzeniu przez UOKiK. Placówki, po adaptacji przestrzeni na potrzeby Leroy Merlin, będą standardowymi, wielkoformatowymi sklepami tej sieci. Otwarcia planowane są na 2021 rok.
Lokalne media spekulowały również, kto zastąpi Tesco w Olsztynie, przy ul. Pstrowskiego. Podobno obiekt został już zarezerwowany przez Castoramę.

Do środków przekazu docierają również wiadomości o rzekomym zainteresowaniu Pepco Group schedą po Tesco. Żadna z sieci nie chciała skomentować „rynkowych plotek”.

Giganci wchodzą we franczyzę

Warte odnotowania, choć nie nowe, jest z pewnością aktywniejsze działanie na polu franczyzy dwóch dużych sieci: Auchan oraz Biedronki.
Biedronka w czerwcu otworzyła już pierwszy wystandaryzowany sklep w mniejszym formacie (w Radwanicach koło Polkowic). Obecnie działa jeszcze podobna placówka w Kłodawie. Sklepy tego formatu mają ladę mięsną i powierzchnię sali sprzedaży 500 mkw. lub 650 mkw.
Spółka ocenia, że biorąc pod uwagę zainteresowanie projektem, realne jest osiągnięcie pierwszych 100 takich placówek w ciągu roku.

Również w czerwcu pierwszy sklep franczyzowy otworzył Auchan. Mieści się on w Warszawie przy ul. Aleja Wilanowska 89. Auchan Retail Polska chce oprzeć się na modelu z innych krajów, w których sieć funkcjonuje od ponad 30 lat. Auchan Retail proponuje następujące modele handlowe: sklepy osiedlowe Moje Auchan, supermarkety pod szyldem Auchan Supermarkety hipermarkety.

Tymczasem na tym rynku obecni są już silni gracze, którzy nie zamierzają zwolnić tempa ekspansji, w tym Carrefour, SPAR i Żabka. Ta ostatnia sieć wprowadziła właśnie zmiany w ofercie dla nowych franczyzobiorców, chcących prowadzić sklep pod szyldem marki. Przedsiębiorcy, którzy w okresie od 1 października br. do 31 marca 2020 r. podpiszą umowę z siecią, przez pierwsze sześć miesięcy będą mieć gwarantowany przychód nie mniejszy niż 15 tys. zł netto, niezależnie od obrotu. 

Wyniki kwartalne

W minionym miesiącu poznaliśmy także wyniki kwartale niektórych sieci handlowych.

Sprzedaż w sklepach Biedronki wzrosła w walucie lokalnej w trzecim kwartale br. o 10,9 proc. do 3,2 mld euro. Sprzedaż porównywalna LfL zwiększyła się w tym okresie o 7,8 proc.
Grupa Jeronimo Martins po trzech kwartałach 2019 roku miała 302 mln euro zysku netto j.d. wobec 292 mln euro rok wcześniej. Przychody wzrosły w tym okresie o 6,7 proc. do 13,7 mld euro
W okresie od stycznia do września, sprzedaż w sklepach Biedronki zwiększyła się w walucie lokalnej o 8,3 proc., a sprzedaż porównywalna wzrosła o 5,1 proc. Przychody Biedronki za dziewięć miesięcy wyniosły 9,2 mld euro i stanowiły 67,6 proc. przychodów Jeronimo Martins.

W pierwszych dziewięciu miesiącach roku Biedronka otworzyła łącznie 46 sklepów (19 w trzecim kwartale), a zamknęła 14. Na koniec września sieć liczyła 2.932 sklepów wobec 2.850 przed rokiem.
Sprzedaż całej Grupy Carrefour za III kwartał wyniosła 20,1 mld euro, wzrost o 2,3 proc. LfL. W Europie wynik to 5,8 mld euro (wzrost o 0,4 proc. LfL). Na tym tle wybija się Polska, gdzie sieć zanotowała sprzedaż na poziomie 523 mln euro ( jest to rekordowy wzrost o 6,2 proc. LfL). Choć Polska jest rynkiem, gdzie sieć zarabia najmniej w porównaniu z innymi europejskimi rynkami.
Po 9 miesiącach sprzedaż w Polsce wynosi 1,55 mld euro, co oznacza wzrost o 5 proc. w ujęciu LfL.
W Polsce do sieci należy 89 hipermarketów, 152 supermarkety i 640 sklepów convenience. W ciągu 9 miesięcy br. Carrefour powiększył się w Polsce o 31 sklepów convenience, a w 3 miesiące detaliście przybyło 19 sklepów.

Grupa Muszkieterów w okresie od stycznia do września bieżącego roku zanotowała obroty w wysokości prawie 5,7 mld zł.
Sieć Intermarché, wraz z przymarketowymi stacjami paliw zamknęła trzeci kwartały 2019 roku obrotami w wysokości blisko 3,8 mld zł (podobnie jak rok temu). W ostatnich miesiącach sieć otworzyła trzy stacje paliw pod szyldem Intermarché: w Działdowie, Gorzowie Wielkopolskim oraz Przemkowie, gdzie uruchomiono także przystacyjny sklep oferujący blisko 10 tysięcy artykułów.
– Wyniki, które osiągnęliśmy są efektem m.in. zmian, jakie stopniowo wprowadzamy w przypadku sieci Intermarché. Na bieżąco obserwujemy rynek i dostosowujemy się do jego dynamiki, również poprzez zamknięcia niektórych placówek i otwarcia w nowych lokalizacjach. Te działania pozwoliły nam stopniowo powrócić do zdrowszego modelu biznesowego – powiedział Marc Dherment, dyrektor generalny Grupy Muszkieterów w Polsce.

Przejęcie na rynku e-grocery

Supermercato24, największy w Europie dostawca zakupów spożywczych tego samego dnia, przejmuje Szopi.pl, największy w Polsce serwis on-line dostarczający produkty spożywcze na życzenie z różnych sklepów stacjonarnych.

Przejęcie Szopi.pl to pierwszy krok w stronę strategii międzynarodowej ekspansji, wspierany przez wyspecjalizowanych inwestorów, fundusze venture capital: FII Tech Growth, 360 Capital oraz Innogest. Konsolidacja umożliwia również rozwijanie strategicznych partnerstw na polskim rynku – sklepów i sieci handlowych. To z kolei służy do zbudowania potencjału umożliwiającego ekspansję na kolejnych rynkach międzynarodowych. Platforma Szopi.pl będzie zintegrowana z Supermercato24 na początku 2020 roku.

Z kolei Eurocash złożył w UOKiK wniosek o przejęcie kontroli nad Frisco. Obecnie spółka ma 44 proc. udziałów w tej platformie internetowej.

- Już w 2014 r., kiedy zostaliśmy mniejszościowym akcjonariuszem Frisco SA, informowaliśmy, że w przyszłości możemy odkupić pozostałe akcje od funduszy MCI. Jesteśmy więc naturalnym partnerem do rozmów na ten temat, ale na ten moment żadne konkretne decyzje nie zapadły - komentował Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.

Biedronka pod lupą
Drożej w kasie niż wskazuje na to cena umieszczona przy towarze oraz brak informacji o cenie przy produkcie na półce – to zarzuty UOKiK wobec Jeronimo Martins Polska, właściciela sklepów Biedronka. Za nieuczciwe praktyki przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu. Sprzedaż sieci w Polsce w I półroczu br. wyniosła 6,1 mld euro.
Przypomnijmy: to nie jedyne postępowanie UOKiK wobec właściciela Biedronki. Urząd sprawdza także, czy JMP nie stosuje nieuczciwych praktyk handlowych wobec dostawców owoców i warzyw (za co grozi kara w wysokości do 3 proc. rocznych obrotów). W marcu br. Inspekcja Handlowa nałożyła na spółkę karę pieniężną w wysokości 36.000 zł z tytułu dziewiętnastego naruszenia obowiązków wynikających z przepisów o uwidacznianiu cen. W lipcu UOKiK podtrzymał tę decyzję. Natomiast w grudniu 2018 r. UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował procedury przyjmowania i rozpatrywania reklamacji.

Zmiany kadrowe

Po pięciu latach na stanowisku prezesa Grupy Tesco, Dave Lewis, postanowił opuścić firmę. Latem 2020 r. zastąpi go Ken Murphy.

W październiku bieżącego roku sieć Netto pozyskała nowego wiceprezesa i dyrektora operacyjnego. Został nim Krzysztof Kamiński, który swoje doświadczenie w handlu zdobywał m.in. w Tesco Polska.
Do zarządu firmy Lidl Polska wszedł Włodzimierz Wlaźlak, który wraz z Maciejem Tylkowskim oraz Januszem Włodarczykiem kierować będzie strukturami pionów sprzedaży.