Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

FRSiH 2019: Handel szuka nowej tożsamości: CSR, ekologia, zero waste



portalspozywczy.pl - 5 listopada 2019 14:27


Edukacja konsumenta, także najmłodszego, marnowanie żywności, trendy roślinne - o tych tematach rozmawiali uczestnicy debaty "Handel szuka nowej tożsamości: CSR, ekologia, zero waste" na Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.

Ewa Gayny, dyrektor ds. relacji zewnętrznych w grupie spółek Danone podkreśliła, że relacje w łańcuchu dostaw to coś więcej niż współpraca biznesowa.

- Są one oparte na wspólnocie postaw i społecznej odpowiedzialności biznesu. Od lat 70 w Danone zdajemy sobie sprawę, że nasza odpowiedzialność nie kończy się na drzwiach fabryki czy biura. Cały łańcuch od dostawcy po odbiorcę powinien być oparty na tych wartościach. Jeżeli nasze cele biznesowe współgrają z celami ONZ to chcemy żeby partnerzy biznesowi dzielili z nami tę optykę. Chcemy mieć pewność że nasi partnerzy pracują na tych samych wartościach. Chcemy łączyć się w działaniach społecznych, tworzyć z nimi wspólne projekty społeczne, jak pracujemy i w co się angażujemy i tym kierujemy się w Danone - podsumowała.

Iwona Jacaszek-Pruś, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej wskazała, że odpowiedzialność producentów piwa zaczyna się już tam gdzie uprawiane są surowce i pobierana woda, a kończy na półkach sklepowych i poziomie konsumenta.

- Każdy producent jest odpowiedzialny za własny produkt. Piwo nie jest dla wszystkich. Są pewne grupy, które nie powinny po nie sięgać. Chcemy przestrzegać tych zasad i pracujemy nad tym żeby dzieciaki nie kupowały piwa i innych produktów. Dlatego przed dużymi wydarzeniami, które obsługujemy jak Pol'and Rock uczymy jak odmawiać nieletnim sprzedaży alkoholu - dodała.

Renata Juszkiewicz, prezes zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji zauważyła, że dzisiejsze tempo zmian na rynku rodzi nowe wyzwania, które wymagają szybkiej reakcji.

- Potrzebne jest dobre partnerstwo, współpraca, wzajemne rozumienie i wyjaśnianie trudnych tematów. Nad tym wszystkim mamy prawo, które nas zobowiązuje do pewnych zachowań - dodała.

Justyna Przybylska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i CSR w sieci Kaufland opowiedziała o programie "Reset Plastic".

- Edukujemy dzieci w wielu 3-6 lat w każdym mieście, w którym znajduje się nasz sklep. W tym roku akcja objęła już  600 przedszkolaków, a cała edycja jesienna obejmie 1200 dzieci. Na 2020 rok przewidujemy kolejny etap rozwoju programu. W roli edukatorów występują nasi pracownicy biur, marketów, ale i członkowie zarządu. Dzięki temu uwierzyliśmy nie tylko w to, że możemy eliminować plastik z otoczenia, ale także wpływać na kolejne pokolenia - przyznała.

Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications Lidl Polska opowiedziała o współpracy sieci z Narodowym Centrum Edukacji Żywieniowej.

- To pierwsze w Europie partnerstwo publiczno-prywatne sieci handlowej z agendą Ministerstwa Zdrowia. Kilku profesorów uwierzyło, że skala ma znaczenie. Wydrukowaliśmy 1,7 mln sztuk komiksu dla dzieci, w którym pokazujemy, że warzywa i owoce dają supermoce. Tą drogą chcemy podążać, bo jak podkreśla szef NCEŻ, włączenie do diety 5 porcji owoców i warzyw dziennie przedłuża życie o 10 lat - wskazała.

Marcin Chybowski, Food Safety and Sustainability Specialist, IKEA Retail w Polsce opowiedział o wdrożeniu programu mającego na celu zmniejszenie ilości odpadów przedkonsumenckich.

- Okazało się, że ilości wyrzucanych produktów były ogromne i szybko nam się to spłaciło, ale równie ważny jest aspekt edukacyjny dla samych pracowników. Początkowo byli sceptycznie nastawieni, ponieważ musieli wykonać dodatkowe rzeczy: Pracownik otrzymał ekran dotykowy i wyrzucając jakiś produkt musiał zarejestrować przyczynę wyrzucenia. Dzięki temu lepiej widzi ilość, ale i wartość pieniężną tego produktu. W efekcie pracownicy sami zaczęli szukać rozwiązań jak ulepszyć procesy żeby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. W 2018 roku dzięki temu systemowi udało nam się nie wyrzucić ok. 250 tys. posiłków - dodał.

Chybowski wspomniał także o trendach wegetariańskich w spożywczej ofercie Ikei:

- Chcemy pokazać, że jedzenie produktów niemięsnych może być równie ciekawe, odżywcze i smakować równie dobrze jak mięso. Dziś już co 15 klopsik i co 10 hot dog sprzedawany przez nas w Polsce jest wegański. Z początku ludzie reagowali dziwnie, ale z ciekawości produkowali. Cena była taka sama, co nie dyskwalifikowało alternatywy na starcie i okazało się, że konsumenci byli pozytywnie zaskoczeni - dodał.