Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

W czasie Black Friday wydamy 663 zł



dlahandlu.pl - 6 listopada 2019 10:15


W czasie Black Friday w Polsce przeciętnie nabywa się po 4 produkty na osobę. Polacy planują wydać w sklepach online i stacjonarnych średnio 663 zł.

Dane Google Trends za okres 19–25 listopada 2018 r. pokazują, że jedna trzecia (33%) wszystkich zapytań związanych z wyprzedażami Black Friday, w Polsce przypadła na piątek. Chociaż zainteresowanie klientów wyprzedażami zaczyna rosnąć już w środę, spadając w sobotę do poziomu z wtorku. Tendencja ta jest charakterystyczna nie tylko dla Polski.

Świadomość o istnieniu Black Friday ma 95% ankietowanych. Dane platformy Black-Friday.Global za 2018 rok w Polsce pokazują wzrost sprzedaży w czasie Black Friday o 979% względem dnia zwykłego. W Wielkiej Brytanii wzrost wyniósł 1708%, w Niemczech – ponad 2418%, a w Austrii – ponad 3000%. Szacuje się, że udział listopada w obrotach rocznych sklepów i dostawców usług stanowi około 20%. 

W polskim internecie intensywność zakupów rozkładała się mniej więcej równomiernie od godziny 9:00 do 22:00, a szczyty przypadały na 10:00 i 20:00 według danych platformy Black-Friday.Global za 2018 rok.

Dane statystyczne sprzed paru lat pokazują, że przeciętna zniżka w Polsce w dniu wyprzedaży Black Friday delikatnie wzrosła (z 46% w 2017 roku do 49% w 2018 roku). Co ciekawe, te liczby są zbliżone do oczekiwań polskich konsumentów wobec wielkości zniżek w czasie Black Friday (50%).

Większych rabatów spodziewają się kupujący z Białorusi, Grecji i Peru (62%). Niestety, lokalne sklepy są w stanie zaoferować zniżki o 8–10 p.p. niższe, niż oczekują mieszkańcy tych krajów.

Według ankiety, wśród Polaków, którzy będą brali udział w czarnopiątkowych wyprzedażach, 60% przyznało, że wie, co kupi. Wiadomo też, że na jednego uczestnika wyprzedaży przypada średnio 3,8 kupionych produktów. Statystyki ostatnich lat pokazują, że w Polsce do pięciu najchętniej kupowanych kategorii produktów w czasie Black Friday należą odzież, buty, kosmetyki i perfumy, elektronika oraz AGD. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się książki, akcesoria sportowe oraz bielizna.

Polacy planują brać udział w wyprzedażach zarówno w sklepach internetowych, jak i stacjonarnych. Przy czym ci, którzy nie ograniczą się do jednego kanału, gotowi są wydać średnio 663 zł. Jest to równowartość około 156 €.

6 na 10 Polaków deklaruje udział w czarnopiątkowych wyprzedażach (to o 8,5 pp. więcej niż jeszcze rok wcześniej). Zdecydowana większość kupujących skorzysta z ofert zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych (59%), co czwarty ankietowany wybierze tylko sklepy online, a zaledwie 15% będzie szukać okazji wyłącznie w sklepach tradycyjnych. Dla porównania, rok temu, odsetek ludzi, polujących na zniżki tylko w centrach handlowych był dwa razy wyższy.

Według danych za 2018 rok przy zakupach w sklepach internetowych w czasie Black Friday niewiele ponad połowa kupujących z Polski (51,5%) korzystała z komputerów, 46,2% przypadło na zakupy mobilne za pomocą smartfonów, a reszta (2,3%) na tablety.

Dane statystyczne pochodzą z działającej globalnie od 2010 roku platformy zniżek Picodi.com.