Wydruk strony Dla Handlu - www.dlahandlu.pl

XII FRSiH: Debata „Food and Retail Start-up Star – sektor żywności na celowniku start-upów”



portalspozywczy.pl - 6 listopada 2019 21:16


Debata Food and Retail Start-up Star podczas XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu rozpoczęła się prezentacją start-upów, z których zwycięzcy zostali wyłonieni przez uczestników debaty, a nagrody wręczone wieczorem podczas uroczystej Gali XII FRSiH. Uczestnicy debaty „Food and Retail Start-up Star – sektor żywności na celowniku start-upów” pozytywnie ocenili prezentujące się start-upy. Uznali też, że polskie start-upy branży spożywczej są na początku drogi rozwoju.

Debata rozpoczęła się prezentacją Szymona Żólcińskiego „Możliwości finansowania sturt-upów”, partnera w firmie CRIDO zajmującej się pomocą w finansowaniu start-upów.

- Branża spożywcza to jeden z filarów naszej gospodarki – jedna ósma polskiego eksportu to produkty sektora rolno-spożywczego. Branża spożywcza to tysiące firm, które na różnym etapie rozwoju spotykają się z szeregiem problemów i potrzeb. Sposobem na poradzenie sobie z tym są np. start- upy, czyli innowacyjny, często przełomowy pomysł, który wymaga środków finansowych, aby go wdrożyć  i wprowadzić na rynek – podkreślał Szymon Żółciński.

- Można je pozyskać z różnych instrumentów takich jak m.in. crowdfunding, inwestorzy strategiczni czy fundusze venture capital albo kredyt bankowy czy też dotacje z UE - dodał.

Kto został zwycięzcą wśród start-upów?

Podczas debaty zaprezentowały się startu-upy, w dwóch kategoriach: Żywność i napoje oraz Customer experience i fintech.

Redakcje magazynu Rynek Spożywczy, serwisu www.portalspozywczy.pl, www.dlahandlu.pl oraz www.horecatrends.pl wyłoniły wcześniej start-upy, które następnie otrzymały szanse prezentacji na XII FRSiH. Dwa najlepsze sturt-upy zostały wybrane podczas panelu „Food&Retail Start-up Star - sektor żywności na celowniku start-upów” za entuzjazm oraz nowatorskie projekty, zarówno spożywcze, jak i wdrożenia dedykowane firmom handlowym. 

W kolejności zaprezentowały się:

- Aplikacja umożliwiająca do sprawdzania składu produktów Zdrowezakupy,  

- Proxi cloud Proximity platform, platforma umożliwiająca wysyłkę powiadomień push z aplikacji retailera oraz targetowanie reklam w oparciu o odwiedzane przez użytkownika lokalizacji

- Innowacyjne urządzenia do dezynfekcji i mycia koszy i wózków sklepowych firma PHU Kargulex,

- Porównywarka cateringów dietetycznych Dietly.pl

- CWatch Retail (Wear Tech Solutionss), rozwiązanie usprawniające komunikację w sklepach wielkopowierzchniowych.

- Kombucha Brothers & Sisters, firma Natural Brands,

- LabControl Hand2Band i jej system informatyczny wspomagający działy kontroli jakości  oraz laboratoria w firmach produkujących żywność,

- PROPSS napoje na bazie propolisu Propss Corp

- Bezmięsna Szynka Czosnkowa, firmy Bezmięsny.

 Zwycięzcy zostali ogłoszeni i nagrodzeni wieczorem pierwszego dnia FRSiH podczas uroczystej Gali XII FRSiH, a wyłonieni wcześniej przez uczestników debaty.

W konkursie Food & Retail Start-up Star nagrodziliśmy start-upy w dwóch kategoriach: Żywność i napoje oraz handel i customer experience.   

Nagrodę w kategorii Żywność i napoje otrzymała firma Propss Corp za PROPSS napoje na bazie propolisu.  

Nagrodę w kategorii handel i customer experience otrzymała porównywarka cateringów dietetycznych Dietly.

Polskie start-upy branży spożywczej na początku drogi rozwoju

Moderatorem debaty była Ola Lazar, twórca foodtechowego akceleratora FoodForward. W debacie uczestniczyli: Szymon Żółciński, partner Biznes i Innowacje CRIDO, Marcin Woźniak, prezes zarządu Fundusz Venture Capital AgriTech Hub, Leszek Orłowski, dyrektor inwestycyjny bValue, Krzysztof Klincewicz, kierownik projektu Consumer Engagement Labs, Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski oraz Michał Czerwiński, prezes zarządu Purella.

 - Prezentacje były bardzo ciekawe i pokazały szerokie spektrum tego, z czym kojarzy się innowacyjność w sektorze spożywczym – zaprezentowane zostały i nowe produkty i nowe składniki dla producentów, a także rozwiązania niszowe jak pomysł sięgania po konsumentów seniorów. Okazuje się też, że wyzwaniem jest zachowanie czystości w sklepach wielkopowierzchniowych – ocenił Krzysztof Klincewicz, kierownik projektu Consumer Engagement Labs, Wydział Zarządzania Uniwersytet Warszawski.

- Najbardziej spodobał mi się projekt Zdrowe Zakupy - super pomysł i proste rozwiązania, a dające ogromną wartość dla użytkowników. Wszyscy żyjemy w trendzie czystej etykiety, a dla zwykłego Kowalskiego czysta etykieta, to czarna magia, zaś możliwość uzyskania takiej prostej informacji czy etykieta jest ok czy nie, jest ogromna wartością. Drugi projekt jaki mi się podobał to Proxicloud, ponieważ osobiście wywodzę się z branży marketingu i zawsze mieliśmy problem z połączeniem świata wirtualnego z tym of-line’owym, a tu właśnie jest to połączenie – mówił zaś Marcin Woźniak, prezes zarządu Fundusz Venture Capital AgriTech Hub.

- Kolejna rzecz, która mi się podobała to porównywarka cateringów Dietly.pl. W Polsce cateringi są bardzo popularne, a możliwość porównania ich wszystkich w jednym miejscu jest bardzo użyteczna - dodał.

Z kolei Leszek Orłowski, dyrektor inwestycyjny funduszu bValue, podkreślał, że jest bardzo pozytywnie zaskoczony jakością zaprezentowanych projektów start-upowych i zaznaczył, że są one blisko rynku i blisko potrzeb rynkowych, zaś zespoły odnajdują się docieraniu do klienta.

Michał Czerwiński, prezes zarządu Purella pytany jak jego firmie udało się urosnąć, wejść do szerokiej dystrybucji oraz zdobyć ambasadorkę taką jak Ewa Chodakowska odpowiedział:

– Jesteśmy na samym początku naszej drogi i w ciągu dwóch lat nastąpił dość szybki rozwój, ale dla nas istotne jest to, jak ten biznes skalować. Przez te dwa lata wybraliśmy te kategorie, w których chcemy rosnąć. Nasze dwie ambasadorki, czyli Ewa Chodakowska oraz Anna Starmach wspierają nasz biznes, bo Ewa z mężem zainwestowali swoje pieniądze, a też i Ania stała się jednym z udziałowców. Bez planu biznesowego jest trudno i zawsze konstruując nowe produkty wyobrażamy sobie grupę docelowa, do której chcemy trafić – mówił Michał Czerwiński.

Czy bez zbudowania sieci dystrybucji trudno jest zdobyć inwestora? – Najważniejszy jest konsument, a dystrybucja to droga do tego konsumenta. Kwestia dystrybucji musi być bardzo rozważnie podjęta – podkreślał Michał Czerwiński.

- My rozpoczęliśmy od sieci Rossmann, bo w naszej kategorii produktów zdrowych jest jednym z tzw. benchmarków rynku, dlatego zależało nam, aby rozpocząć współpracę z Rossmannem. A zatem kwestia najpierw konsumenta, a potem dystrybucji to jedne z dwóch podstawowych pytań, które należy sobie zadać na początku - dodał.

Jakie są opcje finansowania dla start-upów oprócz np. crowdfundingu, a także jakie są szanse na współpracę branży spożywczej ze start-upami? - Z perspektywy pozyskiwania dotacji na rozwój biznesu warto zaznaczyć, że instytucje udzielające dotacji na projekty rozwojowe rozumieją innowacje stosunkowo wąsko, czyli głównie jako innowacje produktowe czy technologiczne rozumiane jako usprawnienie procesu produkcji, czyli szereg osób prezentujących się tutaj ma szanse na dofinansowanie dotacyjne – mówił Szymon Żółciński z firmy CRIDO.

- Jeśli chodzi o perspektywy współpracy na tym rynku, to uważam, że rynek ma ogromne perspektywy na współpracę z branżą spożywczą, ponieważ - tak jak wspomniałem w prezentacji - sektor rolno-spożywczy jest ogromny, a stosunkowo mało innowacji jest generowanych w tym sektorze i odnoszę to np. do sektora IT, gdzie tych innowacji jest cała masa.  Jesteśmy na samym początku tej rosnącej krzywej sektora start-upów w branży spożywczej - dodał.

Dlaczego? – Przez ostatnie cztery lata przeanalizowałem kilkaset pomysłów biznesowych start-upów, które planowały rozwinąć działalność w sektorze rolno-spożywczym, ale wiele z nich było na żenująco niskim poziomie i było wiele rozwiązań, które po 2-3 latach nie miały szans na zdobycie rynku i znalezienie klientów. Trzeba przejść dziesiątki czy setki rozmów, aby zdobyć pewność, że planowana działalność ma sens. Poza tym wiele spośród pomysłów start-upowych nie zostaje skomercjalizowana przez same start-upy, bo wcześniej zostają wchłonięte przez jakiegoś globalnego gracza – mówił Krzysztof Klincewicz.

Ponadto inwestycjami w start-upy zainteresowane są fundusze venture capital.

Marcin Woźniak zapewniał, że firmy branżowe oraz fundusze VC zainteresowane są rynkiem start-upów branży spożywczej i w niego inwestują.

- Fundusze inwestycyjne na koniec dnia chcą zarobić i liczy się biznes oraz sprzedaż, więc aby start-up był atrakcyjny dla dużych firm, to musi dorosnąć do pewnych rozmiarów. My w BValue jesteśmy inwestorem Purelli, a taka Purella może być łakomym kąskiem do inwestycji jak dorośnie – mówił Leszek Orłowski.

Prelegenci zgodzili się też, że start-upy i innowacje potrzebują współpracy nauki z biznesem.  - Współpraca z uniwersytetami to ciekawy obszar i z naszych doświadczeń wynika, że na uniwersytetach jest mnóstwo ciekawych rozwiązań, które leżą na półkach i warto się w te półki zagłębić - mówił Michał Czerwiński z Purelli.

- My jako Purella upatrujemy w tym obszarze dużą szansę na rozwój i wprowadzanie ciekawych projektów, choć dużym wyzwaniem jest komercjalizacja, jednak my chcemy się tym zająć, więc w tym obszarze na pewno jeszcze o nas usłyszycie – zapewnił prezes Purelli.

XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu odbywało się w dniach 4-5 listopada 2019 r. w Hotelu Sheraton w Warszawie.