10 wskazówek dla e-sklepów, jak unikać błędów

Autor: Kamil Samselski 15 września 2015 11:43

Spośród ponad 25 mln aktywnych użytkowników internetu w Polsce, 55% to osoby, które przynajmniej raz dokonały zakupów w sieci. W efekcie wartość rynku e-commerce w 2015 roku powinna przekroczyć 31,1 mld złotych. First Data, właściciela systemu płatności online Payeezy, przygotował listę 10 podstawowych uchybień popełnianych przez e-sklepy.

Brak unikalnej oferty
W internecie ponad 4 miliony stron (w tym ok. 22 tys. w Polsce) to sklepy internetowe umożliwiające zakup towarów lub usług (źródło: BuiltWith.com). Przyciągnięcie uwagi choć promila z ponad 3 miliardów użytkowników internetu z całego świata (w tym 25 mln Polaków) wymaga zaoferowania im unikalnej wartości. Zdaniem Davida Boveta i Josepha Marthy`ego, autorów klasycznej już książki „Value Nets: Breaking the Supply Chain to Unlock Hidden Profits”, o unikalnej wartości w e-commerce decyduje przede wszystkim szeroko rozumiana obsługa, a więc umiejętność trafnego rozpoznania i odpowiedzi na konkretne potrzeby klientów, a także szybkość realizacji zleceń. Unikalność jest zatem wynikiem dobrego rozpoznania rynku, trafnej definicji grupy docelowej i umiejętnego budowania partnerstw z dostawcami technologii, firmami kurierskimi, bankami i operatorami płatności, a nie tylko skutkiem doboru oferty.

Błędna strategia marketingowa
Internet wywrócił do góry nogami "odwieczne" reguły rządzące biznesem, poza jedną, znaną z marketingu, która mówi „wyróżniaj się albo giń”. Przeciętny internauta odwiedza miesięcznie niemal 3 tys. stron na prawie 100 serwisach internetowych (źródło: Nielsen, 2010–2014). Aby klient trafił do Twojego e-sklepu i właśnie w nim zrobił zakupy, musisz dotrzeć do adresata z informacją o swojej witrynie i przekonać go do transakcji. Reklama jest ważna, ale odpowiednia komunikacja wartości jest jeszcze ważniejsza. Dlatego planując każdą kampanię promocyjną zadbaj o jej krótki i spójny przekaz. Upewnij się, że jest klarowny i łatwy do zrozumienia dla grupy docelowej. Zadbaj o to, by pokazywał konkretne efekty, płynące z zakupów w Twoim sklepie.

Niedopasowany budżet
Koszt wdrożenia e-sklepu to w Polsce suma od kilkuset do nawet 40 tys. złotych. Budowa e-sklepu to jednak zaledwie część kosztów niezbędnych do jego funkcjonowania. Równie ważną pozycją w budżecie jest jego promocja.

Zły dobór platformy technologicznej
Platformy dedykowane dają klientowi wpływ na wszystkie elementy i aspekty wytworzonego systemu (począwszy od technologii, a skończywszy na procesach przepływu danych). Pozwala to na stworzenie systemu dopasowanego do środowiska informatycznego przedsiębiorstwa. Niestety jest drogie i czasochłonne, a zamawiający musi zawsze liczyć się z kosztami dopisania dodatkowych funkcjonalności lub poprawy błędów w ramach pojawienia się nowszych wersji oprogramowania bazowego.
Gotowe rozwiązania są zazwyczaj tańsze, łatwiejsze we wdrożeniu, i, co ważne, dostępne w różnych modelach licencyjnych (w formie dzierżawy – Software As a Service lub jednorazowej opłaty). Oprogramowanie takie ma jednak z góry zdefiniowaną podstawową funkcjonalność i może być dostosowane do potrzeb zamawiającego jedynie w ograniczonym zakresie. Dlatego też wybierając platformę technologiczną trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim właściwą użyteczność dla klienta, dostępny czas i budżet, dostosowanie i wdrożenie rozwiązania, a także poziom jego integracji i optymalizacji z oprogramowaniem wspierającym (wyszukiwarkami, porównywarkami cen, najważniejszymi serwisami społecznościowymi etc.)

  • artmetic ekonsulting 2015-09-16 02:18:18

    E-commerce - kompleksowa oferta od przygotowania strony i systemu, aż po marketing społecznościowy:

    artmetic.pl

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10971

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane