Amazon potrzebuje sklepów stacjonarnych, by liczyć się w Europie

Autor: dlahandlu.pl na podstawie raportu LZ Retailytics 9 sierpnia 2018 14:27

Po fantastycznych wynikach w II kwartale br. Amazon kontynuuje demonstrację swojej dominacji w branży detalicznej. Do tej pory za sukces spółki odpowiadała przede wszystkim internetowa sprzedaż artykułów nieżywnościowych, ale po przejęciu sieci Whole Foods sklepy stacjonarne generują już 8,1 proc. przychodów firmy, która utrzymuje kurs na wielokanałowość.

Amazonowi z pewnością potrzeba więcej czasu na rozwijanie w Europie takich przedsięwzięć jak AmazonFresh czy Prime Now. Sieć Whole Foods ma na razie zaledwie kilka sklepów w Londynie. Jednak Amazon już teraz buduje relacje z dostawcami FMCG. Eksperci LZ Retailytics największy potencjał widzą w rynku brytyjskim.  Możliwości w Niemczech i Francji wydają się być ograniczone, ale oczywiście są tam szanse na wprowadzenie szyldów Whole Foods i Amazon Go do dużych miast.

W II kw. sprzedaż spółki wzrosła do 52,89 mld dolarów (47,78 mld euro), co oznacza wzrost o 44 proc. w Ameryce Północnej i 27 proc. w skali międzynarodowej. Zaledwie rok po nabyciu Whole Foods, sklepy stacjonarne odpowiadają za 8,1 proc. całości przychodów. Przychody operacyjne wzrosły o 113 proc., do poziomu 7,78 mld dolarów (6,67 mld euro).

W Europie tempo wzrostu Amazona przewyższa wyniki konkurencji, ale za sukces spółki odpowiada sprzedaż artykułów non-food. Projekty spożywcze są w powijakach.  Pomimo uruchomienia AmazonFresh w Wielkiej Brytanii oraz usługi Prime Now w 16 europejskich miastach, są to wciąż działania zbyt kosztochłonne dla amerykańskiego giganta. Chodzi o wyzwania związane z logistyką żywności oraz trudności w zawieraniu długofalowych porozumień z dostawcami. W styczniu spółka wycofała się z projektu AmazonFresh w Niemczech. Amazon ma więc przed sobą dużo pracy, aby przekonać Europejczyków, że jest liczącym się graczem FMCG. 

Wydaje się, że spółka Jeffa Bezosa będzie cierpliwe pracować na to miano. Zwłaszcza, że hitami sprzedaży podczas tegorocznego dnia obniżek tzw. Prime Day były takie produkty, jak tabletki do zmywarki Finish (TOP 3 w Wielkiej Brytanii i we Włoszech).
 
Na dojrzałych rynkach, takich jak Wielka Brytania, detaliści odnoszący największe sukcesy realizują strategię sprzedaży wielokanałowej. Ku takim rozwiązaniom skłaniają się również klienci.
Jeśli Amazon myśli poważnie o działaniu w branży spożywczej poza USA, możemy spodziewać się, że stanie się w przyszłości konsolidatorem tego rynku – przewidują eksperci LZ Retailytics.
 
W Stanach Zjednoczonych zniżki na żywność cieszą się olbrzymią popularnością, co pokazuje że mariaż światów online i offilne (Whole Foods) pomógł Amazonowi rozpędzić koło zamachowe sprzedaży. Budowanie bazy sklepów stacjonarnych daje spółce wiele korzyści - kierując się ich wielkością oraz popytem na usługę są one wykorzystywane jako mini centra dystrybucji (program Prime Now w 20 miastach USA).
 
Niemcy, Wielka Brytania i Francja to największe europejskie rynki dla Amazona. Rynek brytyjski jest w fazie konsolidacji. Amerykańska spółka mogłaby wziąć udział w tym procesie np. poprzez przejęcie sieci Morrisons, z którą już współpracuje. Na przeszkodzie stoi jednak umowa między Morrisons a e-platformą Ocado. Inną alternatywą w Wielkiej Brytanii może być rozszerzenie działalności sieci Whole Foods, np. poprzez nabycie mniejszych sklepów, które prawdopodobnie będzie sprzedawać Sainsbury's, przygotowując się do fuzji z Asdą.
 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,00

  • Śr

    3,12

  • Min

    2,71

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7834

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 549754

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.