Amazon zrezygnował z algorytmów w rekrutacji. Dyskryminowały kobiety

Autor: PAP 10 października 2018 14:59

Amazon zrezygnował z wykorzystywania algorytmów sztucznej inteligencji do rekrutacji pracowników. Okazało się, że narzędzie, nad którym firma pracowała od 2014 roku, dyskryminowało ubiegające się o pracę kobiety - poinformowała w środę agencja Reutera.

Według Reutera narzędzie analizowało dokumenty przesyłane przez ubiegające się o pracę osoby, a następnie przyznawało im punkty w pięciostopniowej skali. Źródła agencji stwierdziły, że system punktacji kandydatów przypominał ten stosowany w sklepie internetowym Amazona do oceny nabywanych produktów. Algorytmy firmy posiłkowały się przy tym powtarzalnymi wzorami rozpoznanymi w CV, które trafiały do firmy przez 10 lat.

"Oczekiwania wobec systemu były takie, że spośród CV stu kandydatów algorytm odsieje pięcioro najlepszych, którzy następnie zostaną zatrudnieni" - powiedziała Reuterowi jedna z osób zbliżonych do sprawy.

Koncern miał zrozumieć, że nowy system nie ocenia aplikantów w sposób neutralny, już w 2015 roku. Miało to związek ze znacznie większą liczbą mężczyzn wśród osób zgłaszających się do pracy w sektorze technologicznym. Wskutek tej dysproporcji system nauczył się, że to osoby płci męskiej są preferowanymi kandydatami do pracy na stanowiskach inżynierów oprogramowania bądź menedżerów produktu. Dokumenty, w których znalazły się słowa cześciej stosowane przez mężczyzn, uzyskiwały wyższą ocenę, a te wskazujące na płeć żeńską - pojawiające się np. w kontekście "żeńskiej szkoły średniej" - niższą.

Amazon wielokrotnie starał się poprawić działanie algorytmów. Źródła Reutera stwierdziły jednak, że wprowadzane zmiany nie gwarantowały neutralności działania maszyn i nie chroniły przed wystąpieniem dyskryminacji innego rodzaju. Ostatecznie Amazon rozwiązał pracujący nad nimi zespół inżynierów na początku 2017 roku. Źródła Reutera stwierdziły, że od tego czasu firma powołała w Edynburgu nowy zespół do prac nad podobnym projektem, tym razem z naciskiem na promowanie różnorodności wśród rekrutowanych pracowników.

Osoby znające szczegóły sprawy podkreśliły, że rekruterzy Amazona posiłkowali się w swojej pracy sugestiami dostarczanymi przez narzędzie, jednak nie polegali wyłącznie na działaniu sztucznej inteligencji. Obecnie okrojona wersja oryginalnego systemu wciąz jest wykorzystywana do prostych zadań w rodzaju odsiewania duplikatów zgłoszeń.

Zgodnie z przytaczanym przez Reutera ubiegłorocznym badaniem firmy CareerBuilder około 55 proc. menedżerów ds. rekrutacji z USA przewiduje, że sztuczna inteligencja i algorytmy w ciągu następnych pięciu lat staną się narzędziem codziennie wykorzystywanym w ich pracy. (PAP)

mfr/ mk/ lm/

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6033

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.