PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Branża e-commerce ma 24,5 proc. udziału w rynku magazynów

Autor: dlahandlu.pl 2 grudnia 2019 14:36

Rozwój e-handlu ma coraz większy wpływ na rozwój sektora nieruchomości przemysłowych. Źródła należy doszukiwać się w zmianie naszych przyzwyczajeń zakupowych – popularyzacja e-commerce zrewolucjonizowała operacje logistyczne w magazynach.

W Polsce wartość rynku e-commerce w 2018 roku przekroczyła 51 mld zł notując wzrost aż o 21% w ujęciu rocznym. Udział handlu elektronicznego w całości handlu detalicznego wynoszący prawie 5%, według prognoz wzrośnie do 10% już w ciągu najbliższych 2-3 lat. 

Pod silnym wpływem rozwoju e-commerce pozostaje sektor nieruchomości magazynowych i logistycznych. Jego dynamiczny rozwój obserwowany w ostatnich latach był w dużej mierze inicjowany przez zapotrzebowanie firm z sektora sprzedaży internetowej. Wyraźnym trendem w handlu elektronicznym jest tzw. cross-border, tj. internetowy handel transgraniczny. 

Atutem Polski jest centralne położenie w Europie pozwalające na sprawną obsługę innych krajów (krajów regionu Europy Środkowo-Wschodniej, w tym krajów bałtyckich, a także największych rynków zachodnioeuropejskich). Na rzecz lokalizacji centralnych magazynów e-commerce w Polsce przemawiają także koszty najmu – nadal najniższe w Europie. Z uwagi na powyższe rosnący popyt na powierzchnie logistyczne zgłaszany jest przez zagraniczne firmy z sektora e-commerce.

Momentem przełomowym dla naszego rynku był rok 2013, kiedy to podpisane zostały umowy na realizację pierwszych obiektów dla Amazona. Największa na świecie platforma handlu elektronicznego korzysta już z kilku wielkopowierzchniowych centrów logistycznych w Polsce m.in. w rejonie Wrocławia, Poznania, Szczecina, Sosnowca czy Bolesławca. Biorąc pod uwagę dalszą ekspansję firmy w Polsce, wkrótce będzie ona dysponować 8 obiektami wybudowanymi w formule BTS (build-to-suit) o łącznej powierzchni prawie miliona mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej.

Inny potentat branży e-commerce, firma Zalando dysponuje już prawie 400 tys. mkw. w ramach trzech centrów logistycznych zlokalizowanych w Głuchowie k. Łodzi, Ameryce k. Olsztynka oraz Gardnie k. Szczecina. Aktywne pozostają także firmy działające w kanale detalicznym, które rozwijają strategię omnichannel (np.: Smyk, Vistula Retail Group, KRM, LPP, Leroy Merlin, Decathlon, MediaMarkt Saturn) jak również operatorzy logistyczni mający doświadczenie we współpracy z e-commerce (np.: Arvato Bertelsmann, Fiege, Rhenus Logistics, DHL Supply Chain, Spedimex) czy też firmy z branży KEP (przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych) - np.: DHL, DPD, InPost, TNT/FedEx, GLS, UPS. Zgodnie z ostatnim raportem firmy Cushman & Wakefield pt. „Jak ugryźć E-commerce w magazynie” już prawie 4 mln mkw. powierzchni magazynowej w Polsce, czyli 24,5% całkowitej podaży, przeznaczone jest do obsługi rynku e-commerce.


  • cotton 2019-12-03 14:43:08

    Najlepszym przykładem ostatnimi czasy jest chyba budowa centrum logistycznego przez LPP. Jak ktoś chce się rozwijać to musi inwestować w nieruchomości przemysłowe.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



PARTNER SERWISU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7727
Ilość aktualnych ofert: 496784

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.