Coraz więcej klauzul niedozwolonych w branży handlu elektronicznego

Autor: PAP 8 czerwca 2012 13:47

Rok 2012 może być rekordowy, jeśli chodzi o liczbę klauzul niedozwolonych zgłaszanych Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów - wynika z najnowszej analizy kancelarii Accreo Legal. Coraz więcej niedozwolonych klauzul dotyczy branży handlu elektronicznego.


Accreo Legal przeprowadziła analizę klauzul niedozwolonych wpisanych do rejestru Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w okresie od czerwca 2002 r. do 17 kwietnia 2012 r. Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony przez UOKIK zawiera pełną listę postanowień umownych uznanych za niedozwolone prawomocnym wyrokiem sądu ochrony konkurencji i konsumentów (SOKIK).
Analiza klauzul zgłaszanych w poszczególnych latach pokazała, że ubiegły rok przyniósł dwukrotnie większą liczbę wpisów niż w 2010 r. i ta tendencja dalej się utrzymuje. W połowie kwietnia 2012 r. w rejestrze UOKIK znajdowało się 3086 pozycji, z czego 331 dodano od początku bieżącego roku - policzyła Accreo Legal.
W latach 2002-2012 najwięcej klauzul niedozwolonych dotyczyło branży turystycznej - to jedna trzecia wpisów. Drugie miejsce, z liczbą 330 wpisów, zajął tzw. system argentyński, polegający na zrzeszaniu się klientów w grupy w celu płacenia składek, które następnie firma prowadząca taką działalność przeznacza na pożyczki dla części członków tej grupy. Trzecie miejsce zajęła branża nieruchomościowa, z której pochodził co dziesiąty wpis. W tej branży najwięcej wpisów było w 2008 r. i następnie w 2011 r.
W ostatnim okresie, tj. w latach 2011-2012, najwięcej niedozwolonych klauzul ponownie dotyczyło branży turystycznej (323 klauzule), na drugiej pozycji znalazły się usługi bankowe (155 klauzul), na trzeciej - handel elektroniczny (105 klauzul), a na czwartej nieruchomości (74 klauzule).
Najszybciej przybywało klauzul niedozwolonych w kategorii "e-handel". Od początku prowadzenia rejestru przybyło ich prawie 150 wpisów, z czego połowa została dodana w ciągu kilku miesięcy 2012 r. Według kancelarii, klauzule związane z "e-handlem" najczęściej dotyczą nierównomiernie rozłożonych praw i obowiązków, co prowadzi do zachwiania równowagi pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. Przykładem są klauzule określające jako właściwy do rozstrzygania sporów sąd właściwy dla siedziby przedsiębiorcy oraz klauzule uprawniające przedsiębiorcę do zmiany regulaminu w dowolnym czasie bez poinformowania konsumenta. Przedsiębiorcy wprowadzają też obostrzenia ogólnych warunków i terminów przyjmowania reklamacji, uchylają się od rękojmi za wady rzeczy sprzedanej oraz wprowadzają ograniczenia odpowiedzialności za opóźnienia w dostawie towaru do konsumenta - podsumowała Affrre.
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10912

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane