Dwaj giganci z USA mają ponad połowę polskiego rynku reklamy online

Autor: dlahandlu.pl 8 maja 2019 12:36

W 2018 roku wartość reklamy online wzrosła o ponad 510 mln zł, co przełożyło się na dynamikę rok do roku na poziomie 13 proc. W rezultacie padł kolejny rekord wartości, a wydatki na digital osiągnęły 4,5 mld zł – wynika z raportu IAB i PwC.

Jak podaje raport, w roku 2018 udział dwóch kluczowych gigantów z Doliny Krzemowej w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50%. Wypracowali oni ponad 60% wzrostu. Autorzy raportu nie zdradzają nazw tych podmiotów, jednak najprawdopodobniej chodzi tu o Google i Facebooka.

- Po umiarkowanym roku 2017, który zakończył się dynamiką wzrostu na poziomie 9%, reklama cyfrowa wróciła do dwucyfrowych indeksów. We wszystkich kwartałach utrzymywało się wysokie tempo rozwojowe, a cały rok 2018 zakończył się na poziomie 12,9% wzrostu rok-do-roku. Podział tortu reklamowego online nie uległ istotnym zmianom, a dotychczas obserwowane trendy utrzymały się. Dominującym formatem była reklama graficzna, która pozyskała prawie połowę wartości (49,6%), a drugim pod względem wielkości był marketing w wyszukiwarkach, który pochłonął prawie jedną trzecią inwestycji (31,7%). Swoją pozycję umocniły ogłoszenia online (15,3% udziału), a e-mail marketing zanotował dalsze wyhamowanie i jego udział spadł do 2,2% - czytamy w raporcie

Analizując kluczowe czynniki rozwojowe, w pierwszej kolejności należy wskazać na reklamę w urządzeniach mobilnych. Jej wartość przekroczyła rekordową granicę 1,2 mld zł przy dynamice wzrostu sięgającej 35%. Swoje pozycje umocniły także: reklama sprzedawana w modelu programmatic (wzrost o prawie 40%), wideo online (+32%) oraz reklama w social media (+22%).

- Branża reklamy internetowej nieustannie ewoluuje. Przejście z mediów cyfrowych na mobilne było przełomowym trendem wpływającym na światowy rynek reklamy internetowej w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nowym typom urządzeń – takim jak inteligentne głośniki z cyfrowym asystentem i inteligentne telewizory –  zmienia się sposób interakcji konsumentów z usługami i treściami multimediów. Pojawiają się tym samym nowe obszary konkurencji dla cyfrowych graczy reklamowych. Ta rewolucja małymi krokami zaczyna również wchodzić do Polski - mówi Tomasz Łebkowski, menedżer w zespole Telekomunikacji, Mediów i Technologii w PwC.

Biorąc pod uwagę obraz rynku należy zwrócić uwagę na wpływ globalnych graczy na jego dynamikę. W roku 2018 udział dwóch kluczowych gigantów z Doliny Krzemowej w wartości polskiego rynku wyniósł nieco ponad 50%. Wypracowali oni ponad 60% wzrostu. Choć udział w wartości dodanej spadł w porównaniu do roku wcześniejszego – w roku 2017 wyniósł on 72% – należy się spodziewać umacniania pozycji duopolu na rynku komunikacji cyfrowej. Dla porównania – udział dwóch gigantów zza oceanu w wydatkach reklamowych online w Wielkiej Brytanii w roku 2018 wyniósł 63%, a do roku 2021 ma wzrosnąć do 65% (za: eMarketer).


WYBRANE DLA CIEBIE



PARTNER SERWISU


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,29

  • Śr

    3,08

  • Min

    2,29

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 835

GORĄCE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.