E-commerce: coraz mniej czasu na dostosowanie się do nowego prawa

dlahandlu.pl 16 lipca 2013 09:12

Zwrot treści cyfrowych zakupionych w sieci jest bardzo trudny lub wręcz niemożliwy. Każdy sklep stosuje swoją własną politykę w tym zakresie. To ma się jednak zmienić za sprawą nowych przepisów UE. Polska zamierza przygotować odpowiednią ustawę jeszcze w tym roku. To oznacza coraz mniej czasu dla rodzimych sklepów na przygotowania. Za niedostosowanie się przedsiębiorcy mogą zapłacić całkowitą utratą zysków.

Każdy kupujący w internecie ma obecnie prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 10 dni od momentu odebrania przesyłki, bez podania przyczyny. Taki przywilej przysługuje również tym konsumentom, którzy dokonali zakupu na odległość lub poza siedzibą sprzedającego. Można więc odstąpić np. od umowy zawartej telefonicznie lub z przedstawicielem firmy, który odwiedził nas w domu. Problematyczne jest jednak zrezygnowanie z zakupu treści, które nie są dystrybuowane na fizycznie istniejących nośnikach, ale pobierane z serwerów dostawcy.

Obecne przepisy nie nadążają za dynamicznymi zmianami, jakie zachodzą w świecie technologii i multimedialnej rozrywki. Ustawa o ochronie niektórych praw konsumenckich mówi wyraźnie, że w przypadku sprzedaży na odległość, np. płyty z muzyką, filmem lub programem komputerowym, klientowi przysługuje możliwość odstąpienia od umowy, gdy nie usunął on lub nie uszkodził oryginalnego opakowania. - Jednak w przypadku plików cyfrowych mamy do czynienia ze świadczeniami, których z natury rzeczy nie można zwrócić. Dzieje się tak dlatego, gdyż trudno jest w sposób jednoznaczny ustalić czy np. klient kliknął w link do pobrania pliku - mówi Rafał Stępniewski, ekspert RzetelnyRegulamin.pl. To natomiast rodzi problem ze zwrotem.

Przyjęta niedawno nowa dyrektywa unijna wpłynie na polskie prawodawstwo. Wśród szeregu zmian zwiększających prawa klientów znalazły się również te bezpośrednio dotyczące treści cyfrowych. Przede wszystkim nowe przepisy wprowadzają definicję „treści cyfrowych" oraz regulują kwestie związane z dostarczaniem i odstępowaniem od umów sprzedaży, gdzie przedmiotem jest treść cyfrowa. Nowa ustawa będzie nakładać również szereg wymogów informacyjnych na przedsiębiorcę, których niespełnienie będzie powodować zwiększenie uprawnień konsumenta. - Jeżeli sklep nie poinformuje konsumenta o tym, że utraci on prawo do odstąpienia od umowy po pobraniu pliku, ten będzie mógł zrezygnować z takiego zakupu, nawet jeżeli skorzystał już z otrzymanego pliku - tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Warto dodać, że to przedsiębiorca będzie musiał udowodnić, że dołożył wszelkich starań, by poinformować o tym klienta.

Polskie sklepy internetowe mają czas jeszcze do końca grudnia 2013 r. na wdrożenie stosowanych zmian wymaganych przez znowelizowaną ustawę. Po tym terminie każdy z nich będzie musiał posiadać już rozwiązania dostosowane do wymogów UE. To szybciej niż zakładała pierwotnie dyrektywa Wspólnoty, która nakazywała uczynić to do połowy 2014 roku.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563342

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.