E-sklepy czeka dużo zmian. Nadchodzi nowa dyrektywa

Autor: www.dlahandlu.pl 29 lutego 2012 12:00

E-sklepy czeka dużo zmian. Nadchodzi nowa dyrektywa

Około 10 tys. sklepów internetowych będzie musiało zrewidować zasady prowadzenia biznesu ze względu na implementację nowej dyrektywy UE. Regulacja wejdzie w życie w ciągu dwóch lat. Dla przedsiębiorców oznacza to nowe obowiązki nierzadko wymagające dodatkowych nakładów finansowych. Nowe przepisy ułatwią im jednak pozyskanie klientów poza granicami naszego kraju.

Państwa UE mają dwa lata na implementację nowej dyrektywy. Oznacza to, że zmiany w Polsce muszą zostać uchwalone i ogłoszone do 13 grudnia 2013 roku.
Od tej chwili konsumenci uzyskają m.in. większą przejrzystość cen produktów oferowanych przez sklepy internetowe. Dodatkowo, przedsiębiorcy będą musieli wyeliminować praktykę automatycznego zaznaczania pól przy zamówieniach na stronach internetowych. Aby zrezygnować z określonych postanowień, konsument dokonując zakupu musi każdorazowo odznaczyć wypełnione wcześniej pole. Dyrektywa zakazuje stosowania tego typu praktyk - tylko konsumenci będą mogli zaznaczyć wybrane przez siebie opcje związane z zakupem towaru.
- Istotną zmianą będzie również wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa - będzie on wynosił 14 dni. Obecne regulacje UE przewidują na odstąpienie 7 dni, w Polsce termin ten jest stosunkowo długi, gdyż wynosi 10 dni. Dodatkowo, w przypadku odstąpienia od umowy przez konsumenta przedsiębiorca  będzie zobligowany do zwrotu zapłaconej przez niego sumy w terminie 14 dni. Co ważne zwrot kosztów, będzie obejmował również koszty wysyłki - tłumaczy Krzysztof Furtan, aplikant adwokacki w Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.Zmiany to wprowadzenie jednolitego dla całej UE formularza odstąpienia od umowy, wyeliminowania opłat za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców oraz umieszczenie jasnej informacji o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Istotnym elementem będzie harmonizacja przepisów w całej Unii Europejskiej, co sprzyja tworzeniu równych szans i obniżeniu kosztów transakcji dla handlowców transgranicznych.Przedsiębiorca będzie musiał zadbać o przegląd środowiska prawnego i praktyki swojego sklepu internetowego (m.in. regulaminów, formularzy zamówień i informacji o odstąpieniu) pod kątem ich zgodności z nowymi przepisami. Dodatkowo na witrynie sklepu będzie trzeba zamieścić jasne informacje o tym, kto ponosi koszty zwrotu towaru. Zdaniem ekspertów Deloitte przedsiębiorcy powinni zastanowić się nad uruchomieniem strony w obcym języku (zwiększą oni swoje szanse na zaistnieniu na internetowym rynku wspólnotowym). Powinni oni również zainwestować w sprawną obsługę kurierską. - Dla przedsiębiorców zmiany w prawie oznaczają wzrost kosztów prowadzenia działalności, związane m.in. z systemem zwrotu towarów na ich koszt, oraz ewentualne sankcje za niedostosowanie się do przepisów. Z drugiej strony dyrektywa zlikwiduje bariery regulacyjne dla handlu transgranicznego, tym samym zwiększy prawdopodobieństwo znalezienia korzystniejszej oferty - podsumowuje Anna Ostrowska-Tomańska z Deloitte Legal.
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11272

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane