Ekspert: W handlu nie ma ucieczki od technologii cyfrowych

Autor: dlahandlu.pl 28 grudnia 2017 10:11

Ekspert: W handlu nie ma ucieczki od technologii cyfrowych Fot. Shutterstock

Podmioty funkcjonujące na rynku handlu detalicznego i hurtowego muszą otworzyć się na nowe, cyfrowe technologie, jeśli chcą pozostać na rynku – uważa Maciej Szatkowski, starszy menedżer w dziale usług doradczych w zespole doradczym dla sektora FMCG w KPMG w Polsce. Jednak nie wszyscy muszą wdrażać zaawansowane usługi cyfrowe. Jego zdaniem, istotne są dwie kwestie, bez których żadna z sieci nie będzie miała szansy na długotrwały rozwój.

- Główne trendy w handlu na świecie bardzo jasno pokazują, że nie ma ucieczki od technologii cyfrowych i muszą one być w orbicie zainteresowania zespołów zarządzających sieciami. Inną kwestią jest natomiast forma w jakiej sklepy użyją tych technologii – mówi Maciej Szatkowski w rozmowie z dlahandlu.pl.

I dodaje, że nie wszystkie sieci muszą mieć koniecznie zainstalowane rozwiązania typu „self-check’out”, czyli możliwości samodzielnego skanowania produktów w czasie zakupów i szybkiej zapłaty przy wyjściu ze sklepu lub możliwość zamówienia produktów przez internet aby dalej z sukcesem operować na rynku.

- Istotne są natomiast dwie kwestie, bez których żadna z sieci nie będzie miała szansy na długotrwały rozwój. Pierwsza z nich to bardzo dobry monitoring potrzeb klientów, którzy odwiedzają sklepy sieci – w tym przypadku technologia cyfrowa jest nieunikniona – tylko w ten sposób można szybko i efektywnie przetwarzać ogromne zbiory danych. Druga, to użycie technologii cyfrowych w doskonaleniu łańcucha dostaw, procesów alokacji i zarządzania zapasami oraz zarządzania operacyjnego placówkami. Zaprzestanie lub nawet spowolnienie procesów informatyzacji tych obszarów bardzo szybko spowoduje zmniejszenie efektywności vs. rynkowa konkurencja, co w przypadku relatywnie niskich marż, na których pracuje handel spożywczy w Polsce błyskawicznie przełoży się na utratę rynku i w efekcie upadłość – tłumaczy Maciej Szatkowski.

Zauważa, że w obu tych obszarach nowoczesne sieci, w tym główne sieci dyskontowe w Polsce, są bardzo aktywne i inwestują duże środki w najnowsze systemy i technologie.

- Rozwiązania „frontowe”, które są widoczne dla konsumentów, należy na razie bardziej traktować, jako „ciekawostki” niż poważne przewagi konkurencyjne. Natomiast niewątpliwie są to kierunki, w których handel może podążyć, więc zawsze warto im się przyglądać i w miarę możliwości testować - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    1,89

  • Śr

    1,31

  • Min

    0,98

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8282

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 563358

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.