Jak przygotować się na świąteczny boom w e-commerce

Autor: dlahandlu.pl 19 grudnia 2018 10:33

Jak przygotować się na świąteczny boom w e-commerce Fot. Shutterstock.com

Ostatni tydzień przed świętami Bożego Narodzenia to najgorętszy okres sprzedażowy dla wielu e-commerce’ów w Polsce i prawdziwy test sprawności sklepów online, ich serwerów, łańcucha logistycznego, organizacji pracy. Jak e-sklepy przygotowywały się na ten czas? Co można zrobić w ostatnim tygodniu przed świętami – radzą eksperci z agencji Lizard Media obsługującej średnie i duże sklepy internetowe w Polsce.

Kiedy na Alliexpress jest już zdecydowanie za późno ze względu na 60-dniowy termin dostawy, polscy klienci szturmują sklepy online i Allegro. W ostatnim rzucie pozostaną OLX oraz sklepy stacjonarne. To pożądana sytuacja kryzysowa, do której e-commerce’y przygotowywały się od co najmniej kilku miesięcy.

– Większość naszych klientów zamyka wszystkie prace wdrożeniowe w e-sklepach na dwa miesiące przed świętami lub innym spodziewanym peakiem sprzedażowym – mówi Michał Koczur, dyrektor operacyjny / COO z UX & Software House Lizard Media. – Chodzi o stabilność i bezpieczeństwo sklepu. W tym czasie wszystko ma działać i nie ma miejsca na eksperymenty – dodaje Michał Koczur.

Przykładowo w osiągającym obroty rzędu miliona złotych dziennie e-commersie awaria sklepu online, która potrwa kilka godzin, to prawdziwa katastrofa. Nie chodzi tylko o sprzedaż, ale również o wizerunek sklepu, który mogą porzucić nawet stali klienci.

Takich sytuacji starają się za wszelką cenę uniknąć zarówno sklepy, jak i agencje interaktywne, które obsługują sklepy w zakresie stabilności systemów, obsługi płatności czy obsługi serwerowej.

– Aby sklep był dobrze przygotowany na sprzedażowy peak, wykonujemy testy jego wydajności – mówi Paweł Biliński, CTO w Lizard Media.

– Wraz z klientem estymujemy możliwy peak, ruch na stronie, np. 500 klientów w ciągu 5 minut, przygotowujemy spodziewane scenariusze zachowań klientów, np. podstawowa ścieżka: wejście na stronę główną, przeglądanie produktów, wyszukiwanie produktów, dodawanie do koszyka, płatności, a następnie zlecamy obciążenie serwera zewnętrznym firmom specjalizującym się w takich działaniach. Takie testy przeprowadzane są zwykle w nocy, przy minimalnym ruchu organicznym, równocześnie zaś wykorzystujemy szereg narzędzi do monitoringu obciążenia aplikacji – dodaje Paweł Biliński.

Mając wyniki testów wydajności, e-commerce’y podejmują decyzje o rezerwacji odpowiednich zasobów systemowych, czasami również decydują się na dodawanie nowych serwerów backupowych. Bardzo często rozwiązanie problemów tkwi również w optymalizacji kodu.

– Czasami zdarza się, że mimo rezerwacji odpowiednich zasobów i buforów mocy czy przepustowości serwerów pojawiają się nawracające problemy ze stabilnością sklepu – mówi Michał Koczur z Lizard Media.

– W takich przypadkach analizujemy różne scenariusze zakupowe i każdy element z osobna. Zdarza się, że np. problem występuje przy przejściu z koszyka do płatności. W takim przypadku kod poprawia się łącznie z wtyczką, znajdujemy miejsce, które jest problematyczne, i naprawiamy – dodaje Michał Koczur.

Najwięksi gracze na rynku wykupują również obsługę firm IT w modelu SLA (pol. umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług), w której firmy obsługujące e-commerce mają obowiązek reagować na zgłoszenia np. w ciągu 2 godzin przez całą dobę, 7 dni w tygodniu i 365 w roku. Takie umowy nie są jednak standardem w branży, ponieważ są dosyć kosztowne.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    22,43

  • Śr

    11,32

  • Min

    7,48

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6722
Ilość aktualnych ofert: 543679
Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.