Kiedy konsument staje się importerem? ECK o dropshippingu

Autor: dlahandlu.pl 24 października 2018 12:57

Zamawiając przez internet mamy prawo oczekiwać, że to nie my jesteśmy odpowiedzialni za przesyłkę, tylko sklep, na stronie którego dokonujemy zakupu. Model dropshippingu zakłada jednak inny scenariusz, w którym to konsument często nieświadomie staje się importerem. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak wytropić e-pośrednika, który nie jest typowym sprzedawcą.

Dropshipping wiąże się z przeniesieniem odpowiedzialności procesu wysyłki ze sprzedawcy na dostawcę. Sprzedawca staje się pośrednikiem w transakcji zawieranej między klientem, a dostawcą produktu, co oznacza, że to konsument jest importerem towaru.

W ten sposób sprzedawca traci kontrolę nad procesem wykonania umowy, w szczególności nie ma pewności, czy produkt zostanie poprawnie i terminowo doręczony, nie będzie posiadał wad i będzie odpowiadał treści umowy. Model dropshippingu nie zwalnia go jednak z odpowiedzialności za poprawność realizacji transakcji.

Mimo to konsument w takich wypadkach często jest odsyłany z problemem do dostawcy, bo to z nim zawarł umowę. Dlatego tak ważne jest zdiagnozowanie oferty, w której mamy do czynienia
z dropshippingiem.

Jak rozpoznać dropshipping? Oto wskazówki Europejskiego Centrum Konsumenckiego:

Cena
Polityka dropshippingu głównie jest wykorzystywana przez e-sklepy oferujące sprzęt elektroniczny (przede wszystkim smartfony) sprowadzane z Azji. Zakup produktu jest najczęściej możliwy nawet
o kilkaset złotych taniej. Przy produktach widnieje wówczas przekreślona cena, która mogłaby uchodzić za prawdziwą.

Słowa klucze z regulaminów

• „Kupujący jest importerem […]”
• „[…] sprzedawca towaru z Azji.”
• „[…] wysyłka w 24 h.”
• „Klient jako importer towaru uiszczenia opłaty celno-skarbowe”
• "Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy." (podmiot prowadzący stronę internetową często określa się jako "usługodawca" a nie "sprzedawca")
• "Towar należy odesłać do dostawcy […]"
• „[…] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.”
• "Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego
i dostawcę."
• „Przesyłka zostanie dostarczona do 70 dni.”
• „[…] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych."  - przepisy UE jasno wskazują, że konsument powinien otrzymać towar w ciągu 30 dni. Wszelkie wydłużenia tego terminu są kolejną wskazówką, że towar najprawdopodobniej pochodzi z Azji.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    10,99

  • Śr

    6,72

  • Min

    3,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7781

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.