Koniec z folią bąbelkową w e-przesyłkach? Eko-trendy szybsze niż przepisy

Autor: dlahandlu.pl 6 listopada 2018 11:01

Za trzy lata w Unii Europejskiej mają zniknąć plastikowe słomki, sztućce, czy patyczki do uszu. Niemcy idą krok dalej. Od stycznia 2019 r. wprowadzają ograniczenia ilości plastiku w opakowaniach. Dotyczy to też przesyłek pocztowych. Także tych z polskich sklepów internetowych. Shoper podpowiada, jak przygotować się na eko-rewolucję.

24 listopada Parlament Europejski zdecydował o zakazie stosowania jednorazowego plastiku na terenie Unii Europejskiej. Ma on do 2021 r. zostać zastąpiony przyjaznymi środowisku substancjami. W ciągu czterech kolejnych lat o połowę zredukowana będzie ilość plastikowych opakowań, dla których nie ma zamienników. Ostateczny kształt przepisom nadadzą negocjacje z krajami członkowskimi, ale niektóre z nich wychodzą przed szereg i wprowadzają własne ograniczenia dla plastiku.

Niemcy od kilku miesięcy pracują nad ustawą o opakowaniach (VerpackG), która ma poddać państwowej kontroli rodzaj opakowań będących w obiegu. Przepisy dotyczą także firmy z zagranicy, na przykład sprzedawców wysyłających swoje produkty niemieckim klientom. Jeśli po 1 stycznia 2019 r. wciąż będą chcieli to robić, muszą zarejestrować się w nowo powołanym urzędzie. Jak podaje Rzeczpospolita, dotyczy to kilkuset polskich sklepów internetowych. 

- Rejestracja to dopiero początek. Kolejnym krokiem jest zadeklarowanie liczby i rodzaju stosowanych opakowań. Na ich podstawie ma zostać naliczona tak zwana opłata recyklingowa. Nie radzę jej lekceważyć. Nie zastosowanie się do nowych niemieckich przepisów może wiązać się z karą sięgająca nawet 100 tysięcy euro. Lepiej skorzystać w tym temacie z fachowej porady prawnej - podpowiada Jacek Zientkiewicz Brand Manager marki Shoper.

Docelowo przepisy wprowadzane w Niemczech posłużyć mają ograniczeniu stosowania plastiku, czyli m.in folii bąbelkowej chętnie używanej przez sklepy internetowe do pakowania produktów wrażliwych na wstrząsy. W świetle decyzji podjętych przez Parlament Europejski pojawienie się podobnych regulacji w Polsce wydaje się kwestią kilku lat. Poza instrumentami prawnymi czynnikiem wpływającym na decyzje firm jest presja konsumencka. To pod jej wpływem, nie czekając na stosowne przepisy, w lipcu b.r. polski oddział Lidla ogłosił, że do 2025 r. zredukuje ilość plastikowych opakowań o 20 proc., zaś sieć kawiarni Starbucks zakomunikowała, że do z 2020 r. z jej lokali znikną jednorazowe słomki. Z kolei w sierpniu serwis Noizz w ramach akcji “Tu pijesz bez słomki” namówił do rezygnacji z nich kilkaset restauracji i kawiarni w całej Polsce.

Zmianę widać również w szerszej skali. Z badań VIVE Textile Recycling wynika, że liczba osób oddający do recyklingu odzież i tekstylia tylko między marcem a wrześniem 2017 r. wzrosła z 71 proc do 78 proc. Z kolei Google Trends wskazuje, że liczba wyszukiwań frazy "zero waste" (nazwy stylu życia polegającego na minimalizacji wytwarzanych odpadów) w ciągu ostatnich dwóch lat zwiększyła się w Polsce ponad trzykrotnie.

 

 
 

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    6,29

  • Śr

    4,30

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7678

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.