PayU: Znajomość praw konsumentów nie idzie w parze z dynamicznym rozwojem e-handlu

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 4 grudnia 2012 13:18

Polacy coraz częściej kupują przez Internet, ale - jak dowodzą najnowsze badania TNS Polska przeprowadzone na zlecenie PayU - nie do końca znają podstawowe prawa konsumenta. Mało kto odróżnia reklamację od zwrotu, a tylko co dziesiąty kupujący czyta regulamin sklepu. Głównymi kryteriami zakupu są cena i poszukiwane na własną rękę opinie.


Już ponad 13 mln Polaków w wieku 15+ kupuje w sieci - wynika z badań przeprowadzonych przez TNS Polska dla PayU, operatora płatności internetowych. Kto najczęściej wybiera się na e-zakupy? Osoby w wieku 15-29 lat, korzystający z Internetu codziennie lub prawie codziennie, pracujący, z wykształceniem wyższym i opisujący swoją sytuację materialną jako dobrą. Płeć nie gra roli, ale co ciekawe, najwięcej fanów zakupów online można znaleźć wśród osób pozostających w stanie wolnym.

Nadal więcej osób kupuje w tradycyjnych sklepach, niż w Internecie, jednak liczba amatorów wirtualnego shoppingu wzrasta z dnia na dzień. Niestety statystyczny Polak umiarkowanie dobrze zna prawa e-konsumenta. Ponad trzy czwarte kupujących w sieci ma świadomość, że w ciągu 10 dni od daty otrzymania towaru lub momentu rozpoczęcia świadczenia usługi może odstąpić od umowy i zwrócić towar bez podania przyczyny. Niestety aż czterech na pięciu konsumentów nie widzi różnicy między odstąpieniem od umowy, a reklamacją.

- Reklamacja to prawo konsumenta internetowego, z którego możemy skorzystać zawsze, gdy zamówiony towar nie będzie zgodny z umową lub posiada wadę produkcyjną. Kupujący może zatem żądać nieodpłatnej naprawy lub wymiany produktu na nowy w ciągu dwóch miesięcy od wykrycia nieprawidłowości. Natomiast na odstąpienie od umowy kupna konsument ma zawsze 10 dni od momentu otrzymania przesyłki, a później 14 dni na odesłanie towaru, i to bez podawania jakichkolwiek wyjaśnień - informuje Adrian Witkowski, Compliance Manager PayU.

Nieco lepszą intuicją badani wykazali się odpowiadając na pytania związane z kosztem odesłania przedmiotu w przypadku jego zwrotu w trybie reklamacji oraz zwrotu wynikającego z odstąpienia od umowy (rezygnacji). Dwóch na trzech Polaków kupujących w sieci wie, że w przypadku odstąpienia od umowy zakupu koszty zwrotnej przesyłki towaru ponosi kupujący. Odwrotna sytuacja ma miejsce w przypadku odsyłania wadliwego towaru, który podlega reklamacji - wiedzę na ten temat ma ponad połowa Polaków kupujących w sieci.

Okazuje się jednak, że Polacy znają swoje prawa wybiórczo. Zaledwie 2 proc. kupujących w sieci jednocześnie rozróżnia odstąpienie od umowy od reklamacji, wie kiedy może zrezygnować z umowy kupna oraz kto i w jakich sytuacjach ponosi koszty odesłania zamówionego przedmiotu.
Niezależnie od wieku osób, które regularnie kupują w Internecie występuje podobna znajomość praw konsumenckich. Natomiast wśród Polaków nie kupujących przez Internet zauważalna jest relacja - im starsi badani, tym mniejsza wiedza na temat praw konsumenckich.

Oprócz średniej znajomości podstawowych praw e-konsumentów, w Polsce ciągle funkcjonuje również kilka mitów dotyczących zakupów w sieci. Aż co trzecia osoba, która kupowała lub kupuje online obawia się, że wpłaci pieniądze i nie otrzyma zamówionego towaru. Tego typu sytuacje stanowią zaledwie promil wszystkich transakcji dokonywanych w Internecie, a pierwszym krokiem w ich unikaniu jest podejmowanie decyzji świadomie - nie tylko odnośnie towaru, ale również sprzedawcy, od którego jest on nabywany.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11011

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane