REKLAMA
REKLAMA

Raben Polska: Zadowolenie końcowego klienta wynika ze sprawnej logistyki

Autor: dlahandlu.pl 30 marca 2015 14:48

Przez kilkanaście lat istnienia branży e-commerce wśród najważniejszych czynników sukcesu wymieniano głównie skuteczny e-marketing, zadowolenie z produktu i to, co można by zawrzeć w słynnym marketing mix (product, price, promotion, place). Tymczasem zadowolenie klienta wynika przede wszystkim ze sprawnej logistyki. To ona determinuje zarówno czas, jak i jakość procesów, które sprawią, że na twarzy końcowego klienta pojawia się uśmiech - zauważa Mariusz Wesołowski, E-commerce Manager, Raben Group.

REKLAMA

Wśród wielu przeszkód, które jednym tchem wymieniane są w corocznych raportach na temat barier rozwoju e-commerce w Polsce, wciąż pojawia się symboliczny „strach przed cegłówką w paczce”. Niestety, mimo że proweniencja tego argumentu jest wprost z legend miejskich, jest on wciąż bardzo żywy. Tym samym odczarowanie mitu potrwa jeszcze wiele lat, a przysłużyć temu może się nic innego, jak sprawna logistyka w każdym projekcie e-commerce.

Kluczowość logistyki staje się tym wyraźniejsza, im mocniejsze są stricte biznesowe poczynania największych światowych brandów e-commerce w Polsce. Przykładem służą giganci, jak Zalando czy Amazon, którzy bez sprawnej logistyki nie byliby w stanie oferować swoim klientom niezawodnych i zawsze profesjonalnych usług. Zalando w Polsce wchodzące z hasłem: oddasz wszystko, co chcesz, daje sygnał, że obsługa zwrotów (integralna część e-commerce) jest u nich na najwyższym światowym poziomie, dla odmiany Amazon swoje ewentualne wejście na tereny nadwiślańskie rozpoczął od budowy magazynów.

W tym kontekście logistyka to już nie tylko czynnik sukcesu, ale nierozerwalny warunek konkurencyjności. Naturalnie, nie wszystkie e-sklepy mają dzisiaj tak duże fundusze, aby móc pozwolić sobie na własne rozwiązania, jednakże każdego z całą pewnością stać na outsourcing. Zwłaszcza jeśli zsumuje finansowo koszty obsługi własnej, które i tak musi ponieść, z kosztami operatora logistycznego, który jednak gwarantuje najwyższą jakość usług i możliwość swobodniejszego rozwijania pozostałych obszarów rozwoju, jak choćby brand marketing czy customer care.

Logistyka rozumiana jako formuła siedmiu R (z ang. right) to dzisiaj warunek sin equa non sukcesu na rynku e-commerce, bowiem czasy trzymania stoków w piwnicach, strychach, szafach i pawlaczach odeszły do lamusa wraz z pierwszymi oferentami serwisów aukcyjnych. Dzisiejsze platformy to skomplikowane i ogromne markeplace’y, które – poza tym, że są online – nie różnią się niczym od wielkopowierzchniowych sieci handlowych, a tym samym oczekiwania klientów wobec nich są niezwykle wyśrubowane i nikogo już nie stać na brak standardów, a przynajmniej nie na dłuższą metę niż kilka, kilkanaście miesięcy, a przecież nie takimi graczami stoi dzisiejszy rynek e-commerce - podsumowuje Mariusz Wesołowski, E-commerce Manager, Raben Group.

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12720

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA