Reklamy Facebooka i Google pod lupą niemieckiego urzędu antymonopolowego

Autor: PAP 1 lutego 2018 22:48

Niemiecki urząd ochrony konkurencji i konsumentów wszczął śledztwo w sprawie reklam internetowych i pozycji rynkowej Google i Facebooka. W 2017 r. do tych dwóch firm miało trafić 50 proc. światowych przychodów z tego sektora - podała w czwartek agencja Reutera.

Federalna agencja Bundeskartellamt podkreśla, że śledztwo nie dotyczy konkretnych firm, ale całego sektora reklamy internetowej. Facebook zapowiedział pełną współpracę z niemieckim urzędem antytrustowym i podzielenie się "własnym wglądem w dynamiczną i konkurencyjną naturę branży reklamowej".

Powodem do wszczęcia postępowania były opinie części uczestników rynku, według których Google i Facebook dzięki swojej "znaczącej" pozycji ustanowiły tzw. walled gardens - zamknięte systemy oparte na schemacie blokowania innym narzędziom dostępu do części zasobów kontrolowanych przez firmy, w tym wypadku danych konsumenckich.

Jeszcze w styczniu o potrzebie poskromienia szkodliwej dla rynku pozycji gigantów internetowych, takich jak Facebook, Google i Amazon, pisał magazyn "Economist", na przykład przez zmuszenie je do dzielenia się danymi. Na początku roku przyjrzenie się sprawie zapowiedziała Komisja Europejska, która ma sprawdzić, czy wykorzystanie Big Data przez firmy ma wpływ na powstawanie monopoli i zaburzanie zdrowych mechanizmów konkurencji.

Reuters nazywa nowe postępowanie Bundeskartellamt dotyczące Facebooka "drugim frontem". W połowie grudnia 2017 roku urząd antytrustowy zarzucił Facebookowi nadużywanie dominującej pozycji platformy do nielegalnego zbierania i kojarzenia z kontami różnego rodzaju danych ze źródeł trzecich. Z założonego przez Marka Zuckerberga serwisu społecznościowego korzysta codziennie 1,4 mld użytkowników.

Jeszcze w środę Facebook uspokajał inwestorów, że mimo spadającego użycia platformy społecznościowej i zmian w działaniu kanałów użytkownika (News Feed) cyfrowe reklamy utrzymają wysoką dochodowość. Facebook odnotował w ubiegłym roku spadek czasu spędzanego na platformie o 50 mln godzin dziennie. Informacja ujawniona w sprawozdaniu finansowanym sprowokowała spadek notowań firmy o ponad 4 proc.

Przychody Facebooka w kwartale zakończonym 31 grudnia były o 47 proc. wyższe rok do roku i wyniosły 12,97 mld dolarów. W 2018 roku firma spodziewa się wzrostu wydatków o 45-60 proc. ze względu na konieczność zatrudnienia tysięcy dodatkowych moderatorów treści.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8609

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane