W 5 lat ruch w e-księgarniach wzrósł o 300 proc.

Autor: dlahandlu.pl 18 kwietnia 2016 12:24

W ciągu ostatnich 5 lat (2011-2016) liczba e-księgarni wzrosła niemal dwukrotnie - o 93%. Obecnie e-sklepów z książkowym asortymentem jest na Ceneo.pl prawie 250. - Ruch w e-księgarniach wzrósł w ciągu ostatnich 5 lat o niemal 300% - przełożyło się to na 3,5-krotny wzrost liczby transakcji i 3-krotny wzrost wartości sprzedaży – mówi Joanna Gąska, koordynator akcji Dnia Darmowej Wysyłki Książek na Ceneo.pl.

W przeprowadzonej w kwietniu br. ankiecie Ceneo.pl tylko 15% ankietowanych zadeklarowało, że nie kupuje książek w ogóle. Powody są różne: książki są za drogie (23%), nie ma interesujących tytułów (8%), albo po prostu osoby te czytać nie lubią (30%). Cieszy jednak fakt, że aż 85% książki kupuje – 23% przynajmniej raz w miesiącu, a 35% - raz na kwartał. 

13% wydaje na książki rocznie więcej niż 500 zł. Ponad połowa (51%) nie przekracza 200 zł. Co trzeci mieści się w przedziale 200-500 zł. Takie wydatki przekładają się na średnią liczbę kupowanych tytułów: najwięcej osób kupuje rocznie kilka, nie więcej niż 10 tytułów.

E-księgarnie znacząco wyprzedziły tradycyjne sklepy. Książki najczęściej kupuje tam ponad połowa (53%) „czytających” Polaków. Tylko 34% osób ceni i wybiera kupowanie książek w księgarniach i salonach multimedialnych. Z kolei targi książki i supermarketowe stoiska wciąż są niszowym kanałem sprzedaży – korzystają z nich dwie skrajne grupy: czytelnicy wymagających i poszukujący, a z drugiej strony - ci szukający łatwej, odstresowującej i modnej lektury.

Jakimi kryteriami kierujemy się wybierając ofertę z internetowej księgarni? Najważniejsza jest cena – na pierwszym miejscu wskazało ją aż 84% ankietowanych. Finalna cena zakupu powiększa się o koszt dostawy – nic dziwnego zatem, że znalazł się on na drugim miejscu w rankingu kryteriów (wskazało go aż 64% badanych). Co więcej, koszt dostawy jest o wiele ważniejszy od jej czasu. Kupujący wolą poczekać dłużej na zamówiona książkę, jeśli tylko dostaną ją taniej.

Trzy najpopularniejsze kategorie książek to kolejno: powieści i opowiadania (55%), kryminały i literatura grozy (46%) i fantastyka (36%). Sięgamy także po literaturę faktu (33%) oraz biografie i dzienniki –  szczególnie biografie znanych sportowców. Bardzo popularne są poradniki – dominują kulinarne oraz modowo – urodowe. Ulubionym kulinarnym celebrytą Polaków jest Jamie Oliver. Poradnikowymi guru okazują się także popularni blogerzy zajmujący się gotowaniem, stylizacją i lifestylem. Co piąty czytelnik kupuje romanse. Najmniej popularne „zakupowo” są albumy (6%), komiksy (5%) i poezja (3%).

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10764

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane