Zmiany na rynku e-commerce

Autor: pr 26 kwietnia 2012 09:20

Idą zmiany na rynku e-commerce! Implementacja nowej dyrektywy Unii Europejskiej, dotyczącej rynku B2C, wprowadzi wiele modyfikacji dotyczących prowadzenia sklepów internetowych.

Jak mówią badania z 2011 roku kupujemy przez Internet, bo to dla prawie połowy z nas oszczędność czasu, wygoda oraz niższe ceny. W Polsce, w tamtym czasie, mieliśmy do dyspozycji ok. 10 tys. wirtualnych sklepów, z których skorzystało blisko ¾ Internautów, a na e-aukcjach licytowało 80% użytkowników Internetu. E-handel, czyli e-commerce stanowił 33,5% udziałów w ogólnym wolumenie sprzedaży. Prognozy na rok 2012 mówią o 17% wzroście wartości transakcji, na co wpłynie głównie wzrost obrotów zagranicznych oraz intensyfikacja transakcji dokonywanych za pomocą smartphonów (m-commerce).

Państwa członkowskie mają 2 lata na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r., co w praktyce oznacza, że w Polsce musi ona zostać uchwalona i ogłoszona do 13 grudnia przyszłego roku, zaś, zgodnie z okresem przejściowym, wejść w życie najpóźniej 13 czerwca 2014 r.

Co zyskają e-konsumenci dzięki wprowadzonym zmianom? Z pewnością większą przejrzystość cen produktów - konieczność prawidłowego informowania o dodatkowych kosztach oraz ochronę przed ukrytymi opłatami - kupujący będzie musiał potwierdzić, iż rozumie i akceptuje konieczność zapłacenia za usługę - zniesie to możliwość wprowadzania nas w błąd co do ich bezpłatności. Zostaną także zniesione opłat za korzystanie z kart kredytowych oraz infolinii prowadzonej przez sprzedawcę. Ponadto, nie będzie dłużej możliwe automatyczne zaznaczanie przez przedsiębiorców pól w zamówieniu (np. dotyczących dodatkowych usług czy produktów); dyrektywa nakazuje, iż tylko konsumenci będę mieli prawo zaznaczać wybrane przez siebie opcje związane z nabyciem towaru czy usługi. Obowiązkiem stanie się podawanie jasnej informacji o tym, kto ponosi koszty przesyłki towaru (przy produktach wielkogabarytowych ceny przybliżonej).

Wiele zmian związanych jest z odstępowaniem od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa. Zostanie wprowadzony nowy formularz - jednolity dla całej Unii, a także wydłużony czas - do 14 dni - umożliwiający rezygnację z umowy, także od aukcji internetowych. W chwili obecnej w Polsce mamy na to 10 dni, a dotychczasowe regulacje UE gwarantują nam jedynie 7 dni. Dużą zmianą będzie narzucenie na sprzedawcę obowiązku zwrócenia nam wpłaconej mu kwoty w ciągu 14 dni. Co więcej, zwrot kosztów będzie obejmował także koszt wysyłki towaru do zamawiającego.

  • mała firma 2012-04-26 10:04:03

    Niestety cała ta "regulacja" pod płaszczykiem walki o dobro klienta służy tylko wzmocnieniu wielkich graczy internetowych typu Amazon i im podobnym. Jeśli dopuszcza się zwrot towaru w opakowaniu nieoryginalnym, to kilka takich zwrotów może wyłożyć małą firmę internetową.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10971

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane