Zmiany w przepisach, e-sklepy będą miały nowe obowiązki

Autor: IAA/www.dlahandlu.pl 17 maja 2012 10:58

Nowe przepisy legislacyjne jeszcze silniej będą chronić prawa konsumentów we wszystkich 27 krajach zjednoczonych w ramach Unii. Nowe prawo w szczególności dotyczyć będzie zakupów online i wejdzie w życie 13 czerwca 2014 roku.

Planowane zmiany zastępują obecne prawo o sprzedaży na odległość i door-to-door. Przepisy dotyczące nieetycznych praktyk handlowych oraz gwarancji produktowej nie ulegną zmianie.

Najważniejszymi zmianami do obecnie obowiązujących przepisów są:
• konieczność wyrażenia przez konsumenta rozumienia konieczności uiszczenia opłaty w zamian za określony produkt czy usługę i potwierdzenia tego faktu w jednoznaczny sposób;

• sprzedawca musi od razu poinformować klienta o całkowitym koszcie nabycia produktu czy usługi, w tym o wszelkich opłatach dodatkowych i prowizjach;

• zakaz zamieszczania tzw. pre-ticked boxów, w ramach których oferowane są dodatkowe usługi czy produkty, a które wymuszają na konsumencie konieczność odznaczenia, że nie życzą sobie skorzystać z rozszerzonej oferty;

• konsumenci mają prawo do zwrotu produktu, bez podania przyczyny w ciągu 14 dni, a nie jak to miało miejsce wcześniej w ciągu 7 dni;

• wszystkie podmioty prowadzące sprzedaż online czy door-to-door będą mogły, ale nie muszą, korzystać z jednolitego modelu odstąpienia od sprzedaży w ww. wskazanym czasie;

• w przypadku odstąpienia od umowy sprzedaży, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów produktu w ciągu 14 dni. Nowością jest konieczność zwrotu należności także za przesyłkę towaru. W tym przypadku oznacza to, że sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność materialną za jakość i stan produktu, także w przypadku uszkodzenia go w procesie dostarczania;

• sprzedawca jest zobowiązany do przedstawienia czytelnej informacji dotyczącej przeniesienia kosztów zwrotu przesyłki (w przypadku odstąpienia od transakcji kupna) na kupującego. Jeżeli tego nie uczyni, musi sam ponieść te koszty;

• jeżeli sprzedawca w niejasny sposób poinformuje klienta o zasadach zwrotu zakupionego towaru lub nie uczyni tego wcale, obowiązujący prawnie czas zostaje wydłużony do 12 miesięcy. Prawo to obowiązuje jedynie w przypadku podmiotów gospodarczych, a nie osób prywatnych sprzedających via serwisy aukcyjne;

• konsument mam prawo do zwrotu także contentu cyfrowego, jak muzyka i video, ale tylko do momentu rozpoczęcia procesu pobierania plików na własny nośnik;

• prawo do zwrotu obowiązuje od momentu dostarczenia produktu do klienta;

• sprzedawcy nie mają prawa obciążać klientów dodatkowymi kosztami w przypadku płatności kartą kredytową poza kwotą wynikająca z wartości produktu i przesyłki. W przypadku zakupów przez telefon stawka ta nie może być wyższa niż standardowa dla całego rynku telekomunikacyjnego;

• sprzedawcy są zobowiązani do zamieszczenia pełnej informacji o kompatybilności cyfrowego contentu z wszelkimi dostępnymi rodzajami hardware'u i software'u oraz o aplikacjach zabezpieczających content przed kopiowaniem.

Powyżej zaprezentowane zmiany w legislacji Europejskiej zostaną adaptowane do krajowych przepisów przed 13 grudnia 2013 roku. W pełni zaczną obowiązywać 13 czerwca 2014 roku, we wszystkich krajach członkowskich UE.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    2,89

  • Śr

    2,38

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8062

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.