Zwiększają się obowiązki e-sklepów. Za błędy 200 tys. kary lub 2 lata więzienia

Autor: pr 18 czerwca 2013 09:12

Obsługa e-sklepu wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań prawnych. Za braki grożą przedsiębiorcy grzywny od 50 do nawet 200 tysięcy złotych. W najcięższych przypadkach sąd, na wniosek GIODO, może nałożyć karę więzienia do lat 2. W planach jest również zwiększenie grzywien do kwoty 1 mln euro. Jednak nie wszystkie obowiązki należą bezpośrednio do właściciela sklepu internetowego, ale to on będzie odpowiedzialny za uchybienia w tym zakresie.

Skala sankcji nakładanych na przedsiębiorców może się jeszcze zwiększyć w niedalekiej przyszłości. Obecnie trwają prace nad podniesieniem kary grzywny do 1 mln euro dla przedsiębiorców ze wszystkich krajów wspólnoty. Przedsiębiorcy chcąc uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, powinni już na etapie wdrożenia sklepu internetowego uwzględnić ciążące na nich wymagania prawne. Dotyczy to również firm i podmiotów korzystających z gotowych platform e-commerce. Ustawa o ochronie danych osobowych wymaga od nich nie tylko uzyskania zgód na ich przetwarzanie. Precyzyjnie określa m.in. aspekty operacyjne, dotyczące prowadzenia rejestrów oraz organizowania szkoleń dla pracowników. Ważne są również aspekty techniczne, takie jak: konieczność stosowania certyfikatów SSL, częstotliwości zmieniania oraz złożoność haseł administratorów. O wprowadzaniu niektórych z nich do mechanizmów e-sklepu warto pomyśleć już na etapie projektowania. Pozwoli to zaoszczędzić czas w przyszłości.

Pierwszym i najważniejszym dokumentem regulującym zasady przetwarzania danych osobowych w e-sklepie jest polityka bezpieczeństwa. Dodatkowo należy też przygotować instrukcję zarządzania systemem informatycznym. Takie obowiązki nakłada na przedsiębiorców rozporządzenie wydane przez MSWiA. - Polityka bezpieczeństwa ma za zadanie opisać, w sposób szczegółowy, procesy dotyczące administracji, przetwarzania oraz ochrony danych. Wspomniane rozporządzenie stawia natomiast szereg innych wymogów natury technicznej oraz organizacyjnej. Polityka bezpieczeństwa jest jednak tworzona na potrzeby całej firmy, a nie pojedynczego zbioru - tłumaczy Rafał Stępniewski, ekspert z RzetelnyRegulamin.pl.

Typowa firma prowadząca sklep internetowy posiada bazę pracowników, bazę klientów dokonujących jednorazowego zamówienia, bazę klientów posiadających zarejestrowane konto, bazę dotyczącą reklamacji oraz, w niektórych przypadkach, bazę osób zapisanych do newslettera. Spośród wymienionych spisów należy zarejestrować u GIODO bazę klientów, posiadających konto oraz bazę subskrybentów newslettera. Pozostałe zbiory są zwolnione z tego obowiązku, należy je jednak uwzględnić w polityce bezpieczeństwa.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11381

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane