Zwiększają się obowiązki e-sklepów. Za błędy 200 tys. kary lub 2 lata więzienia

Autor: pr 18 czerwca 2013 09:12

Obsługa e-sklepu wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymagań prawnych. Za braki grożą przedsiębiorcy grzywny od 50 do nawet 200 tysięcy złotych. W najcięższych przypadkach sąd, na wniosek GIODO, może nałożyć karę więzienia do lat 2. W planach jest również zwiększenie grzywien do kwoty 1 mln euro. Jednak nie wszystkie obowiązki należą bezpośrednio do właściciela sklepu internetowego, ale to on będzie odpowiedzialny za uchybienia w tym zakresie.

Skala sankcji nakładanych na przedsiębiorców może się jeszcze zwiększyć w niedalekiej przyszłości. Obecnie trwają prace nad podniesieniem kary grzywny do 1 mln euro dla przedsiębiorców ze wszystkich krajów wspólnoty. Przedsiębiorcy chcąc uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, powinni już na etapie wdrożenia sklepu internetowego uwzględnić ciążące na nich wymagania prawne. Dotyczy to również firm i podmiotów korzystających z gotowych platform e-commerce. Ustawa o ochronie danych osobowych wymaga od nich nie tylko uzyskania zgód na ich przetwarzanie. Precyzyjnie określa m.in. aspekty operacyjne, dotyczące prowadzenia rejestrów oraz organizowania szkoleń dla pracowników. Ważne są również aspekty techniczne, takie jak: konieczność stosowania certyfikatów SSL, częstotliwości zmieniania oraz złożoność haseł administratorów. O wprowadzaniu niektórych z nich do mechanizmów e-sklepu warto pomyśleć już na etapie projektowania. Pozwoli to zaoszczędzić czas w przyszłości.

Pierwszym i najważniejszym dokumentem regulującym zasady przetwarzania danych osobowych w e-sklepie jest polityka bezpieczeństwa. Dodatkowo należy też przygotować instrukcję zarządzania systemem informatycznym. Takie obowiązki nakłada na przedsiębiorców rozporządzenie wydane przez MSWiA. - Polityka bezpieczeństwa ma za zadanie opisać, w sposób szczegółowy, procesy dotyczące administracji, przetwarzania oraz ochrony danych. Wspomniane rozporządzenie stawia natomiast szereg innych wymogów natury technicznej oraz organizacyjnej. Polityka bezpieczeństwa jest jednak tworzona na potrzeby całej firmy, a nie pojedynczego zbioru - tłumaczy Rafał Stępniewski, ekspert z RzetelnyRegulamin.pl.

Typowa firma prowadząca sklep internetowy posiada bazę pracowników, bazę klientów dokonujących jednorazowego zamówienia, bazę klientów posiadających zarejestrowane konto, bazę dotyczącą reklamacji oraz, w niektórych przypadkach, bazę osób zapisanych do newslettera. Spośród wymienionych spisów należy zarejestrować u GIODO bazę klientów, posiadających konto oraz bazę subskrybentów newslettera. Pozostałe zbiory są zwolnione z tego obowiązku, należy je jednak uwzględnić w polityce bezpieczeństwa.



WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,79

  • Śr

    4,16

  • Min

    3,49

ProduktySklepyRegiony

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6565

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.