Food Show 2018: Konsumenci nie chcą już zbyt idealnie wyglądającego jedzenia

www.portalspozywczy.pl 12 marca 2018 15:55

Food Show 2018: Konsumenci nie chcą już zbyt idealnie wyglądającego jedzenia Anna Seroczyńska i Karolina Osuch, fot. PTWP

Współcześni konsumenci nie mają zaufania do idealnych produktów i do marki, która je pokazuje. W reklamie i mediach społecznościowych zaczyna obowiązywać moda na naturalność, pokazanie składników produktu i odejście od mocnego retuszu zdjęć. W dobie social mediów producentom żywności nie opłaca się kłamać. - mówili prelegenci podczas debaty "Foodporn - krótka historia o pożądaniu wobec jedzenia".

We wprowadzeniu do debaty Wiktoria Górecka, wykładowca Food Studies na SWPS, przyznała, że poza wyglądem i zmysłowością jedzenia ważna jest część psychologiczna. 

- To nasze aspiracje i elitaryzm sprawiają, że jedzenie możemy nazwać foodpornem. Z jednej strony mamy grzeczność jedzenia, czyli chcielibyśmy, ale nie możemy czegoś zjeść, bo jest to obarczone konsekwencjami. Z drugiej mamy hedonizm, czyli przyjemność jedzenia i przejadania się, choć nie pozostaje to bez konsekwencji. Chcemy wyglądać atrakcyjnie, ale jest to nieosiągalne, bo nie można jeść dużo i pozostać szczupłym - dodała.

Górecka zauważyła, że dochodzimy obecnie do schyłku ery foodporn, która zaczyna ustępować miejsca zjawisku 'ugly food'.

- Nie mamy zaufania do idealnych produktów i do marki, która je pokazuje. 'Ugly food' oraz comfort food to przejście do naturalności, a więc pojęcie atrakcyjności ewoluuje - dodała.

Karolina Liberka, Strategy Director Feno.pl, uważa, że konsumenci nie oczekują już czegoś, co jest perfekcyjne.

- Widzimy, że ciasto, które wygląda pięknie na zdjęciu, nie wyszło nam takie samo. Kiedyś obowiązywał pełen kadr, perfekcja, wymuskanie, teraz modne jest zbliżenie z czego zrobiony dany produkt - dodała.

Jacek Sadowski, prezes Demo Effective Launching dodał, że jeśli "przegrzejemy" np. pod względem erotyzmu wizerunek produktu w reklamie, konsument odrzuci produkt. 

- Trend na naturalność w reklamie telewizyjnej trwa od 15 lat. Konsumenci nie chcą już oglądać ogromnych, plastikowych truskawek, spoty mają być naturalne, a nie perfekcyjne. Podobnie jest z językiem reklamy użytym podczas product placementu w filmach, który mocno razi konsumentów - dodał.

Anna Seroczyńska z Hungry Friends, specjalistka od stylizacji i fotografii jedzenia, przyznała, że w kontekście reklamowym jedzenie musi wyglądać lepiej niż w rzeczywistości.

- Musimy upiększać, musimy udawać. Posługujemy się różnymi środkami chemicznymi, ale staramy się robić to oszczędnie i nie oszukujemy bezczelnie, ale musimy pewne rzeczy podkręcać aby być wiernym marce i produktowi - przyznała.

Inne podejście reprezentuje Grzegorz Targosz z bloga Gotowaniezpasja.pl.

- Mamy zasadę, że każda rzecz, którą fotografujemy jest przez nas zjadana. Umiem wykorzystać techniki poprawiania zdjęć, znam je, ale świadomie je odrzucam - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!


WYBRANE DLA CIEBIE


BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8035

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 556876

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.